PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Vue d'optique

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Grafika
A. Basset
Paryż
2. połowa XVIII w.
Papier, miedzioryt kolorowany
29,4 x 42,2 i 28,9 x 42,2 cm
Wil.4322, Wil.4320

42_jardin de plaisance.jpg

Dwie ryciny z serii vue d'optique: Dekoracja do opery Zazdrosna Wenus oraz Vue du Jardin de Plaisance de l'Axarienne.

Vue d’Optique, Mondo Nuovo, Prospect Views, Perspectives, to typ rycin niezwykle popularny w wieku XVIII o zespole cech, dzięki którym łatwo można je rozpoznać. Horyzontalny układ, pogłębiona perspektywa, bardzo wyraziste kolory ze szczególnym upodobaniem do nasyconych czerwieni, błękitów, zieleni i żółcieni.

42_zazdrosna wenus.jpg

Ich specyfika wynikała z funkcji, były mianowicie przeznaczone do oglądania poprzez aparaty optyczne składające się z odpowiednio zsynchronizowanych soczewek, szkieł powiększających i luster. Oglądane przez takie przyrządy zyskiwały walory obrazków trójwymiarowych, tworząc w oczach widza iluzję głębi. Najpopularniejszymi tematami, które podejmowali twórcy tychże rycin, wykonywanych najczęściej w technice miedziorytu i akwaforty, były widoki słynnych miejsc, weduty miast i przedstawienia osławionych rezydencji.

Dzięki tej tematyce stanowiły swego rodzaju ciekawostkę edukacyjno-turystyczną, z pomocą której, każdy mógł obejrzeć cuda odległych i często niedostępnych krajów. Tym bardziej, że wraz z ich upowszechnieniem stały się nieodłączną atrakcją lokalnych festynów i targów, gdzie za symboliczną kwotę każdy mógł zapoznać się urokami ogrodów watykańskich lub pałacu dożów weneckich. Stąd być może wynika tak częsta prostota i naiwność większości rycin, które na rzecz atrakcyjności wizualnej rezygnowały czasem z wiarygodności.

Mimo to, widoki perspektywiczne były w XVIII wieku popularnym suwenirem wśród podróżujących po Europie. Być może, za sprawą iluzji optycznej ożywiały mocniej wspomnienia ze zwiedzanych  miejsc. Nie wykluczone, że właśnie jako takie pamiątki trafiły do  Wilanowa, co pozwala mniemać, że znajdowała się tutaj niegdyś aparatura do ich oglądania.

Marta Gołąbek

Wezuwiusz_wulkan.jpg

Stanisław Kostka Potocki zwiedza Wezuwiusz

W kalendarzu licznych podróży Stanisława Kostki Potockiego do Włoch, na przestrzeni lat 1772–1797, ważne miejsce zajmują Neapol, Herkulanum, Pompeje i …

Widok Galerii Gotyckiej przy północnym skrzydle pałacu fot. Z. Reszka.jpg

Widok Galerii Gotyckiej przy północnym skrzydle pałacu

Ten niewielki staloryt posiada znaczną wartość dokumentalną, ponieważ przedstawia Wilanów, którego dziś już nie ma. Chodzi o północną część pałacu, …

Mapa Rzeczypospolitej_1.jpg

Mapa Rzeczypospolitej

Twórcą tej dwuczęściowej mapy Polski (skala ok. 1: 2 000 000) jest Vincenzo Maria Coronelli (1650–1718), franciszkanin i uznany teolog, …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem