UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Werdum pozostawił nam świetne źródło do dziejów panowania króla Jana III. Jego niezwykłe talenty militarne miał okazję podziwiać przy wielu okazjach, zwłaszcza w sławnej (i niewątpliwie genialnej) wyprawie przeciw Turkom i Tatarom z 1671 roku. Jan III miał szczęście do pamiętnikarzy: mamy nadzieję, że nasza edycja Werduma dowiedzie, że wydawcy godnie kontynuują dzieło upamiętniania jego czynów.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Półmisek dekoracyjny

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzemiosło artystyczne
Caspar Kornmann
Niemcy, Augsburg
2. poł. XVIII w.
Srebro, repusowanie, cyzelowanie
4,5 x 27,5 x 40 cm
Wil.5607

Sygn. na krawędzi kołnierza: litery CKM w wydłużonym owalu, znak miejski Augsburga

Półmisek dekoracyjny .jpg

Przykładem obecnego dawniej w zbiorach wilanowskich złotnictwa augsburskiego jest półmisek owalny z dość wysoko podniesionym kołnierzem pokrytym trybowanymi wątkami rocaille`ów, małżowin i gałązek kwiatowych. Całą powierzchnię lustra zajmuje kompozycja przedstawiająca dwie zwrócone do siebie grupy ludzi. Po prawej stronie widnieje postać mężczyzny z sumiastym wąsem, w wieńcu laurowym na głowie, w zbroi karacenowej z dekoracyjnym maszkaronem na ramieniu oraz przewieszonym przez ramię płaszczem, z ręką wspartą na kiju. Przy jego nogach stoi pies myśliwski. Za plecami mężczyzny ukazano trzech zbrojnych z tarczą i lancą. Po lewej stronie sceny widać ciężarną kobietę w długiej sukni, z wyraźnie według ówczesnej mody odsłoniętym dekoltem, z rękami złożonymi na wydatnym brzuchu. Otacza ją trzech żołnierzy w zbrojach. Pomiędzy grupami w tle schematycznie zarysowano architekturę. Umieszczone na krawędzi znaki wskazują na augsburskiego złotnika Caspara Kornmanna (1713–1764), mistrza od 1747 r.

Półmisek dekoracyjny_2.jpg

Srebra augsburskie, podobnie jak i gdańskie, wymieniane były w inwentarzach wilanowskich już od czasów śmierci króla Jana III. Ich obecność podkreślali również Skimborowicz i Gerson, wymieniając kilka tac ze scenami na lustrach: półmisek owalny […] ma na dnie płaskorzeźbę wystawiającą Wenerę w ogrodzie, u której ucha schylony Amor […] wyrób augsburski; dwie augsburskie wielkie tace z XVI wieku […] mniejsza wytłaczana, rococo na dnie piękną mieści rzeźbę Nioby z dziećmi padającemi pod strzałami Apollina, który unosi się w obłokach; półmisek owalny […] wystawia na dnie scenę mitologiczną na tle krajobrazu […] wiek XVII. Augsburg oznacza cecha „szyszka” (Skimborowicz, Gerson 1877, s. 136–138). Zakupiony do zbiorów półmisek wymaga dalszych badań porównawczych, jako że twórczość tego złotnika jest mało znana.

Joanna Paprocka-Gajek

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
26_sztuka-taca500.jpg

Taca (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Taca ze sceną all`antica na lustrze, przedstawia triumfalny powrót króla Jana III spod Wiednia. Nawiązuje do uroczystych triumfów władców rzymskich. Para królewska siedzi w czterokołowym rydwanie na wzór antyczny.

46_srebra.jpg

Srebra francuskie w zbiorach wilanowskich (artykuł)

Srebra francuskie w zbiorach wilanowskich, Maria Żukowska, Warszawa 1998, ISBN 83-85250-66-2 (nakład wyczerpany) Katalog towarzyszący wystawie „Srebra francuskie w zbiorach wilanowskich” …