UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Tradycja zakładania rezydencji z obszernym ozdobnym ogrodem na przedmieściach i pod miastem sięga starożytności. Występowały one także w średniowieczu, ale szczególny rozkwit wprowadzania ich w Europie w strefie podmiejskiej nastąpił w okresie renesansu, najpierw we Włoszech, a już od końca XV w. i w Polsce, kiedy to stały się obowiązkowym elementem zespołów rezydencjonalnych panujących i możnych. Autorka prezentuje rozwój rezydencji podmiejskich i na przedmieściach Warszawy od XVI do XVIII w., powiązany w historią stołecznego miasta.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Trzy Gracje

multimedium

63_rzezba biskwit 26_trzy gracje.jpg

Rzeźba Trzy Gracje, prezentowana Państwu w postaci cyfrowego opracowania 3D, należy do wyrobów, które wyjątkowo łatwo narażone są na uszkodzenie. Ta prawie półmetrowej wysokości grupa figuralna wykonana została bowiem z tworzywa niezwykle kruchego – pozbawionej szkliwa porcelany. Zwykle takie dekoracyjne przedmioty, zdobiące meble, kominki czy eksponowane w przyściennych gablotach, nie odsłaniają nam wszystkich walorów właściwych dziełom pełnoplastycznym.

Dzięki pokazowi 3D, przygotowanemu na potrzeby muzealnej strony internetowej, mogą Państwo obejrzeć ze wszystkich stron mistrzowską pracę osiemnastowiecznego modelera manufaktury porcelany w Miśni. Te trzy pełne czaru postacie to boginie wdzięku, którym mity przydzieliły rolę opiekunek zabaw i uczt, towarzyszek Apollina, Afrodyty i Ateny, obdarzających ludzi urodą, napełniających świat radością i pięknem, ale też sprawujących pieczę nad pracami umysłowymi i dziełami sztuki. Nie bez przyczyny więc ta wybitna klasycystyczna kompozycja – powielana na plakatach i na innych materiałach reklamowych oraz na okładce katalogu – stała się znakiem rozpoznawczym zorganizowanej w naszym muzeum ekspozycji czasowej „Wyrafinowany urok białej porcelany. Wystawa wilanowskiej kolekcji biskwitów”.

 

Podziel się:
Wykop Facebook
26_sztuka-katalog biskwitów.jpg

Katalog biskwitów (artykuł)

Publikacja jest pierwszym opracowaniem muzealnej kolekcji dzieł sztuki ze specyficznego tworzywa ceramicznego - pozbawionej szkliwa porcelany. Prezentuje największy tego rodzaju zbiór w Polsce, zgromadzony w większości przez Stanisława Kostkę Potockiego, twórcę Muzeum Wilanowskiego i jego syna, Aleksandra.

31_konserwacja_biskwit_pracownia_rzezby_KR_dsc_4597

Rzeźby biskwitowe (artykuł)

Zorganizowana w budynku dawnej Kuchni Pałacowej w 2006 r. wystawa pt. „Wyrafinowany urok białej porcelany” była okazją do podjęcia szeroko zakrojonych prac konserwatorskich przy grupie rzeźb wykonanych z biskwitu ...

45_logo_misnienskie_got.jpg

Projekt Miśnia z XVIII w. (artykuł)

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie w ramach projektu „Miśnieńska porcelana w XVIII wieku dla szlachty i arystokracji w Polsce” udostępniło dane na temat wyrobów manufaktury w Miśni, które zachowały się w polskich muzeach.