UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Czy można na nowo opisywać wydarzenie z historii Europy, o którym – jak sądziliśmy do tej pory – wiemy już wszystko? Można, jeśli tylko ukaże się je z perspektywy, dotychczas przy tej okazji pomijanej. Taki oryginalny punkt widzenia przynosi nowa pozycja z serii „Silva Rerum” napisana z rozmachem przez Andrzeja Witkowicza. W książce Czerwone sztandary Osmanów autor przygląda się kampanii wiedeńskiej z 1683 roku z perspektywy armii tureckiej i pokazuje, w jaki sposób przygotowała się ona do wielkiej wojny z Europą.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Trójwymiarowe modele rzeźb na Twoim komputerze. Zapraszamy do oglądania !

Szerokie udostępnianie publiczności efektów trójwymiarowych prac dokumentacyjnych jest bardzo trudne ze względu na ograniczenia techniczne. Modele trójwymiarowe o wysokim poziomie szczegółowości to duże ilości danych, a co za tym idzie ich pokazywanie poprzez Internet jest bardzo utrudnione. Dlatego tym bardziej cieszymy się, że możemy zaprezentować Państwu choć część rezultatów prac, prowadzonych w ramach zadania „Wykonanie trójwymiarowej dokumentacji kolekcji zbiorów”.

To zadanie obejmuje trzy zakresy działań, realizowanych przy zupełnie różnych grupach obiektów. Jedną z tych grup jest zespół rzeźb ceramicznych z wilanowskiej kolekcji biskwitów. Dwanaście obiektów wybranych do projektu ma zostać cyfrowo zeskanowanych do połowy 2019 roku. Realizująca zadanie Politechnika Warszawska zakończyła już prace pomiarowe przy sześciu figurach. Skanowanie tych rzeźb odbywa się za pośrednictwem zrobotyzowanych stanowisk pomiarowych, z wykorzystaniem techniki skanowania trójwymiarowego z projekcją prążków (tzw. skanowanie z oświetleniem strukturalnym). Pozwala ona na uzyskanie dokumentacji przestrzennej bardzo wysokiej jakości. Wystarczy powiedzieć, że geometria każdego milimetra kwadratowego powierzchni mierzonych obiektów opisana jest przez ponad 2500 punktów pomiarowych. Każda rysa na powierzchni obiektu, mająca szerokość większą niż 0,04 mm, zostanie zarejestrowana na skanie.

Bezpośrednim efektem prowadzonych prac, stanowiącym tak zwaną dokumentację wieczystą, jest model w postaci bardzo gęstej chmury punktów, zawierający wszystkie informacje zarejestrowane w czasie pomiaru. Niestety, dane o takiej jakości nie mogą być na razie prezentowane w sposób powszechnie dostępny w Internecie. Problemem są tu zarówno zbyt duża ilość danych, ograniczenia sprzętowe (wysokie wymagania w stosunku do końcowego użytkownika), jak również konieczność posiadania wyspecjalizowanego oprogramowania. Z tego względu, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom odbiorców, staraliśmy się znaleźć możliwość prezentowania tego typu modeli w sposób przystępny. Rozwiązaniem okazał się serwis Sketchfab. Publikowane na nim modele trójwymiarowe mogą być oglądane na praktycznie wszystkich typach komputerów, a nawet na mocniejszych smartfonach. Kolejnym krokiem było wypracowanie ścieżki przetwarzania danych z modelu w postaci wysokorozdzielczej chmury punktów (wielkość modelu około 40 GB) do modelu w postaci siatki trójkątów, wielokrotnie uproszczonego, który może być wizualizowany w Sketchfabie (wielkość modelu około 80 MB).

Obecnie posiadamy przygotowane w ten sposób modele do pierwszych dwóch rzeźb biskwitowych: „Westalki (Wil. 491) LINK i „Dziewczynki z owcą” (Wil. 494) LINK. Każdy składa się z czterech milionów trójkątów, co oznacza kilkudziesięciokrotne uproszczenie w stosunku do danych wyjściowych. W ten sposób zamierzamy darmowo udostępnić modele wszystkich dwunastu biskwitów, których trójwymiarowa dokumentacja zostanie wykonana w ramach projektu „Restauracja i zabezpieczenie symbolu polskiego dziedzictwa kulturowego – Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie”. Życzymy miłego oglądania !

Informacje dotyczące oglądania modeli na serwisie Sketchfab:

Po załadowaniu modelu można zmieniać sposób jego oświetlenia, sterując myszką z wciśniętym lewym przyciskiem (przy jednoczesnym wciśnięciu lewego przycisku "Alt" na klawiaturze), jak również dowolnie nim obracać, trzymając wciśnięty lewy przycisk myszki. Oddalanie i przybliżanie modelu realizujemy poprzez kręcenie kółkiem przewijania na myszce (scroll).

Dodatkowo, po wybraniu na pasku widocznym w prawym dolnym narożniku okna trzeciej ikonki od lewej strony (ikonka "Model inspector"), użycie drugiej ikonki od dołu (ikonka "Wireframe") spowoduje wyświetlenie modelu w postaci siatki trójkątów.

Logotypy POIiŚ3

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
okladka_jakub_sito_warsztaty_rzezbiarskie_warszawy.JPG

Wielkie warsztaty rzeźbiarskie Warszawy doby saskiej. Modele kariery – formacja artystyczna – organizacja produkcji (artykuł)

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie przedstawia książkę poświęconą trzem twórcom i prowadzonym przez nich warsztatom, najważniejszym dla rzeźby Warszawy doby saskiej. Autor przedstawia nie tylko ich dokonania, ale także przybliża źródła ich stylu i sposób organizacji produkcji. Publikacja odpowiada na pytanie o czynniki, które sprawiły, że to właśnie warsztaty Bernatowicza, Plerscha i Vogta zmonopolizowały warszawski rynek późnobarokowej i rokokowej rzeźby.

ogrod_rozany_putta.jpg

Kopie ceramicznych rzeźb par puttów z Ogrodu Różanego (film)

Projekt wykonania 4 kopii ceramicznych 4 rzeźb par puttów (Wil.RzA.79–Wil.RzA.82) z ekspozycji w Ogrodzie Różanym realizowano z funduszy Muzeum. Kopie …

Kamienne posadzki_Kaplica_fot_ZReszka.jpg

Rzeźba (AD) (artykuł)

Posłuchaj audiodeskrypcji o wilanowskich rzeźbach.