UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Werdum pozostawił nam świetne źródło do dziejów panowania króla Jana III. Jego niezwykłe talenty militarne miał okazję podziwiać przy wielu okazjach, zwłaszcza w sławnej (i niewątpliwie genialnej) wyprawie przeciw Turkom i Tatarom z 1671 roku. Jan III miał szczęście do pamiętnikarzy: mamy nadzieję, że nasza edycja Werduma dowiedzie, że wydawcy godnie kontynuują dzieło upamiętniania jego czynów.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Trwają zaawansowane prace nad kopiami dwóch z czterech rzeźb Herkulesów i ich postumentów. To drugi etap działań konserwatorskich przy figurach.

Blok kamienia z zarysem ogólnego kształtu rzeźby, fot. G. Świerczyński.jpg

Odpowiedni kamień, po wydobyciu ze złoża w Wartowicach, docięty został pod wykucie kopii i przetransportowany do tymczasowej pracowni konserwatorskiej na dziedzińcu dawnego Domku Lanciego na terenie Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Tutaj, po wstępnym opracowaniu bloków, można było ustawić je pionowo. 

Obrabiarka do kamienia z frezami diamentowymi formuje rzeźbę, fot. G. Swierczyński.JPG

Następnie kamienne bloki zostały poddane dokładniejszej obróbce. Użyto do tego obrabiarki do kamienia z frezami diamentowymi, chłodzonymi strumieniem wody. To wielofunkcyjne urządzenie stopniowo usunęło nadmiar surowca. Podstawą do opracowania powierzchni i formy kopii na tym etapie był model 3D każdej z zabytkowych rzeźb i postumentów, a proces sterowany był komputerowo. Warto nadmienić, że obróbka jednego obiektu, przy pracy specjalistów i urządzeń przez ok. 10 godzin dziennie, trwa ok. 3 tygodni – czas opracowania uzależniony jest od poziomu skomplikowania formy. Pracę kontynuują obecnie wybrani artyści – rzeźbiarze, dyplomowani konserwatorzy z dużym doświadczeniem w kopiowaniu zabytkowych rzeźb w kamieniu. 

Finalną formę dzieła (w tym przypadku postumentu) opracowuje artysta, fot. I. Fuks-Rembisz.JPG

Do ręcznego końcowego modelowania i opracowania faktury, analogicznej do tej na oryginalnych rzeźbach, niezbędne są gipsowe modele oryginałów. Rzeźby opracowywane są tradycyjnymi narzędziami do obróbki kamienia, między innymi za pomocą dłut, pobijaków, cyrkli oraz punktownic kamieniarskich, a także elektronarzędzi, np. multiszlifierek. Prace te realizowane są na terenie Muzeum – na dziedzińcu dawnego Domku Lanciego.

Prace formierskie - w trakcie nakładania 1 warstwy silikonu na powierzchnię figury, fot. I. Fuks-Rembisz.JPG

Trwa też trzeci etap prac, który rozpoczął się od demontażu i transportu dwóch kolejnych (ostatnich) rzeźb Herkulesów wraz z postumentami, które zostały przewiezione pracowni na dziedzińcu Domku Lanciego. Aktualnie trwają intensywne prace konserwatorskie i formierskie przy wymienionych obiektach, między innymi zdejmowane są formy silikonowe z rzeźb, które posłużą do wykonania gipsowych modeli, niezbędnych przy wykuwaniu kamiennych kopii Herkulesów.

Prace są prowadzone w ramach projektu: „Restauracja i zabezpieczenie symbolu polskiego dziedzictwa kulturowego – Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie”.

Logotypy POIiŚ3

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
prace_przy_herkulesach1.jpg

Prace przy Herkulesach (artykuł)

Od lipca 2017 roku trwają prace konserwatorskie przy barokowych figurach Herkulesów wraz z ich rzeźbionymi postumentami. Zadanie będzie realizowane przez …

57_herkules w sali uczt.jpg

O urodzony Polski Herkulesie (artykuł, Silva Rerum)

W świecie mitów antycznych nie brakuje postaci, z którymi utożsamiano panujących. Ukazywanie władców jako herosów było formą gloryfikacji. Jednym z …