UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0
Aby wyświetlić poprawnie całą zawartość strony, uruchom wtyczkę Flash w Twojej przeglądarce.
Zobacz jak uruchomić wtyczkę Flash w Chrome.

Dr Agata Roćko przygląda się literackim portretom władców, posesjonatów i szlacheckich szaraczków, przywołuje XVIII-wieczne panegiryki i pamflety, relacje polskich i obcych pamiętnikarzy, by udokumentować trwałość i powszechność symboliki kontusza i fraka, jej użyteczność w oświeceniowych dyskusjach i sporach. Równocześnie pokazuje, że opozycja ta funkcjonowała nie tylko w świecie ważnych politycznych podziałów, ale także w życiu prywatnym szlachty, w języku potocznym, gdzie określenie „kontuszowy” lub „frakowy” nie wymagało żadnych objaśnień.



Vue d'optique

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Grafika
A. Basset
Paryż
2. połowa XVIII w.
Papier, miedzioryt kolorowany
29,4 x 42,2 i 28,9 x 42,2 cm
Wil.4322, Wil.4320

42_jardin de plaisance.jpg

Dwie ryciny z serii vue d'optique: Dekoracja do opery Zazdrosna Wenus oraz Vue du Jardin de Plaisance de l'Axarienne.

Vue d’Optique, Mondo Nuovo, Prospect Views, Perspectives, to typ rycin niezwykle popularny w wieku XVIII o zespole cech, dzięki którym łatwo można je rozpoznać. Horyzontalny układ, pogłębiona perspektywa, bardzo wyraziste kolory ze szczególnym upodobaniem do nasyconych czerwieni, błękitów, zieleni i żółcieni.

42_zazdrosna wenus.jpg

Ich specyfika wynikała z funkcji, były mianowicie przeznaczone do oglądania poprzez aparaty optyczne składające się z odpowiednio zsynchronizowanych soczewek, szkieł powiększających i luster. Oglądane przez takie przyrządy zyskiwały walory obrazków trójwymiarowych, tworząc w oczach widza iluzję głębi. Najpopularniejszymi tematami, które podejmowali twórcy tychże rycin, wykonywanych najczęściej w technice miedziorytu i akwaforty, były widoki słynnych miejsc, weduty miast i przedstawienia osławionych rezydencji.

Dzięki tej tematyce stanowiły swego rodzaju ciekawostkę edukacyjno-turystyczną, z pomocą której, każdy mógł obejrzeć cuda odległych i często niedostępnych krajów. Tym bardziej, że wraz z ich upowszechnieniem stały się nieodłączną atrakcją lokalnych festynów i targów, gdzie za symboliczną kwotę każdy mógł zapoznać się urokami ogrodów watykańskich lub pałacu dożów weneckich. Stąd być może wynika tak częsta prostota i naiwność większości rycin, które na rzecz atrakcyjności wizualnej rezygnowały czasem z wiarygodności.

Mimo to, widoki perspektywiczne były w XVIII wieku popularnym suwenirem wśród podróżujących po Europie. Być może, za sprawą iluzji optycznej ożywiały mocniej wspomnienia ze zwiedzanych  miejsc. Nie wykluczone, że właśnie jako takie pamiątki trafiły do  Wilanowa, co pozwala mniemać, że znajdowała się tutaj niegdyś aparatura do ich oglądania.

Marta Gołąbek

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook
top15wilanowa.JPG

Wilanowski Top 15 (multimedium)

Wilanowski Top 15 to najcenniejsze, najbardziej niezwykłe i najpiękniejsze dzieła z kolekcji Muzeum Pałacu w Wilanowie. Pochodzą z całego świata …

Wezuwiusz_wulkan.jpg

Stanisław Kostka Potocki zwiedza Wezuwiusz (artykuł, Silva Rerum)

W kalendarzu licznych podróży Stanisława Kostki Potockiego do Włoch, na przestrzeni lat 1772 – 1797, ważne miejsce zajmują Neapol, Herkulanum, …