27. Festiwal Nauki w Warszawie | wykłady | 24 września
aktualność
Hasło 27. edycji Festiwalu Nauki w Warszawie brzmi: „Nauka to podróż w przyszłość”. Odwołuje się ono do działalności patrona tegorocznego FN Pawła Edmunda Strzeleckiego (1797–1873) – podróżnika, geografa, geologa, badacza i odkrywcy.
W tym roku w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie zapraszamy na wykłady poświęcone wystawie „Oto Światłość Wielka i Klucz Rajski. Hymny z tatarskich zaścianków króla Sobieskiego”.
Wykłady dla dorosłych
Hymny z tatarskich zaścianków króla Sobieskiego
Po wystawie oprowadzi jej kurator dr hab. Andrzej Drozd z Wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Wystawa poświęcona jest unikalnej i zadziwiającej kulturze Tatarów dawnej Rzeczypospolitej, którzy w swych orientalnych księgach zapisywanych pismem arabskim – kresową polszczyzną – przechowali przez stulecia swe tradycje, obrzędy i wierzenia. Poszukiwali przy tym tego, co łączyło ich wyznanie z religią chrześcijańskich sąsiadów. W ten sposób w muzułmańskich księgach Tatarów obok średniowiecznych hymnów z Azji i arabskich wersetów z Koranu pojawiły się staropolskie fragmenty Pisma Świętego, protestanckich polemik z czasów renesansu i średniowiecznych pieśni z katolickich kancjonałów. Wszystko to ubrane w staropolski kostium wyobrażeń i mowy kresowych zaścianków opowiadających legendy o prorokach, o pustyniach Arabii, o aniołach i dżinach na rozstajach leśnych dróg. Po raz pierwszy w historii na wystawie muzealnej zobaczyć będzie można unikalne dawne księgi Tatarów z Wileńszczyzny, Podlasia, Nowogródczyzny – a dzięki prezentacji poznać ich niepowtarzalny nastrój i orientalny koloryt. Posłuchać będzie można też ostatnich ludzi, którzy potrafią je odczytywać i recytować zapisane w nich hymny ukryte od wieków pod szatą arabskich liter.
Współorganizator: Wydział Orientalistyczny UW
Kiedy: niedziela, 24 września 2023 r., godz. 11.00
Gdzie: pałac, Sala Uczt (przejście od kasy pałacowej do Sali Uczt może zająć około 20 minut)
Bilet: bezpłatny, do pobrania w dniu wydarzenia w kasie pałacowej
Orientalna Sarmacja: O wschodnim stylu dawnej Rzeczypospolitej
Zapraszamy na wykład dr. hab. Andrzeja Drozda z Wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego – orientalisty i badacza kultury Orientu w dawnej Rzeczypospolitej – połączony z prezentacją wybranych eksponatów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Wydarzenie poświęcone będzie obecności sztuki muzułmańskiego Wschodu w kulturze staropolskiej. Ten niezwykły fenomen ukształtował – w sposób dziś już nieuświadamiany przez wielu mieszkańców naszego kraju, i niestety coraz bardziej zapomniany – wiele głębokich skojarzeń, cały system kodu wizualnego, za pomocą którego identyfikujemy po dziś dzień „staropolskość”, a w gruncie rzeczy „polskość”. Kod ten opiera się przecież na takich artefaktach, jak kontusz i karabela – obydwa te „całkowicie polskie” rekwizyty sprowadziliśmy z Turcji i Krymu. Tak samo zresztą jak wiele innych, dzięki którym chcieliśmy być rozpoznawalni i odróżniać się od sąsiadów. I nie chodziło tu o paradność, urodę stroju, lecz o manifestowanie własnego poglądu na świat i życie narodu, poglądu opartego w szczególności na uznaniu państwa za rzecz wspólną – Rzeczpospolitą, a nie za rzecz własną monarchów absolutnych, jak było to w wielu państwach ówczesnej Europy. Dlatego też później, ratując się przed niewolą w czasie Sejmu Wielkiego, przywdziano ten strój polski, o orientalnych korzeniach i skojarzeniach, jako polityczną manifestację oporu wobec przemocy i tyranii sąsiadów, tak samo jeszcze później, w czasach zaborów. Opowieść o tych meandrach kodu polskiej tożsamości historycznej będą ilustrowały eksponaty we wnętrzach Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie – rezydencji króla zwycięzcy spod Wiednia, ostatniego monarchy heroicznego w naszych dziejach, a zarazem miłośnika stylu Orientu i kreatora wizerunku Sarmaty wojownika. Wizerunku, który wraz ze splendorem zwycięzcy spod Wiednia usiłowali po śmierci Sobieskiego przejąć konkurenci do korony polskiej w swej europejskiej grze o trony.
Współorganizator: Wydział Orientalistyczny UW
Kiedy: niedziela, 24 września, godz. 12.30
Gdzie: pałac, Sala Uczt (przejście od kasy pałacowej do Sali Uczt może zająć około 20 minut)
Bilet: bezpłatny, do pobrania w dniu wydarzenia w kasie pałacowej
O Festiwalu Nauki
Festiwal Nauki co roku gromadzi osoby zainteresowane aktualnymi problemami badawczymi, metodami prowadzenia badań i odkryciami w różnorodnych dziedzinach nauki. Tematyka festiwalowych spotkań dotyczy nauk ścisłych, przyrodniczych, medycyny, nauk humanistycznych i społecznych, a także nauk o kulturze i sztuce. Festiwal Nauki jest otwarty dla wszystkich chętnych bez względu na wykształcenie i wiek. Spotkania mają formę debat, wykładów, warsztatów, pokazów filmowych, wizyt w laboratoriach, wystaw, wycieczek, konkursów i gier edukacyjnych. Specjalnie dla dzieci organizowane są atrakcyjne zajęcia, dlatego na Festiwal Nauki można wybrać się całą rodziną. Festiwal proponuje również lekcje dla grup szkolnych wszystkich poziomów nauczania.
Wydarzenia festiwalowe organizowane są przez instytucje naukowe, edukacyjne, upowszechniające kulturę oraz towarzystwa naukowe. W tym roku pragniemy ponownie stworzyć atmosferę naukowego święta. Jesteśmy przekonani, że udział w Festiwalu Nauki pomaga lepiej zrozumieć otaczający nas świat, a także pozwoli dowiedzieć się, na jakie pytania nauka nie znalazła jeszcze odpowiedzi.
Szczegółowy program Festiwalu, a także dane partnerów i organizatorów, można znaleźć na stronie: www.festiwalnauki.edu.pl
Polecane

Mapa terenu – najważniejsze miejsca i dostępność WiFi
Gdzie kupić bilet, gdzie złapać wi-fi... na te i inne pytania dotyczące lokalizacji ważnych punktów na terenie wilanowskiej rezydencji odpowiedzą …

Rola Tatarów polsko-litewskich w recepcji kultury muzułmańskiej w dawnej Rzeczypospolitej (próba systematyzacji)
Obszary kontaktu społeczeństwa miejscowego z kulturą Tatarów polsko-litewskich oraz jej podstawowe cechy i elementy. Ukazując rolę Tatarów w przenoszeniu kultury …

Piśmiennictwo Tatarów polsko-litewskich w procesie przejmowania elementów kultury muzułmańskiej do kultury polskiej
Piśmiennictwo tatarskie w kontekście dyskursu międzyreligijnego w dobie staropolskiej. Ze względu na barierę alfabetu arabskiego, piśmiennictwo Tatarów polsko-litewskich pozostawało (i …

Wpływy chrześcijańskie na literaturę Tatarów w dawnej Rzeczypospolitej. Między antagonizmem a symbiozą
„Nasi przodkowie niezwykle długo i z wielkim mozołem tworzyli na Wileńszczyźnie tradycje osiadłego życia, pokrywając nadane im ziemie miejscami kultu …

Na pograniczu piśmiennictwa i sztuki religijnej: muhiry Tatarów polsko-litewskich
Muhir to w kulturze Tatarów polsko-litewskich ozdobna plansza, ewentualnie też tkanina z inskrypcją bądź przedstawieniem – symbolicznym albo realistycznym – …

Szlaki tatarskie
„Wszystek kraj podolski, prawie w każdym zakątku, od człeka aż do bydlęcia zakrwawiony i sponiewierany, a z nim znaczna część …

Dylematy Rzeczypospolitej w kontaktach w Tatarami
Konstatacja negatywnej reakcji Tatarów po Wiedniu na ofertę polskiego monarchy nie jest równoznaczna ze stwierdzeniem, iż ówczesna polityka tatarska Sobieskiego …

Stosunki polsko-tatarskie po 1685r.
W kolejnych latach po 1685 r. posłańcy nadal krążyli pomiędzy Rzeczpospolitą a Bakczyserajem[1]. Spekulacje odnośnie zmiany postawy Tatarów nie ustawały. …