Kultura sarmacka
e-learning
Jednym z filarów kultury sarmackiej było przekonanie o podobieństwach między starożytnym Rzymem a Rzeczpospolitą. Znana jest legenda o rzymskim poecie żyjącym na przełomie starej i nowej ery, Publiuszu Owidiuszu Nasonie, który osiadł na Rusi. Szybko nauczył się tamtejszych języków – getyckiego i sarmackiego, i dla nich porzucił pisanie po łacinie. W okresie baroku powstała legenda o Owidiuszu – Sarmacie, co więcej: Owidiuszu – Polaku. Niektórzy poszukiwali nawet jego grobu, który miał się znajdować na Wołyniu pod Dowigródkiem, na wzgórzu zwanym Owidową Górą.
Autor: Katarzyna Liwak-Rybak
Polecane

Antyk wiecznie młody (e-learning)
Kultura starożytnej Grecji i Rzymu to kluczowy składnik europejskiej cywilizacji. Niezależnie od tego, czy zgadzasz się z tym twierdzeniem, czy …

Galopem przez wieki, czyli historia pomnika konnego (e-learning)
W pałacu wilanowskim jest konny pomnik króla Jana III. Niełatwo go podziwiać, bo ustawiony w dość wąskim przejściu do galerii …

Metamorfozy (multimedium)
W pałacu w Wilanowie postaci mitologicznych bogów i bogiń przemieniają się – Apollo w Heliosa, Wertumnus w Bachusa, Zeus w …

Eques Polonus sum, Latine loquor – Jestem polskim szlachcicem, mówię po łacinie (artykuł, Silva Rerum)
W XVII wieku łacina stanowiła zdaniem jednych drugi, innych – trzeci, po polskim i ruskim, język narodowy Polaków. Popularne są …

Fundamenty sarmatyzmu: aurea libertas i mores maiorum (artykuł, Silva Rerum)
Panujące w ówczesnej Rzeczypospolitej przekonanie, że wolność jest największą wartością, to starożytna rzymska idea, którą przeszczepiono na grunt polski. Do …

Łacina w kulturze polskiego baroku (artykuł, Silva Rerum)
Siedemnasty wiek – wiek kontrreformacji – przebiegał w Polsce bardzo burzliwie. Zasięg i wpływ kultury łacińskiej w tym rejonie Europy …