PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
WCAG 2.1 nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Kolekcjonerstwo rodu Potockich – nowe ekspozycje w pałacu

C38262_Most Sobieskiego_Wil.6022_W. Holnicki.jpg

W Muzeum Pałacu Króla Jana III Wilanowie trwa przygotowywanie nowych wystaw stałych w wyremontowanych pomieszczeniach na piętrze pałacu. W ramach programu Infrastruktura kultury Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu muzeum pozyskało dotację na zakup i montaż etalażu ekspozycyjnego do gabinetu z minterowską kolekcją przedmiotów o wymowie patriotycznej (tzw. minterów), gabinetu z rycinami oraz gabinetu z dawnymi przedstawieniami rezydencji wilanowskiej.

Trzy kameralne ekspozycje będą prezentowały efekty pasji kolekcjonerskich przedstawicieli rodu Potockich, do których należał Wilanów w latach 1799–1892. Pozyskiwanie kolejnych dzieł do zbiorów wilanowskich było niejednokrotnie wyrazem ich przekonań w czasach utraty niepodległości. Ekspozycja na piętrze jest kontynuacją wątków prezentowanych na parterze pałacu, gdzie w XIX wieku istniało muzeum króla Jana III, stworzone przez Stanisława Kostkę i Aleksandrę Potockich, a później systematycznie powiększane i nieprzerwanie udostępniane przez potomnych: Aleksandra oraz Augusta i Aleksandrę Potockich (czyli syna, i wnuka oraz jego małżonkę). Przyczynili się oni się do rozbudowy kolekcji i popularyzacji wilanowskiej rezydencji. Celem tych działań było m.in. pielęgnowanie pamięci o historii i momentach świetności Rzeczypospolitej, której próżno było szukać na ówczesnej mapie Europy. Obiektem kolekcjonerskim stawało się nie tylko dzieło sztuki związane ze znanym i cenionym artystą, ale coraz częściej obiekt, o którego wartości świadczyła historia i historyczne powiązanie go z wydarzeniem, miejscem czy osobą. Ku pokrzepieniu serc i edukacji młodego pokolenia popularyzowano wszelkie formy upamiętniania postaci historycznych, zasłużonych dla Polski. Powstały liczne cykle poświęcone bohaterom polskiej historii czy upamiętniające dramatyczne wątki walki o nieodległość. Dzieła wykonywano w różnych formach i technikach: metaloplastycznych (w fabryce Karola Juliusza Mintera), litograficznych (w pracowniach Maksymiliana Fajansa, Jana Feliksa Piwarskiego), fotograficznych (u Karola Beyera, Konrada Brandela). Zbierano także ryciny, które stanowiły podstawę warsztatu naukowego kolekcjonerów. Dzięki odkryciu fotografii i jej upowszechnieniu zapanowała moda na dokumentowanie m.in. ważnych zabytków architektury. Właśnie takie zespoły obiektów zostaną zaprezentowane w nowych przestrzeniach ekspozycyjnych, w specjalistycznych, bezpiecznych dla zabytków gablotach, które zostaną wykonane w ramach programu inwestycyjnego MKDNiS.

C44918_Wil.582_F. Chopin_Z. Reszka.jpg

W gabinecie m.in. z. kolekcją minterów zgromadzone będą metalowe zabytki o wymowie historyczno-patriotycznej. Znajdziemy tu odnowione w czasie przeprowadzonej pod koniec 2020 roku konserwacji, XVII-wieczne, wykonane w cynie sceny dekorujące sarkofag hetmana Stanisława Żółkiewskiego. Do wątku pamiątek narodowych będą się odnosić także redukcje nagrobków i płyt nagrobnych królów i książąt polskich, wykonane w fabryce Karola Mintera. Miniaturowe modele, dzięki zastosowaniu do ich produkcji tańszych materiałów tj. cynku i cynku galwanizowanego brązem cieszyły się ogromnym powodzeniem i stanowiły obowiązkową pozycję każdego patriotycznie usposobionego polskiego domu. W przeszklonej gablocie zaprezentowany zostanie zespół drobnej plastyki figuralnej, przede wszystkim poczet sławnych osobistości w historii Polski. Będą to popiersia literatów, kompozytorów i uczonych. Autorami dzieł są uznani i cenieni w owym czasie rzeźbiarze, tacy jak: Leonard Marconi, Bolesław Paweł Podczaszyński, Daniel Zalewski, Jakub Tatarkiewicz czy Wojciech Święcki. Każde z popiersi ustawione zostanie na oryginalnych metalowych konsolkach, wyprodukowanych w fabryce Mintera.

Zlokalizowany nieopodal Gabinet Rycin przeznaczony został do prezentacji rycin, map i litografii, umieszczonych w specjalnych ekspozytorach z zamykanymi szklaną pokrywą szufladami, zapewniającymi ochronę tym wrażliwym na światło dzienne obiektom. Zwiedzający będą mogli samodzielnie wysuwać szuflady, by oglądać ryciny (i tylko wówczas włączy się światło w szufladach). Dodatkowo obiekty na tej ekspozycji co kilka miesięcy będą wymieniane. Dzięki wprowadzeniu takiego rozwiązania, po raz pierwszy od lat powstanie możliwość prezentacji kolejnych wrażliwych zabytków na podłożach papierowych, przechowywanych dotychczas w magazynach muzeum.

C42298_Wil.4695_Most Sobieskiego-płyta_W. Holnicki.jpg

Wilanowska kolekcja rycin należała niegdyś do jednych z najważniejszych w kraju. Na początek zaprezentowany zostanie unikatowy cykl grafik z przedstawieniami wydarzeń powstania listopadowego autorstwa Jana Feliksa Piwarskiego i Fryderyka Krzysztofa Dietricha. Jego wartość podnoszą zachowane miedziane płyty, z których były przygotowywane odbitki, czym niezwykle rzadko mogą pochwalić się inne muzealne kolekcje (miedź przetapiano do powtórnego wykorzystania). W następnych odsłonach pokażemy cykl map ziem polskich z XVII i XVIII wieku oraz fragmenty albumu z dziełami Jacquesa-Louisa Davida, jednego z największych malarzy doby klasycyzmu, autora najważniejszego obrazu w kolekcji wilanowskiej – „Portretu Stanisława Kostki Potockiego na koniu”.

Historia i ikonografia Wilanowa to temat trzeciego z przygotowywanych gabinetów. Atrakcją będą tu prezentacje starych widokówek i archiwalnych zdjęć z przedstawieniami pałacu wilanowskiego, jego najbliższego otoczenia oraz osób goszczących w rezydencji. Najstarsze obiekty pochodzą z 4. ćwierci XIX wieku. W wilanowskim zbiorze zachowały się także unikatowe przedstawienia w formacie stereoskopowym. Za pomocą odpowiedniego zespołu soczewek, w specjalnie skonstruowanej gablocie będzie można zobaczyć park i pałac w trójwymiarze.

Wil.Zb.Ikon.681.jpg

Ponadto, na wzór XIX-wiecznego turnikietu wykonane zostały dwa ekspozytory. Są to ustawione na solidnej podstawie, obracające się wokół wspólnej osi ramki na zdjęcia do prezentacji fotogramów członków rodziny Potockich i zaprzyjaźnionych rodzin z kręgów arystokracji. Na potrzeby programów edukacyjnych wykorzystane zostaną specjalne ekspozytory z poglądowymi szufladami, podobnymi do tych z Gabinetu Rycin, w których przyjrzymy się pocztówkom z widokami odwiedzanych miejsc. Zgodnie z dawnym zwyczajem wysyłano na nich pozdrowienia.

Starając się zachować spójność estetyczną ekspozycji zadbano, aby gabloty i ekspozytory komponowały się z pozostałymi elementami wyposażenia tej części pałacu. Zostaną one przeszklone szkłem bezpiecznym z antyrefleksem, opatrzone wewnętrznym oświetleniem oraz spełnią restrykcyjne wymagania konserwatorskie.

Realizacja prac związanych z wyposażeniem ekspozycji w zespół bezpiecznych i nowoczesnych gablot i ekspozytorów posłuży poprawie dostępności muzeum i zwiększeniu możliwości wystawienniczych i edukacyjnych oraz obsługi ruchu turystycznego. Powtórne otwarcie piętra pałacu usprawni także komunikację wewnątrz obiektu i pozwoli na zaprezentowanie odwiedzającym wilanowskie muzeum licznych cennych obiektów, przechowywanych dotychczas w magazynach.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Logo Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu

Podziel się:
Wykop Facebook
2020-11-10
Wystawa strozytnosci PL.jpg

„Wystawa starożytności” z roku 1856 w pałacu hrabiostwa Potockich (artykuł)

W czerwcu 2021 roku minie 165 lat od wyjątkowego wydarzenia, które było niezapomnianą letnią atrakcją Warszawy w 1856 r. Pałac Potockich przy Krakowskim Przedmieściu 32, obecnie siedziba Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego, dzięki inicjatywie właścicieli – Augusta i Aleksandry Potockich, równocześnie dziedziców Wilanowa, a także środowiska naukowego – otworzył podwoje dla osób ciekawych skarbów związanych z historią Rzeczypospolitej.

studia_wilanowskie_logotyp.png

Wizerunki sławnych Polaków i redukcje pomników polskich z wytwórni Mintera w kolekcji wilanowskiej (artykuł, „Studia Wilanowskie”)

Studia Wilanowskie, 1984 r. T. X Wśród rozmaitych obiektów rzemiosła artystycznego, Muzeum w Wilanowie przechowuje również interesujący zespół odlewów, których powstanie zawdzięczać należy warszawskiej wytwórni Mintera...

Fryderyk Chopin 4.jpg

Historia jednego medalionu, czyli Fryderyk Chopin w Wilanowie (artykuł, Silva Rerum)

W pamiętnikach Bogusławy Mańkowskiej, córki gen. Jana Henryka Dąbrowskiego, znajdujemy wspomnienie koncertu Fryderyka Chopina w pałacyku myśliwskim Antoniego Radziwiłła w …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookie. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem