UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

26_okładka sreber.jpg

Wspólnie z Państwem chcieliśmy uczcić okrągłą rocznicę stworzenia naszego muzeum. Popularnonaukowa seria "200 lat Muzeum Wilanowskiego" jest wydawana z okazji jubileuszu istnienie Muzeum w Wilanowie i pozwala zapoznać się z jego fascynującymi zbiorami. To nie "suche" katalogi, to opowieści o przedmiotach!


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.

Spektakle Teatru Królewskiego

Szanowni Państwo,
Drodzy Goście Teatru Królewskiego w Wilanowie

Teatr.JPG

Informujemy, że Teatr Królewski nie wystawia przedstawień w pałacu. Oferujemy jednak możliwość zorganizowania spektaklu w Państwa szkole, domu kultury, świetlicy, a nawet w plenerze. Jesteśmy głęboko przekonani, że o magii teatru decydują przede wszystkim ludzie, a nie tylko miejsca, dlatego postaramy się zapewnić Państwu oraz uczniom niesamowite przeżycia podczas naszych przedstawień. 


W celu rezerwacji spektakli zapraszamy do kontaktu:

ANNA RUSZKOWSKA
Stowarzyszenie Twórcze Scena Królewska

e-mail: aruszkowska@muzeum-wilanow.pl
tel.: 506 277 924


Poniżej mogą się Państwo zapoznać
z naszymi spektaklami
:


Calineczka

aktualność

calineczka.jpg

Spektakl na fortepian i marionetkę
na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena

(gościnny występ teatru Elffy)

Utrzymana w baśniowej konwencji wzruszająca opowieść prostej kobiety i małej dziewczynki: dwóch bohaterek patrzących na świat różnymi oczyma.

Dźwięki płynące z fortepianu w niepojęty sposób łączą te dwie postaci. Ten artystyczny eksperyment ma na celu przybliżyć wciąż aktualną twórczość H.Ch. Andersena. Wydobywa z niej refleksję nad niejednoznacznością otaczającego nas świata, w którym przegląda się nasza rzeczywistość.

Muzyka, taniec, śpiew, rytm, słowo i improwizacja, a przy tym mnóstwo postaci – bohaterów baśni Andersena – to wszystko w jednym interaktywnym spektaklu. Z Elffami i ze swoimi bliskimi wyruszycie w magiczną podróż ku lepszemu poznaniu siebie.

SCENARIUSZ, REŻYSERIA, ANIMACJA MARIONETEK: Anna Polarusz
MUZYKA, WYKONANIE FORTEPIANOWE: Patryk Huńkowski  

Calineczka

aktualność

calineczka.jpg

Spektakl na fortepian i marionetkę
na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena

(gościnny występ teatru Elffy)

Utrzymana w baśniowej konwencji wzruszająca opowieść prostej kobiety i małej dziewczynki: dwóch bohaterek patrzących na świat różnymi oczyma.

Dźwięki płynące z fortepianu w niepojęty sposób łączą te dwie postaci. Ten artystyczny eksperyment ma na celu przybliżyć wciąż aktualną twórczość H.Ch. Andersena. Wydobywa z niej refleksję nad niejednoznacznością otaczającego nas świata, w którym przegląda się nasza rzeczywistość.

Muzyka, taniec, śpiew, rytm, słowo i improwizacja, a przy tym mnóstwo postaci – bohaterów baśni Andersena – to wszystko w jednym interaktywnym spektaklu. Z Elffami i ze swoimi bliskimi wyruszycie w magiczną podróż ku lepszemu poznaniu siebie.

SCENARIUSZ, REŻYSERIA, ANIMACJA MARIONETEK: Anna Polarusz
MUZYKA, WYKONANIE FORTEPIANOWE: Patryk Huńkowski  

Dziadek do orzechów

aktualność

Dziadek do orzechów3.jpg

Spektakl według E.T.A. Hoffmanna z muzyką Piotra Czajkowskiego

Dla najmłodszych widzów przygotowaliśmy niezwykłe przedstawienie. Klimatyczną opowieść o przygodach Klary i jej drewnianego Dziadka do orzechów.

Przedstawienie grane jest głównie w okresie przedświątecznym, ponieważ akcja toczy się w czasie świąt Bożego Narodzenia. Chętnie jednak wystawimy spektakl również w ciągu roku, zmieniając nieco treść, tak by opowiadał o historii pewnego prezentu. Udział w przedstawieniu biorą aktorzy i lalki (płaskie marionetki wzorowane na XVIII-wiecznych – animowane od góry w przestrzeni pięknej scenki marionetkowej).

Spektakl skierowany jest do dzieci od 3 lat.

PREMIERA odbyła się 7 grudnia 2013 r.
WYSTĘPUJĄ:
Alina Więckiewicz i Magdalena Waligórska

Dziwowisko sarmackie

aktualność

Dziwowisko5.jpg

Podróż do świata dawnej, szlacheckiej Rzeczypospolitej. Spektakl przypomina o wartościach kultury sarmackiej opierającej się zasadach praworządności i honoru, odchodząc od stereotypowego obrazu epoki jako czasów pełnych biesiad, prywaty i politycznych buntów.

To okazja do przypomnienia o polskim dziedzictwie kulturowym i obyczajach szlacheckich od schyłku XVI w. Przy tym dowcip w konwersacji i nie tylko, intrygi miłosne, fechtunek i taniec z epoki, czyli dla jednych karykatura, dla innych – zwierciadło tożsamości narodowej.

PREMIERA odbyła się 28 października 2009 r.

SCENARIUSZ, REŻYSERIA: Marcin Masztalerz
SCENOGRAFIA: Eliza Bajor
KOSTIUMY: Sylwia Majewska
MUZYKA: Danuta Masztalerz
ASYSTENT REŻYSERA: Sylwia Najah
CHOREOGRAFIA TAŃCA: Sylwia Majewska
CHOREOGRAFIA WALKI: Przemysław Szajewski
WYSTĘPUJĄ: Sylwia Najah, Marcin Masztalerz, Grzegorz Grzywacz

Historya miłości Jana i Marysieńki kuchnią przeplatana

Jest to pierwszy spektakl Teatru Królewskiego, w którym sięgnęliśmy do unikatowych listów miłosnych Jana Sobieskiego do Marii Kazimiery


teatr_marionetki_historia_miłości_5.jpg

Ta niezwykła korespondencja stała się kanwą opowieści o rodzącym się uczuciu pomiędzy Janem (późniejszym królem Rzeczypospolitej) a młodziutką Marią Kazimierą d’Arquien. Listy Sobieskiego to nie tylko fascynujący przykład literatury w konwencji romansu pasterskiego, nie tylko autentyczne przeżycia kochającej się pary wraz ze wszystkimi przeciwnościami losu, ale też dokumentacja codzienności ówczesnego życia, obyczajów, wypraw wojennych, polityki.

teatr_marionetki_historia_miłości_1.jpg

Spektakl nawiązuje do dawnej tradycji teatru dworskiego, która w sposób szczególny zapisała się w historii sztuki, zwłaszcza w XVII wieku. „Teatr w teatrze” ta niezwykła formuła teatralna możliwa jest dzięki zastosowaniu techniki marionetek i scenki marionetkowej będącej miniaturą pałacu w Wilanowie w czasach Sobieskiego.

Aktorzy ubrani w przepiękne historyczne kostiumy teatralne z opery „Narciso” Domenico Scarlattiego według projektu wybitnej scenografki Zofii Wierchowicz zapraszają nas do wejścia w świat XVII-wiecznego dworu, na którym rozgrywa się nasza opowieść. Marionetki wykonane przez Ani Polarusz w unikalnej technice lalek porcelanowych, w kostiumach stylizowanych na XVII wiek nadają spektaklowi dodatkowy, niepowtarzalny czar.

A jako że barok słynął z wyrafinowanej kuchni, w naszym spektaklu nie mogło zabraknąć odniesień do słynnych przepisów kulinarnych. Wszystko łączy muzyka z epoki, dopełniając w ten sposób czarowną opowieść o miłości i tęsknocie, rozstaniach i powrotach, intrydze, polityce, wyprawach wojennych, które doprowadziły na tron królewski Jana III.


SCENARIUSZ I REŻYSERIA: Alina Więckiewicz
SCENOGRAFIA: Ani Polarusz
KOSTIUMY: Zofia Wierchowicz
SCENKA MARIONETKOWA: Janusz Korzeniowski
KONSULTACJA: Anna Ruszkowska
WYSTĘPUJĄ: Grzegorz Gierak, Alina Więckiewicz, Ani Polarusz  

PREMIERA: 14 lutego 2016 r., Galeria Freta, Rynek Nowego Miasta


Kot w butach

aktualność

41_3.jpg

Spektakl według tekstu Jana Brzechwy

„Kot w butach” to piękna europejska baśń ludowa zapisana i wydana w XVI w. przez Giovanniego Francesco Straparolę. Dzięki Janowi Brzechwie, który zaadaptował ją dla polskiego odbiorcy i napisał rytmicznym, wpadającym w ucho wierszem, możemy do dziś zachwycać się urokiem tej wdzięcznej i mądrej opowieści.

Mamy nadzieję, że nasz spektakl w wykonaniu dwóch aktorów, łączący pantomimę i teatr słowa, oczaruje najmłodszych widzów niekonwencjonalną grą, przepiękną muzyką i baśniową scenografią.

PREMIERA odbyła się 14 marca 2010 r.
REŻYSERIA
: Marcin Masztalerz
MUZYKA: Danuta Masztalerz
WYSTĘPUJĄ: Grzegorz Grzywacz i Marcin Masztalerz

Królowa Śniegu

aktualność

Krolowa Śniegu.jpg

Spektakl na gitarę elektryczną, marionetki, aktorów i widzów
według tekstu Hansa Christiana Andersena

„Królowa Śniegu” to muzyczno-plastyczny spektakl pełen emocji, utrzymany w klimacie pięknej muzyki gitary elektrycznej i marionetek. Pobudzi wyobraźnię małych i dorosłych widzów, opowie niezwykłą historię o ciepłej miłości Kaja i Gerdy oraz o zimnej miłości Czarodzieja i Królowej Śniegu.

Twórcy  spektaklu wraz z publicznością spróbują odpowiedzieć na pytanie, jaka jest Królowa Śniegu?

PREMIERA odbyła się 23 lutego 2013 r.

SCENARIUSZ: Anna Polarusz, Krzysztof Cybiński
MARIONETKI: Anna Polarusz
MUZYKA i wykonanie: Mariusz Żólkiewka (VINATi)
TEKSTY PIOSENEK:
Krzysztof Cybiński
WYSTĘPUJĄ:  Anna Polarusz, Krzysztof Cybiński

 

Zachęcamy do lektury bardzo ciekawej recenzji spektaklu:
http://www.czytamyigramy.pl/krolowa-sniegu-w-wilanowie/

Muzyka o Małym Księciu

PLAKAT Muzyka o Malym Ksieciu.jpg

Ten spektakl jest dla małych i dużych widzów. Wszyscy dorośli byli kiedyś dziećmi, chociaż  niewielu z nich o tym pamięta. Mały Książę jest z nami po to, żebyśmy mogli zobaczyć, co jest najważniejsze, czego nie da się zobaczyć gołym okiem, żebyśmy usłyszeli swoim sercem historię o Małym Księciu, który spadł z nieba… Jednak był zbyt mały, żeby móc zrozumieć tyle sprzeczności.

Twórcy spektaklu stworzyli tę historię i muzykę, żeby opowiedzieć, jak i dlaczego powstała książka Antoine’a Saint-Exupéry’ego Mały Książę. I dlaczego jest ona taka ważna.

Zapraszamy do obejrzenia naszej historii i posłuchania magicznej muzyki zespołu SUNDARAM grającego muzykę instrumentalną własnej kompozycji.

Mariusz Żółkiewka – gitara solowa, kompozytor
Wojciech Ruciński – gitara basowa
Dariusz Świechowski – perkusja
Ania Polarusz – scenariusz, reżyseria, marionetki, wykonanie aktorskie

Opowieść wigilijna

aktualność

41_4.jpg

Spektakl Teatru Pantomimy według tekstu Charlesa Dickensa

Jedna z najpiękniejszych i najbardziej wzruszających opowieści o magii Świąt Bożego Narodzenia, choć tak naprawdę o magii każdego dnia. Znana niemal wszystkim historia zgryźliwego i gburowatego samotnika Scrooge'a, którego odwiedza duch dawnego przyjaciela, przepowiadając mu, że w ciągu trzech kolejnych nocy doczeka się odwiedzin trzech zjaw, które wskażą mu, jak żyć, aby stać się dobrym człowiekiem.

A.Świrska_Opowieść_wigilijna_rysunek.jpg

 

Przedstawienie Teatru Pantomimy ukazuje znaną historię w niecodzienny i zaskakujący sposób. Po raz pierwszy „Opowieść wigilijna” zostanie zaprezentowana bez użycia słów.

Miło nam pochwalić się, że przedstawienie w naszym teatrze stało się źródłem inspiracji dla Asi Świrskiej, której pracę prezentujemy obok.

PREMIERA odbyła się 15 grudnia 2007 r. 

SCENARIUSZ, REŻYSERIA, CHOREOGRAFIA: Bartłomiej Ostapczuk
WYSTĘPUJĄ:
Marta Grądzka, Ewelina Grzechnik, Paweł Kulesza i Brtłomiej Ostapczuk

Pan Pasek i wydra

aktualność

41_pasek1.jpg

Monodram oparty na pamiętnikach Jana Chryzostoma Paska opowiada historię oswojonej wydry, która cieszyła się taką sławą, że sam król Jan III zapragnął ją mieć.

Zachęcamy młodzież, dorosłych, a także dzieci do obejrzenia oraz posłuchania tej żywej i barwnej opowieści. Aktor posługuje się barwnym językiem staropolskim zaczerpniętym wprost z „Pamiętników” Paska.

REŻYSERIA: Jarosław Kilian
SCENOGRAFIA: Justyna Łagowska
PROJEKTANT LALKI: Adam Kilian
WYSTĘPUJE: Grzegorz Gierak

Pierrotów dwóch

aktualność

Pierrotów dwóch10.jpg

Spektakl opowiada o przygodach jednej z najbardziej znanych postaci w dziejach teatru – Pierrota. Wywodzi się on z włoskiej komedii dell’arte, pojawia się we francuskim teatrze jarmarcznym, jest bohaterem niezliczonej liczby dzieł poetyckich i muzycznych. Przedstawienie nawiązuje do tradycji sztuki pantomimy z XIX w. W naszej wersji opowiadamy o zaskakujących przygodach Pierrota, jego pasjach, radościach, zauroczeniach i rozczarowaniach.

„Pierrotów dwóch” to podróż przez sny i marzenia, przez świat wyobraźni, w którym – jeśli tylko zdobędziemy się na odrobinę radosnej naiwności – wszystko będzie możliwe. Spektakl opowiedziany jest za pomocą mowy ciała, gestów i mimiki. Zrozumiały dla wszystkich. Jest jak powrót do dawnych czasów, gdy dorośli widzowie pragnęli znaleźć chwilę wytchnienia, a dzieci – zobaczyć coś absolutnie nowego.

Pierrotow dwoch Ania Rysowniczka.jpg

Od narodzin Pierrota minęło kilkaset lat, a ta postać wciąż ukazuje nam coś, za czym wszyscy tęsknimy i w co wierzymy: że wciąż jesteśmy w stanie śmiać się równie szczerze.

Miło nam pochwalić się, że przedstawienie w naszym teatrze stało się źródłem inspiracji dla Asi Świrskiej, której pracę prezentujemy obok.

SCENARIUSZ, REŻYSERIA, CHOREOGRAFIA: Bartłomiej Ostapczuk
MUZYKA, SCENOGRAFIA: Teatr Mimo
WYSTĘPUJĄ: aktorzy Teatru Pantomimy Mimo

Przygody Alicji w krainie czarów

aktualność

alicja6.jpg

Spektakl według utworu Lewisa Carrolla

Najmłodszych widzów zachęcamy do obejrzenia „Przygód Alicji w krainie czarów”. Historia o Alicji, która trafia do niezwykłego świata, była i jest natchnieniem dla wielu twórców sztuk teatralnych, oper, baletów, filmu, a nawet pantomimy.

Zapraszamy serdecznie na fantastyczną podróż do magicznego świata bajkowych stworów, śpiewających kwiatów i nieprawdopodobnych zdarzeń.

Spektakl skierowany jest do dzieci od 8 lat.

PREMIERA odbyła się 6 listopada 2010 r.

SCENARIUSZ, REŻYSERIA: Marcin Masztalerz
MUZYKA: Danuta Masztalerz
SCENOGRAFIA, KOSTIUMY: Alina Więckiewicz
WYSTĘPUJĄ: Alina Więckiewicz, Grzegorz Grzywacz, Marcin Masztalerz

Spektakl tureckiego teatru cieni Karagöz – „Łódź”

aktualność

Karagöz_lodz1.jpg

Dzieci i dorosłych zapraszamy na spektakl teatru Karagöz pt. „Łódź”.

Wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO turecki teatr cieni Karagöz to jedna z kilku tego typu tradycyjnych technik teatralnych, jakie możemy spotkać w Azji. Jego początki są dość niejasne. Jedni są przekonani, że przybył do Turcji na początku XVI w. z Egiptu, inni mówią, że to rodzima tradycja, która zrodziła się w Bursie, niedaleko Stambułu, w XIV w. Jakkolwiek by było, teatr ten od swoich początków aż do końca XIX w. był w Turcji jedną z najbardziej popularnych rozrywek. Lubili go wszyscy: władcy i ludzie prości, żołnierze i kobiety, starzy i młodzi.  

Do naszych czasów zachowało się prawie 50 sztuk teatru Karagöz, z czego 29 uchodzi za klasyczne. Choć są wśród nich adaptacje wschodnich legend i romantycznych eposów znanych na całym Bliskim Wschodzie, to jednak większość opowiada o przygodach dwóch przyjaciół, którzy wciąż pakują się w różnego rodzaju tarapaty. Są nimi Karagöz, od którego imienia teatr wziął swoją nazwę, oraz Hacivat. Karagöz jest prosty, niewykształcony i rubaszny, a Hacivat to jego przeciwieństwo. Różni ich wszystko – są jak ogień i woda – lecz bez siebie nie mogą żyć.

Tej dwójce towarzyszy cała plejada postaci, którymi są zazwyczaj przedstawiciele różnego rodzaju mniejszości i grup społecznych zamieszkujących dawny Stambuł. Są więc wśród nich muzułmanie, chrześcijanie i Żydzi, Kurdowie, Arabowie, Ormianie i Grecy, przybysze z Anatolii i znad Morza Czarnego, a także goście z Iranu i Europy. Dużo jest kobiet, są tancerze i tancerki, pijacy, opiumiści, bandyci oraz wszelkiego rodzaju dziwacy, jakich można było spotkać niegdyś na ulicach Stambułu. Każda z tych postaci ma właściwy sobie charakter, język oraz sposób bycia i przedstawiana jest w sposób dowcipny, z dużym przymrużeniem oka.Akcja przedstawień okraszona jest dużą ilością słownego humoru i przeplatana tradycyjną turecką muzyką, śpiewem i tańcem.

To adaptacja starej tureckiej sztuki. Akcja dzieje się na wodzie. Główni bohaterowie – Karagöz i Hacivat – pracują na łodzi i przewożą ludzi na drugi brzeg Bosforu, by udowodnić swoim żonom, że potrafią zarabiać. Bogaty młodzieniec, wiecznie przysypiający opiumista, przybyły z Afryki Arab oraz biegły w sztuce zbijania cen Żyd to tylko niektórzy z ich klientów. Każdy kurs wygląda inaczej i obfituje w różnego rodzaju niespodzianki.

WYKONAWCY: Umut Nebioglu i Albert Kwiatkowski

Wielka podróż Lulie

aktualność

Lulie3.jpg

Ta urokliwa, mądra i inspirująca współczesna japońska baśń opowiada o górze lodowej Lulie, która wyruszyła w pełną przygód, niebezpieczną podróż z bieguna północnego na biegun południowy. Pod wpływem tej baśni Amerykanin Jefferey Stock skomponował poemat symfoniczny na orkiestrę, chór oraz solistów, a utytułowany polski polarnik i podróżnik Marek Kamiński zorganizował wyprawę „Razem na biegun”, na którą zaprosił niepełnosprawnego chłopca. Przedstawienie przygotowane na VII Japoński Październik w Pałacu w Wilanowie z myślą o dzieciach i dla dzieci oraz ich bliskich. Z ciekawą, kolorową scenografią, rekwizytami i muzyką napisaną specjalnie na tę okazję, do dziś grany ze względu na dużą popularność.

Miło nam pochwalić się, że przedstawienie w naszym teatrze stało się źródłem inspiracji dla Asi Świrskiej, której pracę prezentujemy obok. 

Lulie, rysunek, Świrska Asia.jpg

 

 

PREMIERA odbyła się 11 października 2009 r.

SCENARIUSZ, REŻYSERIA: Marcin Masztalerz
MUZYKA: Danuta Masztalerz
SCENOGRAFIA: Eliza Bajor

WYSTĘPUJĄ: Marcin Masztalerz i Grzegorz Grzywacz
KONSULTACJA: Halina Pacwa Rentei

PATRON: Ambasada Japonii i Ikebana Internationale z siedzibą w Tokio

W świecie bajki

aktualność

W swiecie bajki.JPG

Spektakl na podstawie utworów La Fontaine'a, Krasickiego, Fredry

„Miłe złego początki, lecz koniec żałosny”. „Wśród serdecznych przyjaciół psy zająca zjadły”. „Już był w ogródku, już witał się z gąską”. „Wolnoć Tomku w swoim domku”. Znacie? Znamy! To posłuchajcie jeszcze raz bajek Ignacego Krasickiego, Adama Mickiewicza i Aleksandra Fredry, słuchanych może w dzieciństwie lub czytanych w szkole, a na pewno powtarzanych we fragmentach, nieraz bezwiednie, jako potoczne przysłowia czy powiedzenia.A może uda się je opowiedzieć także bez słów? Wydaje się to całkiem prawdopodobne, skoro w naszym przedstawieniu udział bierze mim. Sprawdźcie sami! 

Spektakl skierowany jest do dzieci od lat 6.

PREMIERA odbyła się 17 października 2001 r.

WYSTĘPUJĄ: Grzegorz Gierak i Grzegorz Grzywacz

Podziel się:
Wykop Facebook