UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Bernard O’Connor – irlandzki katolik, który przeszedł na anglikanizm, osobisty lekarz króla Jana III, zapalony przyrodnik i wnikliwy historyk, przebywał w Polsce kilka miesięcy, ale dzięki intuicji, zmysłowi obserwacji i darowi słowa zdołał ją opisać tak, jak żaden inny gość z Wysp Brytyjskich aż do Normana Daviesa. Spoglądał na Rzeczpospolitą chłodnym okiem medyka: dostrzegał wszystkie jej bolączki i cnoty. Historia Polski O'Connora jest niezwykle cennym źródłem, a przy tym interesującym dziełem literackim.



Symbolika malarstwa średniowiecznego

e-learning

45_zrzut_madonny.jpg

Ta prezentacja multimedialna opowiada o malarstwie średniowiecznym. Jak wszystkim wiadomo, obrazy i rzeźby umieszczane w kościołach mają skłaniać do modlitwy i zdobić wnętrza. W średniowieczu pełniły też inną, bardzo ważną rolę: podręcznika dla wiernych. Sztuka czytania była wtedy rzadką umiejętnością, więc obrazy opowiadały historie i przekazywały ubogim prawdy wiary. Malarze wyrażali je gestami świętych postaci i symbolicznymi przedmiotami, a także odpowiednim doborem barw; czerpali przy tym z wzorników i kierowali się wskazówkami osób duchownych. Symbol jest jak skrót myślowy. Czy potrafimy dziś zrozumieć, co chciał powiedzieć malarz żyjący 500 lat temu?

 

autor: Elżbieta Grygiel
konsultacja: Dominika Walawender-Musz

Zobacz lekcję e-learningową

Podziel się:
Wykop Facebook
top_e-learn_konserwa.jpg

O konserwacji jednego obrazu (e-learning)

Dzieła sztuki potrzebują stałej, troskliwej opieki i konserwacji. Jakie problemy stają przed konserwatorami, którzy dotykają bezcennych malowideł sprzed setek lat? W …

45_zrzut_pejzaze.jpg

Pejzaż holenderski - duma i emocje (e-learning)

Moglibyśmy porównać te obrazy do fotografii, które obecnie robimy, aby zatrzymać wspomnienie miłej chwili, ładnego przedmiotu lub ludzi, którzy za …

63_jutrzenka w xix wieku  biblioteka.jpg

Plafon „Jutrzenka” pędzla A. Kokulara w dawnej Wielkiej Sali Bibliotecznej (album zdjęć)

Richter Willibald, Dawna Sala Uczt Jana III w Pałacu Wilanowskim, ok.1850, akwarela, wł. Muzeum Narodowe w Warszawie. Obraz plafonowy „Jutrzenka” namalowany został przez Aleksandra Kokulara w 1832 r.

35_sztuka-cranach1518.jpg

Portret Dziewczyny z Niezapominajkami („Księżniczka”) (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Sygnatura oraz cechy stylistyczne obrazu wskazują, że jest on dziełem Łukasza Cranacha Starszego. Artysta sygnował swoje prace od 1508 r. zazwyczaj monogramem i znakiem uskrzydlonego węża; do 1537 r. są to skrzydła nietoperza, później pochylone, ptasie (prawdopodobnie orle).

35_sztuka-imago1534.jpg

Imago Pietatis (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Cima, jeden z najwybitniejszych malarzy weneckich przełomu XV i XVI w., czerpał inspirację z twórczości Giovanniego Belliniego, który wykorzystując rozmaite symbole ikonograficzne, zdefiniował włoskie odpowiedniki wizerunku kontemplacyjnego, skodyfikowanego wcześniej w tradycji północnoeuropejskiej.

SeductioFragm.Polichrom.Ścien.wKośc.p.w.św.MichałaArchanioławBinarowej_1.poł.XVIIw._fot.J.Żukowski.JPG

Aktualizm i aktualizacja w malarstwie XVII wieku (artykuł, Silva Rerum)

Jak zauważył przed laty Władysław Tomkiewicz, zapatrzeni w formę i wartość estetyczną historycy sztuki często nie chcą lub nie potrafią …

57_przygotowanie narzędzi rolniczych siemiginowski georgiki.jpg

Motywy pracy na ikonografii renesansowej (artykuł, Silva Rerum)

Zachowane do dziś polskie przedstawienia ikonograficzne, czyli wykonane przez artystów polskich lub z Polską związanych, powstałe w okresie renesansu (od …

teatr_xvii_wiek.jpg

Staropolska kultura spektaklu (artykuł, Silva Rerum)

W dawnej kulturze nie istniała wyraźna granica między różnymi rodzajami sztuki. Uniwersalny jej charakter przejawiał się w syntezie literatury, muzyki …