Bitwa pod Wiedniem (Rysunek, scena historyczna)
- Autor: Martino Altomonte
- Czas powstania: 1684
- Instytucja przechowująca: Szépművészeti Múzeum
- Miejsce przechowywania: Budapeszt
- Państwo: Węgry
- Materiał/Technika: pióro, papier
- Data wydarzenia: 1683
- Przedstawiona osoba: Jan III Sobieski
- Miejsce wydarzenia: Wiedeń
- Wymiary: 35,4 x 66,1 cm
- Numer inwentarza: GRA_D_426
Zachowany w zbiorach Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie rysunek powstał już w roku 1684, czyli krótko po przybyciu Martino Altomontego do Rzeczpospolitej. Wraz z innymi dziełami o tej tematyce, które wyszły spod ręki malarza, pozwala śledzić wieloetapowy proces powstawania obrazów. W Żółkwi Altomonte był świadkiem uroczystości zorganizowanych przez Sobieskiego, podczas których zaprezentowane zostały zdobycze wojenne spod Wiednia. Wówczas wykonuje rysunki, które uznaje się za inspirację do budapesztańskiej kompozycji. Z kolei na jej postawie, rok później, powstaje większy szkic olejny (80,5 x 112 cm), przechowywany obecnie w Chorherrenstift w Herzogenburg w Austrii. Zaś ostatnim etapem opracowywania przez Altomontego tematu bitwy wiedeńskiej jest monumentalne dzieło przeznaczone do kościoła w Żółkwi (obecnie w kolekcji Lwowskiej Galerii Obrazów).
Każde z tych dzieł charakteryzuje się własnymi środkami wyrazu. Rysunek z 1684 roku jest dynamicznym szkicem, na którym bitwa zostaje skreślona swobodnie, postacie ujęte sumarycznie, bez większej dbałości o szczegóły. Dzięki temu jednak bardzo wyraźnie czytelna jest logika kompozycji, a wrażenie ruchu, dynamiki staje się bardzo przekonujące.
polecane
Kalabryjczyk, a może Neapolitańczyk Marcin Altomonte (1657 – 1745), włoski malarz – batalista, został sprowadzony do Polski przed …
Martino Altomonte był jednym z głównych malarzy Jana III Sobieskiego. Na dworze artystycznym króla powierzono mu niebagatelną rolę: …
Wiktoria wiedeńska bardzo szybko została wykorzystana przez dwór habsburski jako chwała oręża zwycięskich wojsk chrześcijańskich; temu celowi służyły …