PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
WCAG 2.1 nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Kalendarium koncertów 2019

Starannie wyselekcjonowany materiał muzyczny, wybitni kompozytorzy i ich słynne dzieła, dawne instrumenty, utalentowani wykonawcy, niepowtarzalny klimat rezydencji wilanowskiej... Zapraszamy do wspólnego odkrywania uroków muzyki klasycznej! 


„Apothéoses” – Couperin | koncert | 22 listopada

aktualność

François Couperin, opera królewska.jpg

Po raz pierwszy polska Opera Królewska i zespół instrumentów dawnych Capella Regia Polona zapraszają na koncert, który odbędzie się w przepięknych wnętrzach Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Jego bohaterem będzie François Couperin – jeden z czołowych francuskich kompozytorów epoki baroku.

Choć François Couperin niemal całe swe życie spędził w służbie na paryskim dworze Ludwika XIV, to w muzyce potrafił łączyć to, co rodzime, z tym, co obce. Jego twórcza inwencja oraz niebywały talent muzyczny były wysoko cenione, toteż już za życia kompozytor cieszył się przydomkiem Le Grand. Warto przypomnieć, że za czasów Couperina ścierały się ze sobą dwa dominujące style. Styl francuski to synonim lekkości, finezji i elegancji. Jego ucieleśnieniem była muzyka Jean-Baptiste’a Lully’ego. Po przeciwnej stronie tego osobliwego „sporu” stał włoski styl koncertujący, którego symbolem stała się twórczość Arcangela Corellego. Wynosząc na Parnas przedstawicieli dwóch przeciwnych sobie kręgów, François Couperin podejmuje wyzwanie integracji dwóch różnych stylów. Obydwie Apoteozy mają formę wielosegmentową. Couperin opatruje każdą cząstkę barwnym tytułem, co nadaje kompozycjom poetyckiego, ale i żartobliwego charakteru. Powiązanie elementów francuskich i włoskich kryje się nie tylko w budowie muzycznej utworów, ale również wyrażone jest explicite w programie towarzyszącym kompozycjom. Wszak jedna z części zawiera swoiste credo kompozytora, włożone w usta Apollona. Bóg sztuki stwierdza bowiem, iż konsekwencją połączenia gustu francuskiego i włoskiego jest udoskonalenie samej muzyki.

_______________________________________________________________________

Program: Frnacois Couperin: L’Apothéose de Lully, L’Apothéose de Corelli

Wykonawcy: Capella Regia Polona w składzie:M. Piotrowski, A. Sierpińska – skrzypce, G. Zimak – viola da gamba, F. Zieliński – teorba, K. Garstka – klawesyn i kierownictwo muzyczne

_______________________________________________________________________

Kiedy: 22 listopada 2019r., godz. 19.00 

Gdzie: Sala Biała Muzeum Pałacu Króla Jana III W Wilanowie

Bilety: www.ewejsciowki.pl

Więcej informacji: www.operakrolewska.pl

„Apothéoses” – Couperin | koncert | 22 listopada

aktualność

François Couperin, opera królewska.jpg

Po raz pierwszy polska Opera Królewska i zespół instrumentów dawnych Capella Regia Polona zapraszają na koncert, który odbędzie się w przepięknych wnętrzach Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Jego bohaterem będzie François Couperin – jeden z czołowych francuskich kompozytorów epoki baroku.

Choć François Couperin niemal całe swe życie spędził w służbie na paryskim dworze Ludwika XIV, to w muzyce potrafił łączyć to, co rodzime, z tym, co obce. Jego twórcza inwencja oraz niebywały talent muzyczny były wysoko cenione, toteż już za życia kompozytor cieszył się przydomkiem Le Grand. Warto przypomnieć, że za czasów Couperina ścierały się ze sobą dwa dominujące style. Styl francuski to synonim lekkości, finezji i elegancji. Jego ucieleśnieniem była muzyka Jean-Baptiste’a Lully’ego. Po przeciwnej stronie tego osobliwego „sporu” stał włoski styl koncertujący, którego symbolem stała się twórczość Arcangela Corellego. Wynosząc na Parnas przedstawicieli dwóch przeciwnych sobie kręgów, François Couperin podejmuje wyzwanie integracji dwóch różnych stylów. Obydwie Apoteozy mają formę wielosegmentową. Couperin opatruje każdą cząstkę barwnym tytułem, co nadaje kompozycjom poetyckiego, ale i żartobliwego charakteru. Powiązanie elementów francuskich i włoskich kryje się nie tylko w budowie muzycznej utworów, ale również wyrażone jest explicite w programie towarzyszącym kompozycjom. Wszak jedna z części zawiera swoiste credo kompozytora, włożone w usta Apollona. Bóg sztuki stwierdza bowiem, iż konsekwencją połączenia gustu francuskiego i włoskiego jest udoskonalenie samej muzyki.

_______________________________________________________________________

Program: Frnacois Couperin: L’Apothéose de Lully, L’Apothéose de Corelli

Wykonawcy: Capella Regia Polona w składzie:M. Piotrowski, A. Sierpińska – skrzypce, G. Zimak – viola da gamba, F. Zieliński – teorba, K. Garstka – klawesyn i kierownictwo muzyczne

_______________________________________________________________________

Kiedy: 22 listopada 2019r., godz. 19.00 

Gdzie: Sala Biała Muzeum Pałacu Króla Jana III W Wilanowie

Bilety: www.ewejsciowki.pl

Więcej informacji: www.operakrolewska.pl

Muzyka Dawna w Wilanowie: „La notte sacra a Napoli” | koncert | 15 grudnia

aktualność

plakat_kocerty_b2_jesien_zima_2019.JPG

Jesień 2019

Zapraszamy na kolejną edycję koncertów muzyki dawnej w Wilanowie. Melomani będą mieli okazję słuchać muzyki o wyjątkowej wartości artystycznej i w wykonaniu wspaniałych artystów. Program koncertów skupia się na muzyce kompozytorów tworzących w XVII i XVIII w. Celem naszych spotkań jest wspieranie inicjatyw muzycznych w zakresie interpretacji muzyki dawnej. Ponieważ od czasów Jana Sobieskiego muzyka stanowiła istotny element życia pałacu, pragniemy przywracać tę piękną tradycję i ukazywać zabytki muzyczne zgodnie z założeniami epok, w których powstawały, oraz prezentować je na instrumentach historycznych bądź na ich kopiach. Podczas koncertów Sala Biała zamieni się w przestrzeń wypełnioną wyrafinowanymi, finezyjnymi i fascynującymi dźwiękami.

___________________________________________________________________

15 grudnia 2019, godz. 17.00 | „La notte sacra a Napoli

Karolina Habało i Adam Jastrzębski z Orkiestry Barokowej .jpg

WYKONAWCY:

Maria Valentina Chirico – sopran, Michaela Koudelkova – flet traverso, flet prosty
oraz Orkiestra Barokowa Cornu Copiae: Karolina Habało – skrzypce, prowadzenie, Enrique Gomez-Cabrero – skrzypce, Anna Luiza Aleksandrow – altówka, Anna Cierpisz – wiolonczela, Michał Bylina – violone, Adam Nowakowski – teorba, Adam Jastrzębski – klawesyn

PROGRAMGiovanni Battista Pergolesi, Koncert G-dur na flet traverso, dwoje skrzypiec i b.c., Alessandro Scarlatti, Cantata Pastorale per la Natività, Francesco Mancini, Koncert g-moll na flet prosty, smyczki i b.c., Giacomo Maraucci, Cantata Pastorale

Zespół Cornu Copiae (z łac. Róg Obfitości) wraz z czeską flecistką Michaelą Koudelkovą oraz włoską sopranistką Marią Valentiną Chirico serdecznie zapraszają na niezwykłą muzyczną podróż do barokowego Neapolu. Miasto kojarzące się dzisiaj przede wszystkim z wykopaliskami w Pompejach, ojczyzną prawdziwej pizzy, a także mniej chlubnie – z jedną z najgroźniejszych na świecie mafii i ogromnym problemem z wywozem śmieci, było w tamtej epoce jedną z największych, zaraz obok Londynu i Paryża, europejskich metropolii. Znajdował się tam ważny ośrodek muzyczny, w którym działały jednocześnie aż cztery konserwatoria kształcące muzyków na najwyższym poziomie. Muzyka neapolitańska to niezwykły kunszt artystyczny i kontrapunktyczny, połączony z ogromnym wpływem muzyki tradycyjnej, ludowej, tętniącego życiem miasta.

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia zespół wykonamy dwie kantaty pastoralne Alessandro Scarlattiego oraz Giacomo Maraucciego, a także dwa koncerty fletowe, z towarzyszeniem smyczków – Koncert g-moll na flet prosty Francesco Manciniego oraz Koncert G-dur na flet traverso Giovanniego Battisty Pergolesiego. Koncert poprowadzi kierownik artystyczny orkiestry barokowej Cornu Copiae – skrzypaczka Karolina Habało, absolwentka krakowskiej Akademii Muzycznej oraz Konserwatorium Muzycznego w Palermo, od kilku lat intensywnie związana z wykonastwem historycznym w Polsce i we Włoszech.

___________________________________________________________________

KIEDY: 15 grudnia 2019 r.

GDZIE: Sala Biała w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

WSTĘP: bilety w cenie 20 zł normalny, 10 zł ulgowy

Bilety można kupić:

  • w kasie muzuem 
  • przez internet

Podziel się:
Wykop Facebook
2017-12-05

O muzyce dawnej w Wilanowie (artykuł)

Muzyka od wieków towarzyszyła człowiekowi w różnych sferach życia – zarówno w pracy, zabawie, odpoczynku, jak i w rozmaitych obrzędach. …

Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery w Rzymie_okładka.jpg

Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery w Rzymie (artykuł)

Królowa Maria Kazimiera była osobą ze wszech miar niezwykłą; obdarzona nie tylko wybitną urodą, ale też nieprzeciętnym umysłem, miała ogromne ambicje polityczne i należała do grona sawantek. Była przy tym kobietą spełnioną, kochaną przez swego drugiego męża Jana Sobieskiego i czułą matką gromadki dzieci. Dr Aneta Markuszewska przedstawia jeszcze inne oblicze Marysieńki – wybitnej koneserki muzyki i mecenaski, która już jako królowa wdowa realizowała swoje estetyczne ambicje rezydując w Rzymie (1699–1714).

top_e-learn_muzyka.jpg

Koncert u Sobieskich (e-learning)

Z muzyką w życiu Sobieskich związany jest jeden z najcenniejszych obiektów w kolekcji wilanowskiej - wieko klawikordu lub wirginału z …

Kompozytorki i patronki muzyki_okładka.jpg

Kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII wieku. Wybrane portrety (artykuł)

Bohaterkami książki są wybrane kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII stuleciu. Łączyła je miłość do muzyki w czasach, gdy sztukę dźwięków zdominowali mężczyźni.

Burney_Obecny stan muzyki_okładka.jpg

Obecny stan muzyki we Francji i Italii (artykuł)

„Muzyczne dzienniki” – jak zwykło się nazywać zapiski Charlesa Burneya z odbytych przez niego podróży, podjętych dla zebrania materiałów dla monumentalnej „Powszechnej historii muzyki” – wydane oryginalnie pod skromnym tytułem „Obecny stan muzyki we Francji i Italii”, stanowią jedno z najcenniejszych i najobszerniejszych źródeł wiedzy o kulturze muzycznej wkraczającej właśnie w okres klasycyzmu Europy.

44_maria klementyna sobieska pier leone ghezzi 1735.jpg

Muzykując z synami (artykuł, Silva Rerum)

W XVII i XVIII w. nauka muzyki – gry na instrumentach i śpiewu – należała do kanonu dobrego wykształcenia warstwy …

41_klawikord.jpg

Muzyka barokowa w Rzeczypospolitej (artykuł, Silva Rerum)

W dość powszechnie akceptowanej, choć oczywiście stanowiącej znaczne uproszczenie, opinii historyków różnych dziedzin sztuki reakcją na renesans, do którego rozkwitu …

Lekcja muzyki.jpg

Lekcja muzyki (Apollo, Pan i Marsjasz) (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)

Nie mamy pewności, jak wyglądała pierwotna kompozycja obrazu, ponieważ w nieznanych okolicznościach wycięto ją w kształt owalu, a następnie dosztukowano …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookie. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem