UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Jan Michał Kossowicz zabiera czytelnika w fascynującą podróż po nowożytnej Europie. Jego diariusz z lat 1682–1688 to niezwykle barwny opis podróży edukacyjnej, w którą wyruszył jako guwerner młodych wojewodziców ruskich Jana Stanisława i Aleksandra Jana, synów hetmana Stanisława Jabłonowskiego, dowódcy spod Wiednia. Autor diariusza opisał nie tylko przebieg edukacji młodych szlachciców, ale także liczne zabytki, dwory i miasta europejskie, które odwiedzili - od Pragi po Paryż, Londyn, Rzym i Madryt.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Konserwacja i restauracja dzieł malarstwa, rzeźby i rzemiosła artystycznego z kolekcji Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

banerek_31_kolekcja.png

W ramach projektu prowadzone były prace konserwatorsko-restauratorskie i badawcze przy zespole dzieł sztuki, które ze względu na zły stan zachowania wymagały pilnej interwencji konserwatorskiej. W tej grupie znalazło się m.in. pięć portretów z XVIII i XIX w. malowanych na płótnie, sześć chińskich grafik z XVIII/XIX w. z przedstawieniem stojących kobiet, dalekowschodnie szkatułki i kadzielniczka dekorowane laką, dwa angielskie zegary szafkowe w polichromowanych obudowach, dwa XIX-wieczne fotele obite kurdybanem, ekran kominkowy z ok. 1735 r., dwa kryształowe żyrandole, zbroje kolczo-płytowe z XV i XVII w., dalekowschodnie przedmioty użytkowe z haftowanego jedwabiu – woreczek na tytoń i etui na okulary, złocony stół i konsole, zespół ceramicznych antycznych naczyń z kolekcji Stanisława Kostki Potockiego czy wschodnie porcelanowe talerze z XVIII w. Część zabytków była do tej pory przechowywana w magazynie zbiorów i niedostępna dla zwiedzających.

Prace objęły pełen zakres ingerencji konserwatorskiej, działania profilaktyczne, a także badania obiektów ruchomych i fragmentów wystroju wnętrz. Analizy technologiczne i techniki wykonania, badania warstw malarskich czy materiałów, z których zabytki zostały wykonane, prowadzone przez konserwatorów i specjalistów w laboratoriach naukowych poszerzyły także wiedzę o muzealiach. Prace przy odkrywaniu dekoracji ściennej w pomieszczeniu nad kaplicą autorstwa Józefa Rossiego pozwoliły na zaprezentowanie publiczności nieznanych do tej pory malowideł. Posągom Herkulesów z 1732 r. w niszach Galerii Południowej pałacu przywrócony został należyty stan – figury zostały oczyszczone z warstw brudu i barwnych powłok, uzupełniono ubytki substancji. Rzeźba parkowa na Dolnym Tarasie Ogrodu Wschodniego wraz z profilaktyczną konserwacją postumentów uzyskała odpowiednią ochronę i stabilizujące wzmocnienie.

Rezultatem prac konserwatorsko-restauratorskich jest poprawa kondycji i walorów estetycznych zabytków, co umożliwia ich udostępnienie szerszemu gronu zainteresowanych. Dzieła malarstwa, rzeźby i rzemiosła opuszczą magazyn zbiorów muzealnych i uzupełnią ekspozycję we wnętrzach pałacu wpisując się w wiodącą tematykę prezentacji historii, związaną z czasami Jana III i kręgiem jego artystów, z panowaniem Augusta II Mocnego oraz kolekcją Stanisława Kostki Potockiego i jego rodziny. Pozostałe obiekty będą dostępne zwiedzającym w planowanych w niedalekiej przyszłości galeriach magazynowych, których nowatorski projekt z wypełnieniem przestrzeni zadbanymi dziełami sztuki stanowić będzie interesującą ofertę muzeum w Wilanowie.

Galerię zdjęć wybranych obiektów poddanych pracom konserwatorsko-restauratorskim można obejrzeć tutaj.

Zadanie zrealizowano jako część projektu „Rewitalizacja i digitalizacja jedynej w Polsce barokowej rezydencji królewskiej w Wilanowie” w ramach działania 11.1: Ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego o znaczeniu ponadregionalnym priorytetu XI Kultura i dziedzictwo kulturowe, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013. Całkowita wartość projektu: 18 854 348,06 zł. Koszt wydatków kwalifikowalnych/wysokość dofinansowania: 14 912 881,37 zł, z tego: 12 675 949,15 zł finansowane z budżetu Unii Europejskiej (EFRR) i 2 236 932,22 finansowane z budżetu państwa. Więcej o Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na stronie www.pois.gov.pl.

Logo POIiŚ

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
stanislaw_kostka_potocki_david_baner_do_kolekcji.jpg

Historia kolekcji (artykuł)

Już Jan III kolekcjonował dzieła sztuki i piękne przedmioty użytkowe. Z jego zbiorów, w których znalazło się m.in. 6 obrazów Rembrandta, zachowało się wszakże niewiele.

Waza z główkami łabędzi po konserwacji, fot. W. Holnicki.jpg

Konserwacja i rekonstrukcja oraz wykonanie kopii dwóch waz z główkami łabędzi i węzłami (artykuł)

Fragmenty dwóch waz wiszących z główkami łabędzi i węzłami to zabytki archeologiczne pozyskane w trakcie badań wykopaliskowych, znane jedynie z …

Pomiary skrzydła południowego, fot. W. Holnicki.jpg

Innowacyjna metodyka rejestracji danych z różnych źródeł dla generowania dokumentacji 3D pałacu w Wilanowie (artykuł)

W projekcie wykorzystana została innowacyjna metodyka rejestracji i integracji danych z różnych źródeł w celu generowania dokumentacji 3D pałacu w Wilanowie.

Konserwacja Sala Uczt EFRR-POIiŚ 2015, fot. W. Holnicki (1).jpg

Film „Rewitalizacja i digitalizacja jedynej w Polsce barokowej rezydencji królewskiej w Wilanowie” (film)

Projekt „Rewitalizacja i digitalizacja jedynej w Polsce barokowej rezydencji królewskiej w Wilanowie” był prawdopodobnie najtrudniejszym wśród wszystkich, które zrealizowaliśmy w …

Fragment malowidła naściennego w Sali Uczt po konserwacji, fot. W. Holnicki.jpg

Projekt POIiŚ: Rewitalizacja i digitalizacja jedynej w Polsce barokowej rezydencji królewskiej w Wilanowie, 2014–2015 (artykuł)

Od października 2014 r. do września 2015 r. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie zrealizowało kolejny projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego: „Rewitalizacja i digitalizacja jedynej w Polsce barokowej rezydencji królewskiej w Wilanowie”. Zakres projektu objął aż 26 działań, a jego wartość wyniosła blisko 19 mln zł.