PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
WCAG 2.1 nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Międzynarodowa konferencja „Nanban. Far East. Close Art”, 4–5 października 2019

Konferencja_Nanban_folder_front m.jpg

W dniach 4–5 października 2019 r. w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie odbyła się Międzynarodowa Konferencja „Far. East. Close Art”, która zakończyła i podsumowała projekt prac badawczych i konserwatorskich przeprowadzonych przy najcenniejszym zabytku z wilanowskiej historycznej kolekcji dalekowschodniej – stole nanban

Mebel, wykonany ok. 1610 r., to obiekt o wyjątkowej jakości artystycznej, będący jednym z najlepszych i najważniejszych zachowanych przykładów stylu nanban w światowych kolekcjach. Swój kształt zawdzięcza późnorenesansowym meblom portugalskim, a technologię i motywy dekoracyjne – lace japońskiej (urushi) i tradycji orientalnej.

Minęło 10 lat od zakończenia dużego projektu Victoria and Albert Museum dotyczącego konserwacji japońskiej eksportowej skrzyni Mazarin (ok. 1640). Konserwacja i opieka prewencyjna zabytków dekorowanych laką orientalną była i nadal stanowi wyzwanie dla specjalistów na całym świecie. Zakończenie drugiego tak szerokiego projektu w Europie, realizowanego w wilanowskim muzeum, było doskonałą okazją do pogłębienia refleksji i przedyskutowania konserwatorskiego podejścia estetycznego i etycznego, zastosowanych metod oraz materiałów w ochronie urushi.

Namban_info_ok.jpg

Konserwacja stołu nanban z kolekcji wilanowskiej przyczyniła się do interdyscyplinarnych badań naukowych mających na celu pogłębienie wiedzy o tym wyjątkowym obiekcie. Projekt pomógł także rozwinąć sieć międzynarodowych specjalistów zajmujących się lakierami orientalnymi.

W sympozjum wzięli udział wybitni goście, autorytety w dziedzinie lakierów: prof. dr Monika Kopplin (Münster, Niemcy), dr Masako Shôno-Sládek (Kolonia, Niemcy) i konserwator urushi Shigeru Kitamura (Nara, Japonia). Pracownicy i współpracownicy muzeum przedstawili szczegóły projektu konserwacji stołu nanban. Pozostali uczestnicy mogli zaprezentować swoje projekty badawcze i konserwatorskie podczas sesji plakatowej.

Konferencja nanban7.jpg

Projekt “The Collaborative Project of Conservation of the Nanban Table from the Collection of Museum of King Jan III’s Palace at Wilanów” był dofinansowany z grantu otrzymanego od japońskiej Fundacji Sumitomo.

Kurator konferencji:
Anna Guzowska
aguzowska[at]muzeum-wilanow.pl

Konferencja „Nanban. Far East. Close Art” była jednym z wydarzeń upamiętniających 100. rocznicę nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Japonią.



The Sumitomo FoundationThe Sumitomo Foundation   Logo of the 100th anniversary of Polish-Japanese diplomatic relations

Podziel się:
Wykop Facebook
2019-04-25
stol-namban-fragment1-fot-a-indyk.jpg

Nowa ekspozycja przy Gabinetach Chińskich – przywracanie pamięci o kolekcjach S.K. Potockiego i jego potomnych (artykuł)

W 2019 r. w pałacu w Wilanowie została otwarta nowa ekspozycja upamiętniająca kolekcjonerskie pasje Stanisława Kostki Potockiego i jego potomnych.Na …

4. Konserwacja stoły nanban 2017, fot. Z. Reszka.jpg

Konserwacja unikatowego japońskiego stołu nanban (artykuł)

Dzięki finansowemu wsparciu japońskiej fundacji Sumitomo i współpracy Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie z wybitnymi znawcami azjatyckiej laki przeprowadzono konserwację siedemnastowiecznego stołu w typie Nanban z kolekcji wilanowskiej. Był to jeden z pierwszych projektów konserwatorskich angażujących jednocześnie specjalistów z Japonii i Europy. Wpisuje się on w trwającą od lat dziewięćdziesiątych współpracę naukową i konserwatorską między Japonią a instytucjami światowymi, w których zbiorach znajdują się dzieła sztuki dekorowane laką wschodnią – niezwykli świadkowie nowożytnych kontaktów między Wschodem a Zachodem. Dzięki tej wymianie wiedzy i doświadczeń wypracowywana jest strategia ochrony tych bardzo delikatnych orientalnych eksponatów.

Stół typu nanban.jpg

Stół typu nanban (Kolekcja, PJM) (artykuł)

Japonia, początek XVII w.Nanban, czyli „sztuka południowych barbarzyńców” oznacza XVI- i XVII-wieczne wyroby japońskiej sztuki dekoracyjnej, w których można dostrzec …

sepecik__laka_japonia_wil.2995.jpg

Sztuka Dalekiego Wschodu w galeriach magazynowych (artykuł, Silva Rerum)

W udostępnionej zwiedzającym części magazynu sztuki Dalekiego Wschodu można oglądać wiele interesujących i cennych obiektów. Zanim będzie można je poznać bliżej, warto zadać sobie pytanie: czemu zostały zgromadzone w tym miejscu, a nie w pałacowych wnętrzach?

44_ksiazka chinska mala.jpg

Daleki Wschód w Wilanowie (artykuł)

Dalekowschodnia porcelana i wyroby z laki oraz przedmioty produkowane w Europie na wzór chińskich i japońskich lub dekorowane „w stylu chińskim” zdobiły wnętrza pałacu w Wilanowie od początku jego istnienia. Warto odkryć znaczenie tych niezwykle ciekawych i cennych obiektów.

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem