PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Lekcje i warsztaty historyczne


Lekcje historyczne

Królewska rodzina (4–6 lat)               

rodzina krolewska lalki.jpg

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 

Kim byli członkowie rodziny królewskiej, która zamieszkiwała pałac w Wilanowie? Skąd wiemy, które pomieszczenie należało do króla, a które do królowej? W trakcie spaceru po najstarszej części pałacu poznamy wszystkich członków rodziny królewskiej oraz rozszyfrujemy zabawne przezwiska nadane królewnie i królewiczom. Dowiemy się, czym pałac różni się od zamku oraz jak królewska rodzina spędzała czas w Wilanowie. Sprawdzimy jakie stroje nosiła rodzina królewska? W królewskim orszaku podążymy z królewskimi lalkami wykonanymi przez artystkę.

Wizyta u króla (6–12 lat)             

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 

Chociaż król Jan III nie podejmie nas w swojej rezydencji osobiście, to dobrze go poznamy podczas zwiedzania komnat, w których przebywał ponad 300 lat temu. Dowiemy się, kogo nazywał swoją „niepokonaną pasją”, ile książek zgromadził w królewskiej bibliotece i co lubił czytać. Odpowiemy też na pytanie, czy zwycięzca spod Wiednia naprawdę wyruszył na wojnę w sandałach. Spostrzegawczy goście znajdą w królewskich apartamentach szaroburego kota i małą małpkę. Na chwilę wcielimy się też w XVII-wiecznego szlachcica, wkładając żupan i kontusz…

Wizyta u królowej (6–12 lat)         

wizyta u królowej, fot. R. Pudło.jpg

Poznajmy historię niezwykłej kobiety, która doprowadziła do koronacji króla Jana III – jego żony Marii Kazimiery, zwanej Marysieńką. Była to starannie wykształcona dama o przenikliwym umyśle, wybitnej urodzie i licznych talentach. Niczym polityk służyła mężowi radą, a jednocześnie spełniała się jako kochająca żona i opiekuńcza matka. Jaka była na co dzień? Jak się ubierała? Co przysparzało jej zmartwień, a z czego czerpała największą radość? Odkryjmy sekrety tej nietypowej władczyni. Na chwilę wcielimy się też w XVII-wieczną szlachciankę, wkładając suknię i liczne ozdoby…

Pierwsza gwiazdka (6–12 lat)            

– zajęcia sezonowe

To zajęcia o tradycjach bożonarodzeniowych, związanych z dekorowaniem domu, potrawami wigilijnymi, muzyką świąteczną. Pokażemy, że postać Świętego Mikołaja powszechnie przedstawianego dziś jako gruby krasnal w czerwonym palcie ma niewiele wspólnego z pierwowzorem – biskupem w ornacie i mitrze. Zastanowimy się też, jak dawniej ubierano choinkę i skąd wziął się ten zwyczaj, dlaczego Święty Mikołaj przynosi prezenty oraz jak w przeszłości celebrowano Gwiazdkę. Podczas zajęć odniesiemy się także do opowieści związanej z narodzinami Jezusa, którą można prześledzić na wilanowskich obrazach.

Zajęcia dostępne w listopadzie i grudniu.

Król wojownik (8–12 lat)

pomnik_konny_jana_iii.jpg

Spacerując po królewskich komnatach, zobaczymy dzieła sztuki upamiętniające zwycięstwa króla Jana III. Dowiemy się z nich, jakiego rodzaju bronią posługiwał się król i jaką zbroję nosił. Rozwiązując zagadki, poznamy nazwy miejsc, w których król stoczył zwycięskie bitwy, dowiemy się, jakimi cechami charakteru musi odznaczać się doskonały wódz, co król pisał w listach do królowej Marysieńki z wypraw wojennych i jak nazywał się jego ulubiony rumak. 

Obyczaje w dawnej Polsce (10–12 lat)

Jak wyglądało życie codzienne szlachcica w dawnej Rzeczypospolitej? Co łączyło go z tajemniczymi Sarmatami? Czy rzeczywiście wszyscy Polacy znali łacinę, jak twierdzili zagraniczni podróżni? Jak przyrządzano chrapy łosia i ogon bobra? Dlaczego przygotowania do tradycyjnego, staropolskiego pogrzebu trwały miesiącami? W trakcie zajęć nauczymy się również wiązać pas kontuszowy i przekonamy się, czy strój szlachecki był wygodny.

Mitologiczny kod Wilanowa (10–12 lat)

Naszymi przewodnikami po wilanowskim pałacu będą antyczni bogowie i herosi. Spoglądają oni na nas z licznych malowideł i dekoracji. Dlaczego król Jan III tak bardzo lubił ich towarzystwo? Odpowiedź zabrzmi nieco tajemniczo: mityczne motywy w Wilanowie to nie tylko ozdoba. To szyfr, za pomocą którego król chciał coś przekazać gościom odwiedzającym jego pałac – zarówno żyjącym w jego czasach, jak i potomnym. Rozszyfruj ten kod razem z nami!

Zajęcia polecane jako podsumowanie materiału z zakresu mitologii starożytnej Grecji i Rzymu.

Jak w sarmackim zegarku (12–15 lat) 

detale_zegar, fot. R. Pudło.jpg

Wyruszmy razem w podróż w czasie! Tylko czym właściwie jest czas? Czy musimy go mierzyć? Jak to robiono kiedyś i jak sobie z tym zadaniem radzimy dziś? Dlaczego o czasach króla Jana III mówi się, że to okres olbrzymich postępów w chronometrii? Może sam król miał z tym coś wspólnego? Podczas zajęć poznamy sposoby pomiaru czasu na przestrzeni wieków. Przyjrzymy się zegarom z kolekcji wilanowskiej i nauczymy się różnych klasyfikacji czasomierzy. Porozmawiamy o dawnych kalendarzach, odszukamy zegar słoneczny, który od XVII wieku zdobi elewację pałacu, i sprawdzimy, czy nadal działa.

Wnętrza pałacu i ich symbolika – trasa I i II (13–19 lat)             

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 

Symbole pozwalają na przekazywanie bogatych treści w skondensowany, lecz często także niejednoznaczny i przewrotny sposób. Podczas zajęć przekonamy się, że umiejętność wnikliwej obserwacji stanowi klucz do odczytania symbolicznych i alegorycznych znaczeń. Analizując wybrane dzieła sztuki, dowiemy się, co król Jan III i kolejni właściciele pałacu chcieli przekazać zarówno współczesnym sobie, jak i potomnym.

Zajęcia dostępne w wersji na 1. lub 2. trasę zwiedzania pałacu.

Na sarmackim dworze (13–19 lat)

Król Jan III wzniósł swą wilanowską rezydencję, by cieszyć się urokami życia na wsi, odpoczywać w otoczeniu przyrody, doglądać prac związanych z uprawą roli i ogrodnictwem. Przyglądając się uważnie dekoracjom pałacu, znajdziemy w nich odbicie ziemiańskich upodobań króla. O dawnej etykiecie przy stole opowiedzą nam wysmakowane przedmioty, dziś już właściwie niespotykane w takich formach. Będziemy mieli także okazję przymierzyć elementy staropolskiego stroju – żupan, kontusz, pas kontuszowy, kołpak, a następnie zidentyfikować je na XVII-wiecznych portretach reprezentacyjnych szlachty.

Wilanów perłą baroku (13–19 lat)

faseta01.JPG

Pałac wilanowski to niezwykła rezydencja królewska – perła polskiego baroku. Ale czym właściwie jest barok? Co w nim wyjątkowego i przełomowego? Dlaczego z pałacowego sufitu wyłania się całkiem tłuściutka noga pewnego putta? Dlaczego po złożeniu na pół plan pałacu przybiera kształt litery „L”, a wzrok płata nam figle, gdy patrzymy na posadzkę królewskiej biblioteki? Wspólnie znajdziemy odpowiedzi na te pytania i nauczymy się, jakie cechy dzieła sztuki pozwalają określić je mianem „barokowy”.

Zajęcia szczególnie polecane uczniom szkół plastycznych.

Zachować pamięć – o rewindykacji dzieł sztuki (13–19 lat)

Czy wszystkie zrabowane podczas wojen dzieła sztuki przepadają bezpowrotnie? Czy istnieje szansa na odnalezienie zaginionych zabytków? Kto zajmuje się ich odzyskiwaniem? W jaki sposób są identyfikowane? Co oznacza termin „rewindykacja”? Czym różni się kopia od repliki? Tego wszystkiego dowiesz się podczas spaceru po pałacowych wnętrzach. Poznasz losy dzieł sztuki odzyskanych po II wojnie światowej oraz tych, które dotychczas nie zostały odnalezione.

Człowiek, obywatel, wódz  (15–19 lat)

rzeźby_detal, fot. R. Pudło.jpg

Co decyduje o wartości człowieka? Jak kształcić dobrych obywateli? Jakie cnoty posiadać musi wybitny wódz? W świetle tych pytań przyjrzymy się postaci króla Jana III. W oparciu o źródła pisane i dekorację rezydencji wilanowskiej podejmiemy analizę antycznych źródeł formacji Lwa Lechistanu. Wspólnie poszukamy odpowiedzi na pytanie, czy dziś również nauka wszędzie zdobi człowieka.

Zakochany król i królowa (15–19 lat)         

Pałac w Wilanowie to rezydencja zakochanej pary królewskiej. Jaki był naprawdę związek przepięknej Francuzki i polskiego szlachcica? Odpowiedzi będziemy szukać w listach miłosnych, które pozostawili po sobie Jan III i Maria Kazimiera. Spróbujemy odczytać także miłosne treści ukryte w licznych dekoracjach. Freski zdobiące galerie pałacu, przedstawiające sceny ulubionej opowieści mitologicznej króla – o Amorze i Psyche – pozwolą nam zrekonstruować ten barwny mit. Spotkanie jest okazją do rozmowy o zwyczajach ślubnych w dawnej Rzeczypospolitej, dawnych kanonach urody czy afrodyzjakach.


Bilety:

t:  22 544 28 50 (pon.–pt., godz. 9–16)

m: bilety@muzeum-wilanow.pl


Lekcje historyczne

Królewska rodzina (4–6 lat)               

rodzina krolewska lalki.jpg

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 

Kim byli członkowie rodziny królewskiej, która zamieszkiwała pałac w Wilanowie? Skąd wiemy, które pomieszczenie należało do króla, a które do królowej? W trakcie spaceru po najstarszej części pałacu poznamy wszystkich członków rodziny królewskiej oraz rozszyfrujemy zabawne przezwiska nadane królewnie i królewiczom. Dowiemy się, czym pałac różni się od zamku oraz jak królewska rodzina spędzała czas w Wilanowie. Sprawdzimy jakie stroje nosiła rodzina królewska? W królewskim orszaku podążymy z królewskimi lalkami wykonanymi przez artystkę.

Wizyta u króla (6–12 lat)             

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 

Chociaż król Jan III nie podejmie nas w swojej rezydencji osobiście, to dobrze go poznamy podczas zwiedzania komnat, w których przebywał ponad 300 lat temu. Dowiemy się, kogo nazywał swoją „niepokonaną pasją”, ile książek zgromadził w królewskiej bibliotece i co lubił czytać. Odpowiemy też na pytanie, czy zwycięzca spod Wiednia naprawdę wyruszył na wojnę w sandałach. Spostrzegawczy goście znajdą w królewskich apartamentach szaroburego kota i małą małpkę. Na chwilę wcielimy się też w XVII-wiecznego szlachcica, wkładając żupan i kontusz…

Wizyta u królowej (6–12 lat)         

wizyta u królowej, fot. R. Pudło.jpg

Poznajmy historię niezwykłej kobiety, która doprowadziła do koronacji króla Jana III – jego żony Marii Kazimiery, zwanej Marysieńką. Była to starannie wykształcona dama o przenikliwym umyśle, wybitnej urodzie i licznych talentach. Niczym polityk służyła mężowi radą, a jednocześnie spełniała się jako kochająca żona i opiekuńcza matka. Jaka była na co dzień? Jak się ubierała? Co przysparzało jej zmartwień, a z czego czerpała największą radość? Odkryjmy sekrety tej nietypowej władczyni. Na chwilę wcielimy się też w XVII-wieczną szlachciankę, wkładając suknię i liczne ozdoby…

Pierwsza gwiazdka (6–12 lat)            

– zajęcia sezonowe

To zajęcia o tradycjach bożonarodzeniowych, związanych z dekorowaniem domu, potrawami wigilijnymi, muzyką świąteczną. Pokażemy, że postać Świętego Mikołaja powszechnie przedstawianego dziś jako gruby krasnal w czerwonym palcie ma niewiele wspólnego z pierwowzorem – biskupem w ornacie i mitrze. Zastanowimy się też, jak dawniej ubierano choinkę i skąd wziął się ten zwyczaj, dlaczego Święty Mikołaj przynosi prezenty oraz jak w przeszłości celebrowano Gwiazdkę. Podczas zajęć odniesiemy się także do opowieści związanej z narodzinami Jezusa, którą można prześledzić na wilanowskich obrazach.

Zajęcia dostępne w listopadzie i grudniu.

Król wojownik (8–12 lat)

pomnik_konny_jana_iii.jpg

Spacerując po królewskich komnatach, zobaczymy dzieła sztuki upamiętniające zwycięstwa króla Jana III. Dowiemy się z nich, jakiego rodzaju bronią posługiwał się król i jaką zbroję nosił. Rozwiązując zagadki, poznamy nazwy miejsc, w których król stoczył zwycięskie bitwy, dowiemy się, jakimi cechami charakteru musi odznaczać się doskonały wódz, co król pisał w listach do królowej Marysieńki z wypraw wojennych i jak nazywał się jego ulubiony rumak. 

Obyczaje w dawnej Polsce (10–12 lat)

Jak wyglądało życie codzienne szlachcica w dawnej Rzeczypospolitej? Co łączyło go z tajemniczymi Sarmatami? Czy rzeczywiście wszyscy Polacy znali łacinę, jak twierdzili zagraniczni podróżni? Jak przyrządzano chrapy łosia i ogon bobra? Dlaczego przygotowania do tradycyjnego, staropolskiego pogrzebu trwały miesiącami? W trakcie zajęć nauczymy się również wiązać pas kontuszowy i przekonamy się, czy strój szlachecki był wygodny.

Mitologiczny kod Wilanowa (10–12 lat)

Naszymi przewodnikami po wilanowskim pałacu będą antyczni bogowie i herosi. Spoglądają oni na nas z licznych malowideł i dekoracji. Dlaczego król Jan III tak bardzo lubił ich towarzystwo? Odpowiedź zabrzmi nieco tajemniczo: mityczne motywy w Wilanowie to nie tylko ozdoba. To szyfr, za pomocą którego król chciał coś przekazać gościom odwiedzającym jego pałac – zarówno żyjącym w jego czasach, jak i potomnym. Rozszyfruj ten kod razem z nami!

Zajęcia polecane jako podsumowanie materiału z zakresu mitologii starożytnej Grecji i Rzymu.

Jak w sarmackim zegarku (12–15 lat) 

detale_zegar, fot. R. Pudło.jpg

Wyruszmy razem w podróż w czasie! Tylko czym właściwie jest czas? Czy musimy go mierzyć? Jak to robiono kiedyś i jak sobie z tym zadaniem radzimy dziś? Dlaczego o czasach króla Jana III mówi się, że to okres olbrzymich postępów w chronometrii? Może sam król miał z tym coś wspólnego? Podczas zajęć poznamy sposoby pomiaru czasu na przestrzeni wieków. Przyjrzymy się zegarom z kolekcji wilanowskiej i nauczymy się różnych klasyfikacji czasomierzy. Porozmawiamy o dawnych kalendarzach, odszukamy zegar słoneczny, który od XVII wieku zdobi elewację pałacu, i sprawdzimy, czy nadal działa.

Wnętrza pałacu i ich symbolika – trasa I i II (13–19 lat)             

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 

Symbole pozwalają na przekazywanie bogatych treści w skondensowany, lecz często także niejednoznaczny i przewrotny sposób. Podczas zajęć przekonamy się, że umiejętność wnikliwej obserwacji stanowi klucz do odczytania symbolicznych i alegorycznych znaczeń. Analizując wybrane dzieła sztuki, dowiemy się, co król Jan III i kolejni właściciele pałacu chcieli przekazać zarówno współczesnym sobie, jak i potomnym.

Zajęcia dostępne w wersji na 1. lub 2. trasę zwiedzania pałacu.

Na sarmackim dworze (13–19 lat)

Król Jan III wzniósł swą wilanowską rezydencję, by cieszyć się urokami życia na wsi, odpoczywać w otoczeniu przyrody, doglądać prac związanych z uprawą roli i ogrodnictwem. Przyglądając się uważnie dekoracjom pałacu, znajdziemy w nich odbicie ziemiańskich upodobań króla. O dawnej etykiecie przy stole opowiedzą nam wysmakowane przedmioty, dziś już właściwie niespotykane w takich formach. Będziemy mieli także okazję przymierzyć elementy staropolskiego stroju – żupan, kontusz, pas kontuszowy, kołpak, a następnie zidentyfikować je na XVII-wiecznych portretach reprezentacyjnych szlachty.

Wilanów perłą baroku (13–19 lat)

faseta01.JPG

Pałac wilanowski to niezwykła rezydencja królewska – perła polskiego baroku. Ale czym właściwie jest barok? Co w nim wyjątkowego i przełomowego? Dlaczego z pałacowego sufitu wyłania się całkiem tłuściutka noga pewnego putta? Dlaczego po złożeniu na pół plan pałacu przybiera kształt litery „L”, a wzrok płata nam figle, gdy patrzymy na posadzkę królewskiej biblioteki? Wspólnie znajdziemy odpowiedzi na te pytania i nauczymy się, jakie cechy dzieła sztuki pozwalają określić je mianem „barokowy”.

Zajęcia szczególnie polecane uczniom szkół plastycznych.

Zachować pamięć – o rewindykacji dzieł sztuki (13–19 lat)

Czy wszystkie zrabowane podczas wojen dzieła sztuki przepadają bezpowrotnie? Czy istnieje szansa na odnalezienie zaginionych zabytków? Kto zajmuje się ich odzyskiwaniem? W jaki sposób są identyfikowane? Co oznacza termin „rewindykacja”? Czym różni się kopia od repliki? Tego wszystkiego dowiesz się podczas spaceru po pałacowych wnętrzach. Poznasz losy dzieł sztuki odzyskanych po II wojnie światowej oraz tych, które dotychczas nie zostały odnalezione.

Człowiek, obywatel, wódz  (15–19 lat)

rzeźby_detal, fot. R. Pudło.jpg

Co decyduje o wartości człowieka? Jak kształcić dobrych obywateli? Jakie cnoty posiadać musi wybitny wódz? W świetle tych pytań przyjrzymy się postaci króla Jana III. W oparciu o źródła pisane i dekorację rezydencji wilanowskiej podejmiemy analizę antycznych źródeł formacji Lwa Lechistanu. Wspólnie poszukamy odpowiedzi na pytanie, czy dziś również nauka wszędzie zdobi człowieka.

Zakochany król i królowa (15–19 lat)         

Pałac w Wilanowie to rezydencja zakochanej pary królewskiej. Jaki był naprawdę związek przepięknej Francuzki i polskiego szlachcica? Odpowiedzi będziemy szukać w listach miłosnych, które pozostawili po sobie Jan III i Maria Kazimiera. Spróbujemy odczytać także miłosne treści ukryte w licznych dekoracjach. Freski zdobiące galerie pałacu, przedstawiające sceny ulubionej opowieści mitologicznej króla – o Amorze i Psyche – pozwolą nam zrekonstruować ten barwny mit. Spotkanie jest okazją do rozmowy o zwyczajach ślubnych w dawnej Rzeczypospolitej, dawnych kanonach urody czy afrodyzjakach.


Bilety:

t:  22 544 28 50 (pon.–pt., godz. 9–16)

m: bilety@muzeum-wilanow.pl


Warsztaty historyczne

Bursztynowa korona (4–7 lat)

Bursztynowa korona1, fot. R. Pudło.jpg

Opowiemy legendę, według której król Jan III otrzymał niegdyś od gdańskiego artysty Andrzeja Schlütera koronę wykonaną w całości z bursztynu! Poznamy niezwykłe losy samego rzeźbiarza, który dzięki ogromnemu talentowi trafił na dwór Jego Królewskiej Mości, a także dowiemy się, czym właściwie jest bursztyn. W części warsztatowej zainspirowani koroną króla wykonamy ze złotego kartonu własne korony i przyozdobimy je drogocennymi kamieniami.

Królewskie zabawy w królewskich ogrodach pałacu w Wilanowie (4–7 lat)        

– zajęcia plenerowe

Przenieśmy się w świat zabaw z XVII wieku! Poznamy gry, zabawy i rozrywki rówieśników żyjących ponad 300 lat temu – ułożymy puzzle i klocki, zagramy w ślepą babkę, w kości i grę planszową Gąska. Razem będziemy malować, rysować, rozwiązywać rebusy i łamigłówki, poznając w ten sposób rodzinę królewską.

Podróże w karecie Jana III (5–9 lat)

Czym i do jakich zakątków Europy podróżowali król Jan III i królowa Marysieńka? Co to takiego kolasa i kolebka? Jak wyglądały parady królewskie? Czym zajmował się pasamonik? Wspólnie rozwiążemy rebusy i łamigłówki, aby znaleźć odpowiedzi na te i wiele innych pytań związanych z królewskimi podróżami. Następnie pokolorujemy, wytniemy, złożymy i ozdobimy królewskie karety.

Codzienne niecodzienne stroje króla Jana III (6–12 lat)

sekrety pałacowych muz, fot. R. Pudło.jpg

Przenieśmy się w świat mody z XVII wieku! Dowiemy się, czym są kontusz i żupan, jak wiązano pas kontuszowy, w jaki sposób damy podkreślały swoją urodę, jakie były modne w czasach Jej i Jego Królewskiej Mości uczesania oraz kto troszczył się o garderobę królewską. Podpowiemy także, jak urządzić swój miniwarsztat krawiecki, nauczymy rozpoznawania różnych rodzajów tkanin po fakturze i splocie nitek. W części warsztatowej dzieci będą miały okazję zaprojektować strój damski lub męski: korzystając z różnych tkanin i ozdób, stworzą własne projekty sukien i kontuszy, wyklejając je na specjalnie przygotowanych szablonach.

Ostatnia sprawa kustosz Wątróbki (10–12 lat) | gra edukacyjna

Amorek z gałęzią mirtu, fot. W. Holnicki.jpg

To był początek mojej pracy w Wilanowie i, wstyd się przyznać, pan Aleksander Kokular, ówczesny kustosz, przyłapał mnie na czytaniu Zabójstwa przy Rue Morgue. Niezdarnie próbowałam ukryć zamiłowanie do sensacyjnych historii, mówiąc, że uczę się języka angielskiego. Pan Kokular rzucił okiem od niechcenia, przewracając karty inwentarza, i rzekł: „Tak, sprawa tego obiektu jest godna najsłynniejszego detektywa świata”, po czym, uśmiechając się od ucha do ucha, dodał: „Pani też dała się oszukać!”. Byłam oburzona. Przecież tak dobrze znam kolekcję! O który przedmiot może chodzić? Czy jest falsyfikatem? A może zamiast szlachetnych materiałów użyto imitacji? Czyżby sportretowana postać była kimś innym, niż się zdaje? Jak to wszystko sprawdzić? Te myśli nie dawały mi spokoju. Dziś, kiedy znam rozwiązanie zagadki, jestem bardzo wdzięczna panu Aleksandrowi za tamte słowa. To dzięki nim… zresztą, sami się przekonacie.

Ceramiczne piecuchy (10–15 lat)

gabinet_farfurowy_fot_z_reszka.jpg

Wybierzemy się do krainy pięknych przedmiotów, które uwielbiają wygrzewać się w piecach, dlatego nazywamy je ceramicznymi piecuchami! To wyroby z biskwitu, fajansu, kamionki, majoliki i porcelany. Nauczymy się je rozpoznawać, poznamy funkcje, dowiemy się, kiedy i w jakich okolicznościach Europejczycy nauczyli się produkować kamionkę i porcelanę. Sprawdzimy, który z mieszkańców wilanowskiego pałacu był największym miłośnikiem i kolekcjonerem ceramiki. W drugiej części zajęć przeniesiemy się w czasie do dawnych warsztatów tegelbakkerij, aby poznać techniki zdobienia fajansowych płytek. Inspiracją stanie się wilanowski Gabinet Farfurowy. Ozdobimy flizę i zaprojektujemy znak własnej manufaktury.

Klucz do fasad pałacu w Wilanowie (10–15 lat)

elewacja.jpg

Pewnego razu architekt Wilanowa Augustyn Locci wspomniał królowi, że ma wspaniały pomysł na ozdobienie fasad wilanowskiej rezydencji i opisze go w kolejnym liście. Trudno uwierzyć w to, co stało się później. Współpracownicy Locciego mówili, że mistrz biegał z rozwianym włosem dookoła pałacu i prosił, by bogowie przywrócili mu pamięć. Augustyn Locci oszalał! Co gorsza zapomniał, jakie jest znaczenie napisów umieszczonych na wilanowskiej fasadzie. Mamrotał o Sybilli i przepowiedni o herosach z przyszłości, którzy uwolnią go od klątwy. A wtedy znów będzie wiadomo, co oznaczają napisy na fasadzie oraz skąd się wzięły. Kto wie, może mówił o Was… Zapraszamy do udziału w grze terenowej obfitującej w fikcyjne zagrożenia i całkiem realne wyzwania intelektualne. 

Daleki Wschód na Zachodzie (10–15 lat)

gabinet_chinski_krola_laka_detal_fot_w_holnicki.jpg

Dlaczego w Japonii nikt nie ucieka na widok smoka? Czy jednorożce istnieją? Dlaczego lwy zawsze występują w parze? I co wspólnego ma z tym wszystkim feniks? Zapraszamy w podróż po fascynującym świecie sztuki i kultury Dalekiego Wschodu. Nie musisz kupować biletów lotniczych – wystarczy przyjść do pałacu wilanowskiego. Dowiesz się, skąd wzięły się tutaj te wszystkie niezwykłe przedmioty i jak należy o nie dbać. Zrozumiesz, co oznaczają motywy dekoracyjne stosowane w sztuce dalekowschodniej. Chiny i Japonia staną się nam odrobinę bliższe! Na koniec zastanowimy się, co można zrobić, gdy rozbije się ulubiony kubek i jak poradzić sobie z faktem, że stara szafa jest już niemodna.

Historia nauczycielką myślenia (13–19 lat)

Wykorzystując dzieła z muzealnej kolekcji, podejmiemy próbę interpretacji tekstów źródłowych. Poznamy teksty antycznych filozofów, polityków oraz teksty nowożytne istotne dla historii Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Wykorzystamy kontekst historyczny, kulturowy i filozoficzny w interpretacji dzieł sztuki. Zajęcia będą okazją do rozwijania kompetencji językowych i retorycznych, wspomogą umiejętność celowego i świadomego posługiwania się językiem polskim.

Opowiem o królu (13–19 lat)

baner_do_filmu_twarze_krola2.jpg

– warsztaty filmowe, sezonowe (kwiecień–październik)

Ilu ludzi, tyle opowieści o Janie Sobieskim. Poznaj władcę wielowymiarowego, Lwa Lechistanu, i opowiedz nam o nim na swój sposób! Warsztaty będą okazją do stworzenia filmowej relacji z wizyty w pałacu w Wilanowie i wzbogacenia barwnej legendy o królu Janie III o własną opowieść o tym wyjątkowym władcy.

Warunkiem aktywnego udziału w zajęciach jest posiadanie przez uczestników własnych smartphonów.





Bilety:

t:  22 544 28 50 (pon.–pt., godz. 9–16)

m: bilety@muzeum-wilanow.pl


Powitanie wiosny_22 IV 2012, Altana2.JPG

Lekcje muzealne | w pakiecie taniej!

Drodzy Nauczyciele, wiosną wybierzcie się z uczniami do Wilanowa! Bogata i różnorodna oferta warsztatów oraz lekcji muzealnych pozwoli Wam zaplanować pełen atrakcji i kreatywny dzień w muzeum. Zachęcamy Was do łączenia zajęć w pałacu, parku i wilanowskiej kuchni. W pakiecie jest taniej!

warsztaty przyrodnicze Wiosenny ptaków śpiew.jpg

Lekcje i warsztaty przyrodnicze

Lekcje i warsztaty przyrodnicze zapoznają z bogactwem przyrodniczym ogrodów Wilanowa oraz opowiadają o historii ogrodnictwa. Pozwalają wcielić się w badacza, ogrodnika i pszczelarza.

Edukacja_logo.jpg

Informacje praktyczne | GRUPY

Dowiedz się, gdzie zarezerwować spotkania muzealne i przyrodnicze oraz warsztaty, ile one kosztują oraz dlaczego w pakiecie taniej. Sprawdź, jak połączyć zajęcia oraz jakie korzyści przynosi spędzanie w Wilanowie więcej czasu!

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem