UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0
Aby wyświetlić poprawnie całą zawartość strony, uruchom wtyczkę Flash w Twojej przeglądarce.
Zobacz jak uruchomić wtyczkę Flash w Chrome.

Rycerskie czyny i cnoty Jana III Sobieskiego znane były w całej Europie. Wizerunek Sobieskiego stał się podobnie rozpoznawalny, jak portrety papieża, cesarza czy króla Francji. Głównymi bohaterkami tej książki są graficzne tezy dedykowane Janowi III. Autorzy wielkoformatowych rycin akademickich połączyli wątki propagandy wizualnej z okresu przed- i powiedeńskiego z erudycyjną argumentacją naukową.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Wazon sang de boeuf w oprawie z brązu złoconego

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Wazon sang de boeuf w oprawie z brązu złoconego

Rzemiosło artystyczne
Chiny, Europa
XVIII/XIX w.
porcelana, brąz; odlew
95 x 42 x 37 cm
Wil.2077

Waza_sange de boeuf_Wil.2077.jpg

Odcień szkliwa, którym pokryty został wazon, nazywany jest sang de boeuf (bycza krew). Uzyskuje się go dzięki zastosowaniu miedzi. Receptura szkliwa została po raz pierwszy opracowana przez Chińczyków w trakcie panowania dynastii Ming. Charakteryzuje się ono głębokim odcieniem czerwieni, w którym można dostrzec liczne drobne, podłużne i nieregularne plamki o lekko fioletowym zabarwieniu.  Przy krawędziach wylewu wilanowskiego wazonu czerwień szkliwa zamienia się w ciemny fiolet, by na samym brzegu wazonu pozostawić cienki kremowy pasek.

Na rynku aukcyjnym udało się odnaleźć kilka chińskich wazonów o podobnym kształcie i wymiarach, które oprawiono w niemal identyczny montaż z brązu złoconego. Był to powszechny sposób dostosowywania modnej i cenionej chińskiej porcelany do europejskich wnętrz. Do wazonu w nieznanej europejskiej pracowni dodano ucha, podstawę i zwieńczenie w formie stylizowanych liści akantu i rocaille. Ucha zostały dodatkowo ozdobione drobnymi girlandami kwiatowymi i figurkami dwóch putt z kwiatami w dłoniach. Przed konserwacją widoczne były duże uszkodzenia wylewu wazonu. Po przeprowadzeniu badań okazało się, że wynikały one z dodatkowego obciążenia, jakie na nim spoczywało. Wazon wieńczyła nadstawa ze złoconego brązu, którą odnaleziono w kolekcji wilanowskiej.  Zachowana nadstawa przypomina rodzaj bukietu – sześcioramiennego świecznika z profitkami w kształcie podobnym do kielichów kwiatów. Konserwacja wazonu pozwoliła na powtórne, bezpieczne zestawienie z nadstawą; obecnie obiekt jest prezentowany w całości.

 

Magdalena Herman

drukuj
Podziel się:
Wykop Facebook