PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
WCAG 2.1 nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Międzynarodowa konferencja „Nanban. Far East. Close Art”, 4–5 października 2019

Konferencja_Nanban_folder_front m.jpg

W dniach 4–5 października 2019 r. w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie odbyła się Międzynarodowa Konferencja „Far. East. Close Art”, która zakończyła i podsumowała projekt prac badawczych i konserwatorskich przeprowadzonych przy najcenniejszym zabytku z wilanowskiej historycznej kolekcji dalekowschodniej – stole nanban

Mebel, wykonany ok. 1610 r., to obiekt o wyjątkowej jakości artystycznej, będący jednym z najlepszych i najważniejszych zachowanych przykładów stylu nanban w światowych kolekcjach. Swój kształt zawdzięcza późnorenesansowym meblom portugalskim, a technologię i motywy dekoracyjne – lace japońskiej (urushi) i tradycji orientalnej.

Minęło 10 lat od zakończenia dużego projektu Victoria and Albert Museum dotyczącego konserwacji japońskiej eksportowej skrzyni Mazarin (ok. 1640). Konserwacja i opieka prewencyjna zabytków dekorowanych laką orientalną była i nadal stanowi wyzwanie dla specjalistów na całym świecie. Zakończenie drugiego tak szerokiego projektu w Europie, realizowanego w wilanowskim muzeum, było doskonałą okazją do pogłębienia refleksji i przedyskutowania konserwatorskiego podejścia estetycznego i etycznego, zastosowanych metod oraz materiałów w ochronie urushi.

Namban_info_ok.jpg

Konserwacja stołu nanban z kolekcji wilanowskiej przyczyniła się do interdyscyplinarnych badań naukowych mających na celu pogłębienie wiedzy o tym wyjątkowym obiekcie. Projekt pomógł także rozwinąć sieć międzynarodowych specjalistów zajmujących się lakierami orientalnymi.

W sympozjum wzięli udział wybitni goście, autorytety w dziedzinie lakierów: prof. dr Monika Kopplin (Münster, Niemcy), dr Masako Shôno-Sládek (Kolonia, Niemcy) i konserwator urushi Shigeru Kitamura (Nara, Japonia). Pracownicy i współpracownicy muzeum przedstawili szczegóły projektu konserwacji stołu nanban. Pozostali uczestnicy mogli zaprezentować swoje projekty badawcze i konserwatorskie podczas sesji plakatowej.

Konferencja nanban7.jpg

Projekt “The Collaborative Project of Conservation of the Nanban Table from the Collection of Museum of King Jan III’s Palace at Wilanów” był dofinansowany z grantu otrzymanego od japońskiej Fundacji Sumitomo.

Kurator konferencji:
Anna Guzowska
aguzowska[at]muzeum-wilanow.pl

Konferencja „Nanban. Far East. Close Art” była jednym z wydarzeń upamiętniających 100. rocznicę nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Japonią.



The Sumitomo FoundationThe Sumitomo Foundation   Logo of the 100th anniversary of Polish-Japanese diplomatic relations

Podziel się:
Wykop Facebook
2019-04-25
stol-namban-fragment1-fot-a-indyk.jpg

Nowa ekspozycja przy Gabinetach Chińskich – przywracanie pamięci o kolekcjach S.K. Potockiego i jego potomnych (artykuł)

W 2019 r. w pałacu w Wilanowie została otwarta nowa ekspozycja upamiętniająca kolekcjonerskie pasje Stanisława Kostki Potockiego i jego potomnych.Na …

4. Konserwacja stoły nanban 2017, fot. Z. Reszka.jpg

Konserwacja unikatowego japońskiego stołu nanban (artykuł)

Dzięki finansowemu wsparciu japońskiej fundacji Sumitomo i współpracy Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie z wybitnymi znawcami azjatyckiej laki przeprowadzono konserwację siedemnastowiecznego stołu w typie Nanban z kolekcji wilanowskiej. Był to jeden z pierwszych projektów konserwatorskich angażujących jednocześnie specjalistów z Japonii i Europy. Wpisuje się on w trwającą od lat dziewięćdziesiątych współpracę naukową i konserwatorską między Japonią a instytucjami światowymi, w których zbiorach znajdują się dzieła sztuki dekorowane laką wschodnią – niezwykli świadkowie nowożytnych kontaktów między Wschodem a Zachodem. Dzięki tej wymianie wiedzy i doświadczeń wypracowywana jest strategia ochrony tych bardzo delikatnych orientalnych eksponatów.

Stół typu nanban.jpg

Stół typu nanban (Kolekcja, PJM) (artykuł)

Stół typu nanban Anna Ekielska Japonia, początek XVII w.Nanban, czyli „sztuka południowych barbarzyńców” oznacza XVI- i XVII-wieczne wyroby japońskiej sztuki dekoracyjnej, w …

sepecik__laka_japonia_wil.2995.jpg

Sztuka Dalekiego Wschodu w galeriach magazynowych (artykuł, Silva Rerum)

W udostępnionej zwiedzającym części magazynu sztuki Dalekiego Wschodu można oglądać wiele interesujących i cennych obiektów. Zanim będzie można je poznać bliżej, warto zadać sobie pytanie: czemu zostały zgromadzone w tym miejscu, a nie w pałacowych wnętrzach?

44_ksiazka chinska mala.jpg

Daleki Wschód w Wilanowie (artykuł)

Dalekowschodnia porcelana i wyroby z laki oraz przedmioty produkowane w Europie na wzór chińskich i japońskich lub dekorowane „w stylu chińskim” zdobiły wnętrza pałacu w Wilanowie od początku jego istnienia. Warto odkryć znaczenie tych niezwykle ciekawych i cennych obiektów.

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookie. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem