PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
WCAG 2.1 nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Galerie Północna i Południowa (Konserwacja, PJM)

galeria północna

Przenikanie architektury i malarstwa

Galerie ogrodowe łączą korpus główny pałacu z dobudowanymi w XVIII wieku skrzydłami bocznymi. Wcześniej otwarte stanowiły połączenie pałacu z ogrodem. Ich sufity ozdabiają freski autorstwa Michelangela Palloniego. Niektóre z malowideł na ścianach również przypisywane są temu artyście.

W czasie ostatnich prac w obu galeriach przeprowadzono gruntowne badania mające na celu ustalenie ich oryginalnej kolorystyki. Dzięki odkrywkom udało się odnaleźć fragmenty bezpowrotnie utraconych malowideł imitujących podziały architektoniczne. Na podstawie badań wyłonił się obraz konsekwentnie dekorowanego iluzjonistycznie wnętrza. W jego kompozycji dominowała barokowa gra malarska – malowidła figuralne przeplatały się z malowaną architekturą, a całość współgrała z rzeczywistą architekturą galerii.

Tajemnicą pozostawała kolorystyka malowideł. Otwarcie galerii na ogród stanowiło duże zagrożenie dla dekoracji. Silny wpływ zmiennych czynników atmosferycznych przyczynił się do dużej degradacji fresków, które w związku z tym wielokrotnie naprawiano, przemalowywano i retuszowano.

Na podstawie badań w Galerii Południowej na fragmencie dekoracji przygotowano wstępną rekonstrukcję kolorystyczną. Na jej podstawie można sobie wyobrazić, jak mogły wyglądać dawniej galerie. To także punkt wyjścia do dalszych dyskusji przed planowanymi szeroko zakrojonymi pracami konserwatorskimi i restauratorskimi.

W wyniku badań malowideł plafonowych Palloniego powstały mapy, na których zaznaczono zakres oryginalnej warstwy malarskiej, a także: przemalowania, retusze, miejsca rozwarstwień tynków i odspojeń farby. Efekty mapowania posłużą w przyszłości do przeprowadzenia rozległych prac naprawczo-restauratorskich.

W ramach rozpoznania natrafiono także na zamurowane przejście do znajdującego się dawniej w wieży skarbczyka z czasów Sobieskiego. Pod nieoryginalnym tynkiem odkryto kamienny portal prowadzący do nieistniejącego już pomieszczenia. Portal zdobiony był dekoracją malarską, co dodatkowo potwierdza barwne wykończenie dawnych galerii.

Tekst: Monika Buraczyńska

Podziel się:
Wykop Facebook
2016-01-26
Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookie. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem