© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
   |   01.10.2018

Uczę się, aby nauczać. Rozwój kompetencji społecznych poprzez programy dla seniorów w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

„Uczę się, aby nauczać. Rozwój kompetencji społecznych poprzez programy dla seniorów w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie” to projekt zrealizowany 1 października 2018 r. do 30 listopada 2019 r. ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach Ponadnarodowa mobilność kadry niezawodowej edukacji dorosłych ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+ sektor Edukacja dorosłych, którego beneficjentem było Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

Celem projektu było wzmocnienie kompetencji naszej kadry muzealnej, aby mogła tworzyć jeszcze lepsze programy edukacyjne dla dorosłych.

Po co podnosić kompetencje?

Nauka nie kończy się na szkole – osoby, które w dorosłym życiu nie stronią od intelektualnego wysiłku, są bardziej aktywne społecznie, mają wyższą samoocenę i niejednokrotnie cieszą się lepszym zdrowiem. Coraz częściej i chętniej wilanowski pałac odwiedzają grupy seniorów, dlatego też za priorytetowe działania uważamy budowanie programów edukacji dorosłych, podczas których możemy nie tylko wzmacniać wiedzę z obszarów bliskich muzeum, ale również kształtować i rozwijać kompetencje społeczne, rozmawiać o wartościach i postawach wspierających pamięć o dziedzictwie narodowym.

Projekt zakładał wzmocnienie lub podniesienie kompetencji kluczowych wśród grupy pracowników muzeum w celu zwiększenia ich potencjału tworzenia programów dla dorosłych odbiorców kultury, sztuki i dziedzictwa przyrodniczego, a także uczestnictwa w inicjatywach podejmowanych na rzecz społeczności lokalnych. Beneficjentami tych programów będą w szczególności odbiorcy dorośli w wieku senioralnym, a także odbiorcy znajdujący się w grupach ze szczególnym ryzykiem wykluczenia (niepełnosprawności, różnice kulturowe, choroby uniemożliwiające udział w wydarzeniach kulturalnych, niski poziom funkcjonowania ekonomicznego).

Jakie kompetencje wzmocniliśmy?

Dzięki udziałowi w projekcie poszerzyliśmy wiedzę z zakresu andragogiki, neurokogniwistyki, analizy potrzeb odbiorców dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb seniorów. Mieliśmy okazję wymienić się doświadczeniami w międzynarodowym zespole, dowiedzieć się, jak edukacja dorosłych jest prowadzona przez naszych kolegów z podobnych instytucji.

Celem projektu było także podniesienie lub wzmocnienie kompetencji kluczowych: umiejętności komunikacyjnych w kontekście współpracy w zespołach międzynarodowych; świadomości kulturowej; znajomości języków obcych w celu zwiększania szans mobilności w przyszłości i na rzecz utrzymania kontaktów zbudowanych w ramach projektu; inicjatywy i kreatywności w poszukiwaniu nowych, prekursorskich rozwiązań.

Jak udało nam się tego dokonać?

Poprzez obserwację pracy (job shadowing) i działań w partnerskich instytucjach. 16 pracowniczek i pracowników wzięło udział w 4 wyjazdach do muzeów w Portugalii i Włoszech. Wcześniej uczestniczyli w kursie językowym, wykładach i warsztatach tematycznie powiązanych z osią projektu.

Jaki jest rezultat?

Rezultatem projektu są rekomendacje, które pozwoliły nam uaktualnić moduł szkolenia ECHOCAST „Różne potrzeby zwiedzających” o wiedzę dotyczącą obsługi osób dorosłych, w tym seniorów. Dzięki projektowi zwiększył się potencjał współpracy międzynarodowej naszego zespołu, poszerzyła się liczba pracowników posiadających kontakty międzynarodowe, a istniejące już relacje zacieśniły się. Uczestnicy mogli wymienić się doświadczeniami z muzealnikami z zagranicy, co miało aktywizujący charakter dla obu stron. Ponadto wszyscy uczestnicy zwiększyli swoje kompetencje językowe, zwłaszcza swobodę mówienia w języku obcym.

Projekt był realizowany od 1 października 2018 r. do 30 listopada 2019 r.


Logotypy PO WER