UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Dr Agata Roćko przygląda się literackim portretom władców, posesjonatów i szlacheckich szaraczków, przywołuje XVIII-wieczne panegiryki i pamflety, relacje polskich i obcych pamiętnikarzy, by udokumentować trwałość i powszechność symboliki kontusza i fraka, jej użyteczność w oświeceniowych dyskusjach i sporach. Równocześnie pokazuje, że opozycja ta funkcjonowała nie tylko w świecie ważnych politycznych podziałów, ale także w życiu prywatnym szlachty, w języku potocznym, gdzie określenie „kontuszowy” lub „frakowy” nie wymagało żadnych objaśnień.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Badania dwóch obrazów Jana Lievens’a z kolekcji wilanowskiej - cenne obrazy w nowym świetle

Konserwacja
badania_rentgenowskie_obrazow_jana_lievens_a_fot_roman_stasiuk.jpg

We wrześniu 2014 roku w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, przeprowadzono badania technologiczne dwóch obrazów Jana Lievensa Młody mężczyzna zapalający żagiew i Młody mężczyzna z fajką dmuchający na żar. Interdyscyplinarne badania przeprowadzili pracownicy naukowi trzech polskich uczelni: Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, ASP we Wrocławiu i Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Projekt zrealizowano w ramach grantu Technika i technologia obrazów caravaggionistów w oparciu o polskie zbiory muzealne (Preludium V, 2013/09/N/HS2/02116) finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technik nieniszczących i pobraniu tylko trzech mikropróbek z krawędzi kompozycji udało się przybliżyć technikę i technologię mistrza Lievensa. Zapraszamy do przeczytania artykułu autorstwa mgr Mateusza Jasińskiego:

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
Mlody_mezczyzna_z_fajka_1

Młody mężczyzna z fajką dmuchający na żar, Mężczyzna zapalający żagiew (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Oba obrazy Jana Lievensa, malarza holenderskiego, którego los zetknął najpierw z nauczycielem Rembrandta Pieterem Lastmanem, a potem z nim samym, …