Sygn. u dołu owalu: Kopiował Witalis Dąbrowski 1854 r.
Portret ofiarowano do kolekcji Muzeum Pałacu w Wilanowie wraz z rysunkiem Kazimiery Dąbrowskiej ukazującym autora obrazu – Witalisa Dąbrowskiego. Jan III ukazany jest w wieńcu laurowym, w kirysie spowitym drapowanym płaszczem. Na piersi nosi Order św. Ducha zawieszony na ozdobnym łańcuchu (kollanie) o czytelnych motywach: litery H, lilii francuskiej; do płaszcza przypięta jest gwiazda tego orderu. Pierwowzorem portretu jest wizerunek Jana III stanowiący część wystroju Pokoju Marmurowego w Zamku Królewskim w Warszawie. W katalogu zbiorów malarstwa Zamku Królewskiego (D. Juszczak, H. Małachowicz, Malarstwo do 1900, Warszawa 2007) uznano, że powyższe dzieło Bacciarellego wykazuje największe pokrewieństwo z obrazem z kolekcji wilanowskiej Portret Jana III w wieńcu laurowym. Relacja zachodząca pomiędzy trzema wymienionymi obiektami jest ciekawym przykładem na funkcjonowanie pewnych typów ikonograficznych niezależnie od czasu powstania dzieła.
Marta Gołąbek