nieslyszacy WCAG 2.0WCAG 2.0

Tematy

44_zegary male.jpg

Na przykładzie niewielkiej kolekcji chronometrów zgromadzonych w Pałacu Wilanowskim możemy zauważyć zmiany w ich rozwoju od XVI do drugiej połowy XIX wieku. W rozważaniach poświęconych starym zegarom równie fascynujące są kolejne modernizacje ich mechanizmów, będące wyznacznikiem postępu technicznego, jak i zmiany form artystycznych, jakie nadawano ich obudowie.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Sala Biała – nowa aranżacja

Sala Biała - nowa aranżacja, fot. Z. Reszka

Sala Biała pałacu wilanowskiego przeszła metamorfozę. Można ją już podziwiać w zupełnie nowej odsłonie.

W XIX wieku Sala Biała była imponującą galerią portretową. Jej twórcy, przedstawiciele rodziny Potockich, zgromadzili w tym reprezentacyjnym pomieszczeniu wizerunki królów i wybitnych właścicieli rezydencji wilanowskiej. Na wybór takiego programu wpływ miała sytuacja polityczna w kraju, który w końcu XVIII wieku stracił niepodległość, a przez cały wiek XIX poszukiwał drogi jej odzyskania. Przywoływanie  pamięci o ważnych postaciach, wiele znaczących w historii Rzeczypospolitej Obojga Narodów, było patriotycznym gestem.

Obecna aranżacja nawiązuje do owej idei, a dodatkowo wyróżnione zostały dwie postaci kluczowe dla rezydencji wilanowskiej – jej pierwszy właściciel i twórca tego miejsca król Jan III oraz Stanisław Kostka Potocki, który wraz z żoną Aleksandrą w roku 1805 utworzył w pałacu wilanowskim muzeum i udostępnił publiczności zgromadzone tu pamiątki historyczne oraz kolekcję dzieł sztuki.

W 2016 roku w Sali Białej swoje nowe miejsce, po kilkumiesięcznych pracach konserwatorskich, znalazł „Portret Stanisława Kostki Potockiego na koniu” pędzla Jacquesa-Louisa Davida, wybitnego malarza francuskiego neoklasycyzmu. Na przeciwległej ścianie znalazł się wizerunek króla Jana III. Obu postaciom „towarzyszą” ich bliscy; Stanisławowi Kostce Potockiemu syn Aleksander, jego córka Natalia Sanguszkowa, a także syn Aleksandra - August z żoną Aleksandrą zw. Augustową. Obok portretu króla Jana III znaleźli się jego synowie Aleksander i Konstanty, a także wnuczka Maria Klementyna Sobieska z mężem Jakubem Stuartem, pretendentem do tronu Anglii.

Wspaniała galeria w Sali Białej to 20 znakomitych portretów, prezentujących postaci ważne dla historii Polski i historii wilanowskiej rezydencji. Szczegółową aranżację prezentujemy w plikach pdf. do pobrania.

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
banerek_11_palac.png

Historia pałacu (artykuł)

Początkowo w Wilanowie stanął niewielki dwór, przypominający bardziej rezydencje ziemiańskie niż królewskie. Zasadniczą rozbudowę rozpoczęto już w latach 80. XVII wieku.

top_maly_cunctis.jpg

Historia muzeum (artykuł)

Muzeum wilanowskie jest najstarszym polskim muzeum sztuki. Zostało założone w 1805 roku z inicjatywy ówczesnych właścicieli Aleksandry i Stanisława Kostki Potockich.

44_stanisław kostka potocki_graf.jpg

Stanisław Kostka Potocki (artykuł, Silva Rerum)

O Stanisławie Kostce Potockim (1755 – 1821) – wybitnym polityku i publicyście, archeologu, architekcie–amatorze, pisarzu, mecenasie i teoretyku sztuki, wreszcie …

portret_konny_stanislawa_kostki_potockiego_jacques_louis_david_baner_PP.jpg

Film „Konserwacja portretu Stanisława Kostki Potockiego” (film)

Konny portret Stanisława Kostki Potockiego pędzla Jacquesa Louisa Davida jest już eksponowany w pałacu wilanowskim w Sali Białej. Obraz przeszedł …