© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Foldery z serii „Sztuka konserwacji”

Zapraszamy do zapoznania się z folderami z serii „Sztuka konserwacji w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie”:






PRACE KONSERWATORSKIE W APARTAMENTACH KRÓLEWSKICH

W pałacu oczekiwania zwiedzających sa inne niż w tradycyjnych muzeach. Tu poszukuje się autentyczności miejsca i bezpośredniego kontaktu z dziełami sztuki, a nie tylko pięknych przedmiotów zamkniętych w gablotach. Dlatego tak ważne jest odtwarzanie harmonii w historycznych wnętrzach, co nie jest łatwe ze względu na ich dawne przeobrażenia.
Szeroko zakrojone działania konserwatorskie, bez wyłączenia ruchu turystycznego w pałacu, zawsze są wielkim wyzwaniem oragnizacyjnym. Pałac staje się wtedy wielką pracownią dla licznych zespołów konserwatorów współpracujących z historykami sztuki i innymi specjalistami...

KONSERWACJA ZABYTKÓW ARCHEOLOGICZNYCH

Dawna rezydencja króla Jana III jest perłą architektury, a pałac w całym kompleksie błyszczy szczególnym blaskiem. Zwiedzający Wilanów mogą podziwiać wyroby artystów i wysokiej klasy rzemieślników wypełniające komnaty, przybudówki czy przestrzeń parkowo-ogrodową. Nie wszyscy jednak goście wiedzą, że ogromna liczba reliktów historii miejsca, które król Polski obrał na swoją prywatną siedzibę, ukryta była dotąd pod ziemią. 

NOWE ŻYCIE PEJZAŻY GRIMALDIEGO

W bogatej kolekcji obrazów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie znajduje się obecnie kilka dzieł znanego XVII-wiecznego artysty Francesco Giovanniego Grimaldiego, włoskiego architekta oraz malarza. Dwa z nich od lat dekorują bogato zdobione ściany Antykamery Króla oraz Królowej. Niestety niszczące działanie czasu nie obeszło się z nimi łagodnie…daleko posunięte zniszczenia spowodowały, że płótna te były jedynie własnymi cieniami sprzed lat. Na próżno szukać w nich można było pięknych południowych pejzaży i scen rodzajowych tak charakterystycznych dla epoki, w której powstały.
W ramach prowadzonych na szeroką skalę prac konserwatorskich nad wystrojem wnętrz pałacowych postanowiono darować opisanym dziełom drugie życie…

WIADOMOŚCI POŻYTECZNE... CZYLI JAK DBAĆ O PAŁAC I KOLEKCJE DZIEŁ SZTUKI

Prowadzenie domu jest sztuką. Kiedy domem jest pałac królewski, a zgromadzone w nim sprzęty i przedmioty są niepowtarzalnym zbiorem dzieł sztuki stanowiącym dziedzictwo narodowe - codzienne gospodarowanie wiąże się z wielką odpowiedzialnością. [...]

W tej niewielkiej publikacji autorka podejmuje próbę odpowiedzi na zadawane często pytania:
Jak pałacowe wnętrza były użytkowane dawniej a jak dziś? Co zagraża zabytkom? W jaki sposób możemy ograniczać szkodliwy wpływ czynników niszczących zabytki takich jak: światło, nieodpowiednia wilgotność i temperatura, czynniki biologiczne, gryzonie i owady, zanieczyszczenia chemiczne? Jak możemy zapobiegać przypadkowym lub celowym uszkodzeniom dzieł sztuki? ...

RESTAURACJA FASAD PAŁACU 2003–2008

Najbardziej zauważalnym skutkiem restauracji pałacowych fasad była zmiana ich kolorystyki. Charakterystyczna, wywodząca się z wczesnych lat XIX wieku zgaszona ochra ustąpiła miejsca rytmom żywego „złocienia wilanowskiego”, pokrywającego strukturę porządku architektonicznego na tle lekko ocieplonej bieli ścian. Kontrast podbijają intensywnie „terakotowe” archiwolty ...
Prace zostały przeprowadzone dzięki mecenasom - Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Europejskiemu Mechanizmowi Gospodarczemu.

MIKROBIOLOGIA W MUZEUM

Czy w muzeum może coś chorować? Czy niewidzialne mikroby mogą stać się zagrożeniem także dla zabytków? Mikrobiologia jest nauką, która coraz powszechniej wkracza w obszary wiedzy i aktywności związane z ochroną kolekcji. Chociaż problemy mikrobiologicznego niszczenia zabytkowych dzieł sztuki znane są od wielu lat, to obecnie, dzięki rozwojowi nowoczesnych technik laboratoryjnych, testów mikrobiologicznych i molekularnych, a także dzięki coraz nowocześniejszym mikroskopom łatwiej jest nam zauważyć znaczenie tej dziedziny nauki i jej coraz większą rolę w ochronie zbiorów...

KARETY KRÓLEWSKIE

Tuż po śmierci Jana III Sobieskiego w wozowni w Wilanowie stało osiem karoc królewskich i dwa powozy. Przeszły one wraz z innymi dobrami w ręce spadkobierców króla. Część z nich trafiła do Oławy, gdzie w 1741 r. zostały zarekwirowane jako pruski łup wojenny. Zbudowano z nich wówczas ambonę w protestanckiej kaplicy w Radaczu pod Szczecinkiem. Wybrane i odpowiednio przycięte części powozów…
Prace konserwatorskie wykonane zostały przez zespół specjalistów z Pracowni Konserwacji Malarstwa, Drewna i z Pracowni Pozłotniczej Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

SZKATUŁA AUGSBURSKA

Eksponowana w Antykamerze Króla wspaniała szkatuła przeznaczona była do przechowywania cennych drobiazgów, biżuterii, małych zbiorów kolekcjonerskich czy drobnych pamiątek. Wyrobem takich ekskluzywnych mebelków zajmowali się ebeniści - elita stolarzy prowadzących działalność artystyczną. Obiekty tego typu zamawiane były na dwory europejskich monarchów, dodawały splendoru komnatom królewskim, a w nabywaniu ich pośredniczyli wyspecjalizowani marszandzi…

TAJEMNICA JEDNEGO OBRAZU

W północnym skrzydle pałacu, w Galerii Obrazów Zwanej Muzeum, eksponowany jest duży obraz oprawiony w piękną złoconą ramę z nazwiskiem malarza: Le Sueur. W 1808 roku zakupił go do swej kolekcji Stanisław Kostka Potocki jako dzieło francuskiego malarza Eustache Le Sueur’a (1616–1655).  Tematu przedstawienia sam hrabia nie umiał odgadnąć, skoro nadał mu tytuł: „Czyn nieznany z dawnej historyi wzięty”…
Prace konserwatorskie przeprowadziła Maria Agnieszka Sędzimir.

KOMPLET ROKOKOWYCH MEBLI

Fantazyjna nazwa mebla, pochodząca od francuskiego słowa bergère, tłumaczonego jako „pasterka”, narodziła się w połowie XVIII wieku w Paryżu. Dzięki niezwykłemu komfortowi jaki zapewniały tego rodzaju meble, komplet idealnie sprawdził się w Gabinecie Holenderskim. Stojąc przed kominkami, meble były w przeszłości narażone na urazy mechaniczne, zmienne warunki klimatyczne spowodowane zapewne częstym otwieraniem okien prowadzących na górny taras pałacowy…

WACHLARZ ZE SCENĄ RODZAJOWĄ

W ostatnich latach wilanowską kolekcję wzbogacił plisowany wachlarz powstały najprawdopodobniej w końcu XVIII wieku we Francji.  Bogato dekorowane pióra wykonane są z kości słoniowej, a pokrycie zwane liściem, z jedwabnej tkaniny w kolorze kremowym. Wachlarz zdobi aplikacja z pasmanterii, koronki oraz srebrnych pozłacanych cekinów i kółeczek wyciętych z folii cynowej…

KONSERWACJA PORCELANY

Wśród bogatego wyposażenia pałacu w Wilanowie ważne miejsce zajmuje unikatowa kolekcja dekoracyjnych wyrobów z porcelany miśnieńskiej. Reprezentują one wysoki poziom artystyczny, a niektóre są wyjątkowej klasy dziełami sztuki. Pomimo trudnej historii wilanowskich zbiorów te egzemplarze miśnieńskie przetrwały, choć ich wygląd jest daleki od ideału. Wiele z nich w przeszłości było reperowanych przy użyciu różnych klejów, żywic i mas plastycznych…

GABINET ETRUSKI

Gabinet Etruski został zaprojektowany i zrealizowany w poł. XIX w. przez rodzinę Marconich specjalnie dla wyeksponowania kolekcji waz antycznych ze zbiorów Potockich. Można w nim zobaczyć formy roślinne i geometryczne, typowe dla greckiego malarstwa wazowego, a także kompozycje figuralne oparte na rysunkach Johna Flaxmana, czy nagie postacie chłopców i dziewcząt wzorowane na malarstwie ceramiki czerwonofigurowej.

MEBLE GABINETOWE

Meble gabinetowe, dwie szafki  i stół-biurko wyróżniają się spośród innych elementów wyposażenia pałacu wilanowskiego szczególną dekoracyjnością. Ich gładka, czarna fornirowana hebanem i inkrustowana mosiężnymi żyłkami powierzchnia, wzbogacona została płycinami z czarnego wapienia z barwnymi  dekoracjami  z półszlachetnych kamieni  w formie bukietów, owoców, motyli, ptaków.

LAKA ORIENTALNA

Laka orientalna, czyli twardniejąca na powietrzu żywica rosnących w Azji drzew tzw. lakowych, stanowi jeden ze sposobów dekorowania powierzchni drewnianych, bambusowych, ceramicznych i papier mâché. Po nałożeniu i przeszlifowaniu wielu warstw barwionej i bezbarwnej żywicy uzyskuje się powierzchnie tak gładkie, że mówi się o ich „lustrzanym połysku”...

OBRAZ PLAFONOWY „JUTRZENKA”

W przeszłości obraz uległ celowemu zniszczeniu – prawdopodobnie podczas Powstania Styczniowego został w wielu miejscach pocięty pod różnym kątem. Cięcia mają w sumie ok. 40 m długości. W XX w. kilkakrotnie usiłowano zabezpieczyć malowidło przed działaniem wody, naprawiając konstrukcję i poszycie dachowe oraz wzmacniając płótno plafonu…

KOLEKCJA BISKWITÓW

Celem podjęcia konserwacji zbioru ponad 20 różnych biskwitowych rzeźb było przygotowanie ich do ekspozycji w ramach wystawy „Wyrafinowany urok białej porcelany”, która miała miejsce w czerwcu 2006r. Rzeźby miały znaczne ubytki i silnie zanieczyszczoną powierzchnię. Harmonogram prac konserwatorskich ustalony został dla każdej z rzeźb indywidualnie…

MAKATA CEREMONIALNA

Wilanowska makata ceremonialna składa się z pięciu kwater, których kształt i dekoracja nawiązują do motywu mihrabu (niszy meczetowej wskazującej kierunek na Mekkę). Kwatery wykonane zostały z jedwabnego aksamitu, na którym znajduje się aplikowany łuk mihrabu z jedwabnego adamaszku...

KONSERWACJA W GABINECIE FARFUROWYM

Wilanowski Gabinet Farfurowy charakteryzuje się unikalną w skali europejskiej ceramiczną dekoracją wszystkich ścian, składającą się z blisko 2 tysięcy holenderskich płytek (dutch tiles). Według najnowszych badań datowanie jego wystroju przypada na schyłek XVII w., jeszcze za panowania króla Jana III. Ten cenny gabinecik należy do najlepiej zachowanych w Polsce barokowych wnętrz świeckich i uznany jest za jedno z piękniejszych w świecie pomieszczeń dekorowanych holenderskimi płytkami ceramicznymi.
Przeprowadzenie prac konserwatorskich stało się możliwe dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego...
Zapraszamy do obejrzenia FILMU prezentującego przebieg i efekty projektu.