PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
WCAG 2.1 nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Jajko z brązowej glinki

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzemiosło artystyczne
Ignacy Julian Ceyzik (1779–ok. 1860)
Polska (Kresy Wschodnie dawnej Rzeczypospolitej) lub Rosja, Syberia
Ok. 1818–lata 50. XIX w.
Glinka naśladująca jaspisową kamionkę angielską, relief z formy, nakładki, groszkowanie, żłobienie, polerowanie
Wys. 5,4 cm, średnica 4,3 cm
Wil.5640

Jajko z brązowej glinki_2.jpg

Wśród niespełna trzydziestu znanych w obecnych zbiorach prac Ignacego Ceyzika, z których osiem przechowują muzea w Kownie i Wilnie, żadna nie jest wykonanym z glinki jajkiem, choć tego typu przedmioty wzmiankowane są w dawnych publikacjach.

Przykładem służyć może Syberya i ciężkie roboty z 1899 r. autorstwa Sergiusza Maksimowa, który opowiada o sposobie ich powstawania: Najwięcej prac swoich puścił na sprzedaż pod postacią cacek dla upiększenia etażerek buduarowych (jajeczka z miniaturowymi obrazkami, martwe główki, kwiatki rozwinięte, figury [...]). […] Wielu sybiraków utrzymuje, że niektóre przedmioty [...] były robione w osobnej celi, w której nie dają więźniowi przedmiotów ostrych. Ceyzik posługiwał się więc takiemi narzędziami jak oście rybie, odłamki talerzy, szklanek, szyby, również artystycznie, jak gdyby miał w ręku narzędzia specyalne.

Na pokrytej drobnymi, zagłębionymi punktami powierzchni nałożone zostały miniaturowe, beżowe przedstawienia, których dobór nie jest dziś łatwy do rozszyfrowania. Nad wieńcem róż pojawiają się kolejno: wyobrażenie Zmartwychwstania, wulkan w stanie erupcji i obserwujący go przez lunetę mężczyzna, ruina stylizowana na antyczną, rodzaj krytej strzechą szopy z siedzącą postacią i wreszcie grupa palm.

Choć trudno podążać za intencjami twórcy, można jednak podejrzewać, że nie bez przyczyny posłużył się jajem. Musiał mu być nieobcy ten chrześcijański emblemat zmartwychwstania Chrystusa, czego przekaz wzmocniło znaczeniowo odwzorowanie tej właśnie sceny pośród reliefowej dekoracji.

jajko ceyzik.jpg

W kontekście własnych losów Ceyzik – przeświadczony o niezasłużonych cierpieniach, których doświadczał jako zesłaniec – być może nawet uzurpował sobie prawo porównania do Odkupiciela, równocześnie zapewne zdając sobie sprawę, że jajo jest również symbolem początku i odrodzenia, a tym samym nadziei na lepsze.

Barbara Szelegejd


Podziel się:
Wykop Facebook
Ceyzik_2

Czarka z pokrywą i pucharek - Ignacy Julian Ceyzik (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Wyróżniające się sposobem wykonania i dekoracją naczynia z czarnej masy ceramicznej są niezwykłą rzadkością. Ich autorem jest Ignacy Ceyzik, obdarzony …

Philipp_de_Hamilton_martwa_natura_lis_kaczki_jaja.jpg

Staropolska jajecznica, czyli kuchnia dla początkujących (artykuł, Silva Rerum)

W staropolskich książkach kucharskich, obok wymyślnych, barokowych przepisów na dania, które miały przede wszystkim olśnić i zaskoczyć biesiadników, znajdujemy też …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookie. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem