PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Kolekcjonerstwo Potockich | program edukacyjny

aktualność

Otwarciu nowej ekspozycji w pałacu towarzyszy bogaty program działań edukacyjnych – dla rodzin z dziećmi, młodzieży, osób dorosłych i grup. Zapraszamy!

Grupy szkolne

Ostatnia sprawa kustosz Wątróbki (10–12 lat) | gra edukacyjna

Amorek z gałęzią mirtu i Amorek z łukiem, fot. Z. Reszka

To był początek mojej pracy w Wilanowie i, wstyd się przyznać, pan Aleksander Kokular, ówczesny kustosz, przyłapał mnie na czytaniu Zabójstwa przy Rue Morgue. Niezdarnie próbowałam ukryć zamiłowanie do sensacyjnych historii, mówiąc, że uczę się języka angielskiego. Pan Kokular rzucił okiem od niechcenia, przewracając karty inwentarza, i rzekł: „Tak, sprawa tego obiektu jest godna najsłynniejszego detektywa świata”, po czym, uśmiechając się od ucha do ucha, dodał: „Pani też dała się oszukać!”. Byłam oburzona. Przecież tak dobrze znam kolekcję! O który przedmiot może chodzić? Czy jest falsyfikatem? A może zamiast szlachetnych materiałów użyto imitacji? Czyżby sportretowana postać była kimś innym, niż się zdaje? Jak to wszystko sprawdzić? Te myśli nie dawały mi spokoju. Dziś, kiedy znam rozwiązanie zagadki, jestem bardzo wdzięczna panu Aleksandrowi za tamte słowa. To dzięki nim… zresztą, sami się przekonacie.

Kiedy: zajęcia dostępne od kwietnia 2022 r.
Koszt: 200 zł od grupy + 10 zł bilet edukacyjny od osoby.
Informacje i rezerwacje: tel.: (+48) 22 54 42 850 (pon.–pt., godz. 9–16); e-mail: bilety@muzeum-wilanow.pl

Minione

Pasja kolekcjonowania | spacer tematyczny

Większość z nas lubi otaczać się pięknymi przedmiotami. Niektórzy przekuli ten niepohamowany instynkt gromadzenia w szlachetną pasję. A gdy udostępniali swoją kolekcję zwiedzającym, niejako zgodzili się, by ta mówiła o gustach jej twórców, gustach epoki, w której powstała, zdradzała słabości i pragnienia właścicieli. Jeśli uważnie się przyjrzymy, odkryjemy też, jakim celom miała służyć. Czy wilanowskim kolekcjonerom udało się wywrzeć na gościach efekt, o który im chodziło? Co i dlaczego cenili najbardziej?

O sztuce tworzenia manuskryptów | warsztaty artystyczne

Średniowieczne manuskrypty to efekt pracy wielu artystów. Każdy z nich odgrywał jednakowo ważną rolę w powstaniu księgi, będącej nierzadko wyjątkowym, niezwykle cennym dziełem sztuki. Manuskrypty przez kilka miesięcy, a nawet lat ręcznie przepisywano gęsim piórem na pergaminie, bogato ozdabiano inicjałami czy całostronicowymi miniaturami, a na koniec oprawiano w kosztowne oprawy. Nad ich tworzeniem pieczę sprawowały klasztory. Podczas warsztatów poznamy tajniki pracy średniowiecznych pergaministów, skrybów, rubrykatorów, korektorów, iluminatorów oraz ich materiały i narzędzia, których używali w trakcie pracy. Pokażemy kolejne etapy w procesie powstawania rękopiśmiennej księgi oraz jak numerowano karty. Opowiemy o różnych typach dawnych opraw książkowych. Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję ocenić swoje predyspozycje i zdolności przy wyborze zakresu prac, jakie potencjalnie mogliby wykonywać w średniowiecznym skryptorium.

Prowadzenie: Katarzyna Pietrzak i Rafał Cała

Kiedy: 26 czerwca

Geniusz renesansu w kolekcji wilanowskiej

Fenomen Leonarda do Vinci wynika z jego niezwykłej wszechstronności, talentu, kreatywności, a także tajemniczości. Jednak sława genialnego, nowatorskiego artysty nie przetrwałaby, gdyby nie jego uczniowie i naśladowcy, którzy powtarzali motywy oraz rozwiązania zastosowane przez mistrza. Ich twórczość pozwala na szersze poznanie sztuki Leonarda da Vinci, którego prace malarskie w pierwszych wiekach pozostawały w kolekcjach prywatnych, często niedostępnych dla szerszego grona zainteresowanych. Prace samych leonardystów stały się również poszukiwane przez kolekcjonerów i stanowiły o wartości wielu zbiorów.

W tworzonej przez Potockich kolekcji wilanowskiej także nie mogło zabraknąć renesansowych prac reprezentujących Leonarda. Poznajmy zatem niezwykłe historie prezentowanych dzieł! Przeanalizujemy przy okazji pojęcia oryginalności, kopii i falsyfikatu oraz dowiemy się, czy król Jan III rzeczywiście posiadał w swoich zbiorach obraz renesansowego mistrza. Przede wszystkim jednak doświadczymy niezwykłego uroku sztuki kryjącej się pod nazwą „leonardiana”. 

Prowadzenie: Katarzyna Krzywicka

Kiedy: 27 lutego 2022

Świat zamknięty w szklanej kuli

Szklana kula to nieodłączny atrybut Zbawiciela Świata, którego wizerunek stał się niezwykle popularny w sztuce późnogotyckiej. Jednak to Leonardo da Vinci uczynił z niego jeden
z najbardziej rozpoznawalnych motywów ikonograficznych. Jego Salvator Mundi, namalowany najprawdopodobniej na zlecenie króla Francji Ludwika XII, przeszedł do historii jako obraz wyjątkowy pod każdym względem. W dzisiejszych czasach zyskał status najdroższego dzieła sztuki na świecie. Stał się pierwowzorem dla co najmniej dwudziestu kopii. Jedna z nich znajduje się w kolekcji wilanowskiej. Będzie ona przedmiotem naszej wnikliwej analizy oraz zainicjuje poszukiwania źródeł wizerunku Salvatora Mundi w sztuce. Odkryjemy również niewidzialną dla oka warstwę malarską wilanowskiego obrazu. Popatrzymy na otaczającą nas rzeczywistość przez szklaną kulę, by przekonać się, czy to, co widzimy na obrazie, jest w zgodzie z naszą percepcją.

Prowadzenie: Katarzyna Pietrzak

Kiedy: 6 marca 2022

Niewidzialny obraz

Niewidzialny obraz zaistnieje w świadomości tych, którzy zdecydują się wziąć udział w eksperymencie o charakterze intelektualnej prowokacji. Punktem wyjścia do rekonstrukcji obrazu staną się dwa ocalałe wycinki z amorkami z nieistniejącego już dzisiaj obrazu autorstwa Aurelio Luiniego (ok. 1530–1593) z mediolańskiej szkoły Leonarda da Vinci.

Wizerunki tych dwóch amorków długo stanowiły zagadkę. Jeden z nich trzyma łuk, drugi gałązkę mirtu, która rzadko występuje w roli atrybutu w sztuce XVI wieku. Sens tych przedstawień ukazał się dopiero po przeprowadzonych w latach 2003–2006 badaniach konserwatorskich. Dzięki nim umiejscowiono oba tajemnicze obrazy w kontekście spuścizny malarskiej wielkiego mistrza oraz jego wiernych naśladowców. Niewidzialny obraz z amorkami z kolekcji wilanowskiej nabrał realnych rysów i zyskał symboliczny tytuł: Wenus z dwoma amorkami. Poznajmy więc kompozycję oraz kolejne etapy rekonstrukcji nieistniejącego obrazu.

Prowadzenie: Katarzyna Krzywicka

Kiedy: 27 marca 202

Leonardo da Vinci – inżynier z wyobraźnią | warsztaty kreatywne

Kim był Leonardo da Vinci? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Był człowiekiem wielu profesji, talentów i pasji. To malarz, rzeźbiarz, architekt i inżynier w jednej osobie. Fascynat anatomii, matematyki, mechaniki, botaniki oraz optyki. Autor bajek, mistrz zagadek. Marzyciel i geniusz, który pozostawił po sobie setki rysunków niezwykłych machin: lotniczych, wojennych, wodnych, teatralnych, wśród których odnaleźć można prototyp śmigłowca, spadochronu, czołgu czy prasy drukarskiej. W czasie warsztatów najmłodsi uczestnicy poznają projekty genialnego włoskiego inżyniera. Dowiedzą się również, które z jego pomysłów doczekały się realizacji w późniejszych stuleciach. Zdradzimy, co Leonardo da Vinci szczególnie mocno zapamiętał z okresu dzieciństwa i w jaki sposób zapisywał swoje pomysły oraz spostrzeżenia. Wyjaśnimy również, co to są „leonardiana”, oraz zaprezentujemy kilka z nich. Wspólnie spróbujemy zamknąć leonardowskie wyobrażenia o świecie i człowieku w… szklanej kuli.

Prowadzenie: Katarzyna Pietrzak i Wiktoria Radziejewska

Kiedy: 3 kwietnia 2022

Uchologia, czyli skąd wiadomo, że to Leonardo da Vinci | warsztaty detektywistyczne

Życie historyka sztuki byłoby łatwiejsze, gdyby artyści podpisywali swoje dzieła. W idealnym świecie nikt też nie fałszowałby obrazów czy rzeźb. Świat jednak nie jest idealny i dlatego praca historyka sztuki przypomina czasem pracę detektywa. Jeden i drugi zwraca uwagę na najmniejsze szczegóły, które innym wydają się nieistotne. Kształt ucha, małego palca u stopy, warkoczyk – wszystko ma znaczenie. W ten sposób można wyśledzić naszego „winowajcę” – artystę. W czasie warsztatów zabawimy się w badaczy-detektywów oraz poznamy ograniczenia metody żartobliwie nazwanej przez nas „uchologią”.

Prowadzenie: Agnieszka Palińska

Kiedy: 23 kwietnia 2022

Inicjał – litera nad literami | warsztaty artystyczne

Zdobnictwo liter ma wielowiekową tradycję i niewątpliwie jako dziedzina sztuki wywodzi się ze średniowiecznych inicjałów. Początkowo ozdobna pierwsza litera w słowie rozpoczynającym tekst miała ułatwiać czytelnikowi odnalezienie właściwego fragmentu dzieła. Dość szybko inicjał przestał jednak pełnić funkcję wyłącznie użyteczną. Iluminatorzy odkryli bowiem niebywały potencjał sztuki dekorowania liter, które zwracały uwagę już nie tylko swoją wielkością i kolorem, ale także bogatą ornamentyką i historią. W trakcie warsztatów odkryjemy różne typy inicjałów – od najprostszych, czyli kaligraficznych, po inicjały malarskie, aż po najbardziej złożone, ornamentalne i figuralne. Opowiemy, w jaki sposób i kto tworzył tak piękne litery na kartach dawnych rękopisów. Uczestnicy warsztatów wcielą się w rolę iluminatora i wykonają przy użyciu kredek akwarelowych oraz dwuelementowych piór inicjały będące przerysami z Godzinek Sobieskiego.

Prowadzenie: Katarzyna Pietrzak

Kiedy: 24 kwietnia 2022

2022-01-25
C47880 Salvator Mundi WWW.jpg

Kolekcjonerstwo Potockich

Na piętrze pałacu wilanowskiego można oglądać obecnie znakomite dzieła z kolekcji, którą zapoczątkowali Stanisław Kostka i Aleksandra Potoccy. Znajdziemy tu …

C38262_Most Sobieskiego_Wil.6022_W. Holnicki.jpg

Kolekcjonerstwo rodu Potockich – nowe ekspozycje w pałacu

W Muzeum Pałacu Króla Jana III Wilanowie trwa przygotowywanie nowych wystaw stałych w wyremontowanych pomieszczeniach na piętrze pałacu. W ramach …

Amorek z gałęzią mirtu, Aurelio Luini, Mediolan, przed 1593

Nie tylko książę Adam Jerzy Czartoryski? Leonardiana – fascynacje kolekcjonerskie w Polsce

Na wystawie „Leonardiana w kolekcjach polskich” prezentujemy dzieła pochodzące m.in. z kolekcji najznaczniejszych polskich rodzin książęcych i hrabiowskich: Czartoryskich, Lubomirskich, …

Koper_Herbarz polski, to iest o przyrodzeniu zioł y drzew rozmaitych [...] księgi dwoie doctora Marcina Urzędowa, Kraków 1595; Biblioteka Narodowa

Staropolskie ogrody i kultura kolekcjonowania

Potop szwedzki rozdzielił historię barokowych ogrodów w Rzeczypospolitej na dwa okresy. W pierwszym dominowały wpływy włoskie, w drugim – francuskie, …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem