© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Kolekcja   Kolekcja   |   07.08.2015

Panel kwiatowy z Gabinetu Farfurowego

  • Rzemiosło artystyczne
  • Jan van Oort, manufaktura
  • Holandia, Amsterdam
  • ok. 1690
  • Fajans, kobalt; złocenie, szkliwienie
  • 52,3 x 37,7 x 0,8-0,9 cm
  • Wil.Wn.638

Gabinet Farfurowy dekorowany jest panelami złożonymi z dwunastu płytek oraz pojedynczymi flizami ze scenami pasterskimi, biblijnymi i o tematyce obyczajowej, wszystkie datowane są na ok. 1690 r. Dekoracje malowane są podszkliwnie kobaltem, a płytki są dodatkowo naszkliwnie złocone. Jest to najwcześniejsze zachowane pomieszczenie w którym płytkami ozdobione są wszystkie ściany, co czyni z niego unikat na skalę światową. Modę na ceramiczne okładziny zapoczątkowano na dworze francuskim. To tam, na fali zainteresowania chińską porcelaną, w latach 1670-1674 powstał budynek Trianon de Porcelaine, ozdobiony płytkami fajansowymi dekorowanymi w motywy chińskie. Obecność ceramicznej okładziny ściennej w wilanowskim pałacu można wiązać z królową Marią Kazimierą, która znała dobrze dokonania artystyczne dworu Ludwika XIV.   

Prezentowany panel znajduje się na południowej ścianie Gabinetu. W wieńcu z liści i pąków kwiatowych widać bogato dekorowany wazon z bukietem, którego centralnym kwiatem jest słonecznik. Wazon ma po bokach dwa duże ucha w formie stylizowanych smoków, nawiązujących do dekoracji na brzuścu. Obok postaci Chińczyka na brzuścu widzimy budynek, jednak co charakterystyczne dla wytwórczości holenderskich manufaktur, krajobraz i architektura są europejskie.   

Panel został wyprodukowany w manufakturze Jana van Oorta w Amsterdamie działającej od roku 1669.

Aleksandra Przeździecka-Kujałowicz

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o Gabinecie Farurowym, jego historii oraz wystroju, kliknij.