UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Katarzyna z Sobieskich Radziwiłłowa, siostra króla Jana III, była niezwykłą osobą, aktywną w kręgu rodzinnym i w sferze publicznej, patronką artystów i fundatorką licznych dzieł sztuki. Książka Jarosława Pietrzaka znakomicie i wielowymiarowo przedstawia postać magnatki na tle zmieniających się warunków politycznych i społeczno-gospodarczych oraz przemian obyczajowych w XVII w., z jednoczesnym odwołaniem do doświadczeń kobiet należących do jej grupy społecznej. Autor wykorzystał archiwalia litewskie, rzymskie, ukraińskie, białoruskie, francuskie i – w szerokim zakresie – polskie, dzięki czemu prezentowana czytelnikowi pierwsza biografia Katarzyny z Sobieskich Radziwiłłowej jest wartościowa poznawczo, dojrzała warsztatowo, a przy tym bardzo zajmująca.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Konserwacja czterech figur Herkulesów wraz z postumentami oraz wykonanie ich kopii

Od połowy XX wieku zdobiły tarasy Ogrodu Włoskiego i nabrzeże Jeziora. Obecnie trzy z czterech barokowych rzeźb Herkulesów wraz z postumentami są przechowywane w Pawilonie Rzeźby. Ich stan jest zły i wymaga natychmiastowych działań konserwatorskich. Plany wobec figur Herkulesów są jeszcze większe.

Przepiękne, posiadające wyjątkowe walory historyczne i artystyczne rzeźby, zaprojektowane i wykonane zostały w latach 1729-1734. Co ciekawe, najpierw zdobiły park pałacowy w Brzezince, w woj. dolnośląskim. Warto podkreślić, że rzeźby te są jedynymi świadkami historii, które udało się uratować ze zniszczonego kompletnie podczas II Wojny Światowej zespołu pałacowo-parkowego w Brzezince. Według Kroniki Wilanowa z lat 1948-1954 zostały przywiezione do Pałacu na polecenie ówczesnych władz konserwatorskich między 1949 a 1951 r. Po ówczesnej konserwacji i rekonstrukcji brakujących fragmentów, rozstawiono je według planu ustalonego przez dr. Gerarda Ciołka na górnym i dolnym tarasie Ogrodu Włoskiego, a także na nabrzeżu Jeziora Wilanowskiego. Prezentowane były tutaj jeszcze do niedawna. Obecnie zarówno rzeźby, jak i ich postumenty, wymagają intensywnych prac konserwatorskich - zwłaszcza te ostatnie, przechowywane na wolnym powietrzu, wymagają natychmiastowych działań.

Realizowany obecnie projekt zakłada przeprowadzenie niezbędnych zabiegów konserwatorskich oraz wykonanie kopii rzeźb. Oryginalne figury przeznaczone zostaną na ekspozycję w Ogrodzie Wschodnim - Muzeum planuje utworzenie wystawy stałej w Oranżerii, zakomponowanej z XVIII-wiecznych rzeźb ogrodowych,  umieszczonych w otoczeniu roślinności. Z kolei kopie figur Herkulesów wraz z postumentami docelowo umieszczone zostaną na Promenadzie Jeziora Wilanowskiego na miejscu oryginałów, po wcześniejszym ustabilizowaniu podłoża.

Logotypy POIiŚ3

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook