PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Muzyka Dawna w Wilanowie 2020 | posłuchaj koncertów!

instrumenty.jpg

Kolejna edycja koncertów muzyki dawnej w Wilanowie za nami. W 2020 r. melomani mieli okazję słuchać muzyki o wyjątkowej wartości artystycznej i w wykonaniu wspaniałych artystów. Program koncertów skupiał się na muzyce kompozytorów tworzących w XVII i XVIII w.

Celem naszych spotkań jest wspieranie inicjatyw muzycznych w zakresie interpretacji muzyki dawnej. Od czasów króla Jana III muzyka stanowiła istotny element życia pałacu wilanowskiego – dlatego pragniemy przywracać tę piękną tradycję i ukazywać zabytki muzyczne zgodnie z założeniami epok, w których powstawały, oraz prezentować je publiczności w wykonaniu artystów grających na instrumentach historycznych lub na ich kopiach.

Koncerty są opublikowane na stronie muzeum na Facebooku i poniżej.

1 stycznia 2021 r., Nowy Rok, godz. 18.00: „Tańce polskie Georga Philippa Telemanna”, Orkiestra Czasów Zarazy

To dzieło będące próbą rekonstrukcji muzyki polskiej karczmy początku XVIII w. na podstawie zapisków niemieckiego kompozytora Georga Philipa Telemana. Koncert będzie się składał z tańców, z zachowanych utworów Telemana, utrzymanych w stylu polskim, oraz z odkrytego 1987 r. rękopisu Rostockiego, zawierającego jego notatki muzyczne. Nazwa koncertu nawiązuje do tragicznego dla Polski początku XVIII wieku. Wspaniała i bujna kultura muzyczna rozwija się wówczas w Rzeczpospolitej na tle spustoszeń wywołanych przez wielką wojnę północną oraz towarzyszącą jej epidemię dżumy. W koncercie usłyszymy artystów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki od średniowiecza do baroku, a swoje intrygujące brzmienie zawdzięczają oni grze na oryginalnych instrumentach historycznych (lub ich kopiach) odpowiednich do muzyki poszczególnych epok oraz swoim oraz swojemu talentowi w poszukiwaniu starych technik wykonawczych. Koncert będzie opublikowany na stronie muzeum na Facebooku w Nowy Rok o godz. 18.00.

WYKONAWCY:
Paweł Iwaszkiewicz – dudy, kierownictwo artystyczne, Olena Yeremenko – skrzypce barokowe, Mirosław Feldgebel – klawesyn, Tomasz Frycz – wiolonczela barokowa

PROGRAM:
Georg Philipp Telemann, Tańce polskie z manuskryptu Rostockiego TWV 45:1-31.

Wysłuchaj koncertu:

24 grudnia 2020 r., Wigilia, godz. 15.00: „Świąteczny koncert kolęd”, chór dziecięcy Artos

Zapraszamy do wysłuchania współczesnych piosenek świątecznych, pastorałek i tradycyjnych kolęd w wykonaniu chóru dziecięcego Artos im. Władysława Skoraczewskiego przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej. Koncert będzie opublikowany na stronie muzeum na Facebooku w Wigilię o godz. 15.00.

Najstarsze wykonywane przez chór kolędy pochodzą z XVII w., choć przez lata doczekały się najprzeróżniejszych modyfikacji i aranżacji. Większość prezentowanych kolęd pochodzi z XIX w. Wśród wybranych do koncertu utworów znalazły się także fragmenty Oratorium na Boże Narodzenie z muzyką Fryderyka Stankiewicza i słowami Katarzyny Kryśków. Z ogromną radością zapraszamy także do wysłuchania pięknych, nastrojowych współczesnych kompozycji Pauliny Chmurskiej.

WYKONAWCY:
Chór dziecięcy Artos im. W. Skoraczewskiego pod kierownictwem artystycznym Danuty Chmurskiej, przy fortepianie: Paulina Chmurska, Jakub Zmysłowicz

PROGRAM:
Choinka,
Tango dla Mikołaja,
Ta kolęda,
Ta noc z Oratorium na Boże Narodzenie (sł. Katarzyna Kryśków, muz. Fryderyk Stankiewicz),
Wśród nocnej ciszy (anonim z XIX w.),
Wesołą nowinę (sł. anonim XIX w. mel. Józef Wygrzywalski),
Do szopy (pocz. XIX w anonim),
Bracia patrzcie jeno (sł. anonim XIX w., mel. Antoni Dąbrowski),
Pójdźmy wszyscy (sł. anonim XVII w., muz. anonim XIX w.),
Gwiazda z Oratorium na Boże Narodzenie (sł. Katarzyna Kryśków, muz. Fryderyk Stankiewicz),
Przybieżeli do Betlejem (anonim z XVII w.),
Przylecieli aniołkowie (anonim z XVII w.),
Tu scendi dalle stelle (włoska kolęda z XVII w., Alfons Maria De Liguora),
Hark! The Herald Angels Sing (sł. Charles Wesley, muz. Felix Mendelssohn),
Oj Maluśki (wersja hiszpańska i polska, anonim z XIX w.),
Anielski chór (anonim z XIX w.),
W dzień Bożego Narodzenia (XVII w., sł. Feliks Szymański),
Dzisiaj w Betlejem (kolęda polska, autor słów i melodii nieznany),
Bijcie w kotły (muz. Fryderyk Stankiewicz),
Bóg się rodzi (XVII w., muz. Karol Kurpiński, sł. Franciszek Karpiński)

Wysłuchaj koncertu:



20 grudnia 2020 r., godz. 18.00: „Wokół artystów dworu królewskiego XVII wieku”

WYKONAWCY:
Zespół IL Tempo w składzie: Agata Sapiecha – skrzypce, kierownictwo artystyczne, Judyta Tupczynska – skrzypce, Marcin Zalewski – viola da gamba, Marco Vitale – klawesyn.

PROGRAM:
Kaspar Förster junior, Sonata ex G KBPJ 38
Giovanni Battista Fontana, Sonata Ottava na dwoje skrzypiec i basso continuo,
Aldebrando Subissati, Sonata XV in a, Sonata XII – Crucis vox (na 4.X – św. Franciszka) in F ze zbioru Sonate per violino solo e basso continuo
Arcangelo Corelli, Sonata nr 9 op. 1, G-dur
Marco Uccellini, Aria Nona Maritati insieme la Gallina e il Cucco anno un bel concerto
Heinrich Ignaz Franz von Biber, Sonata I in D Vestiva i colli… motywy (parodie) palestrinowskiego madrygału w XVII wieku
Giovanni Pierluigi da Palestrina, Il desiderio
Adam Jarzebski, Cantate Domino, Prima Pars – concerto a due
Andrzej Rohaczewski, Canzon à 4 in D minor (ok. 1620, Tabulatura Pelplinska, vol. IV)
Henry Purcell, VII Sonata in E minor, Z.796 z „Sonnata’s of III Parts”, 1683
Dietrich Buxtehude, Praeludium
Kaspar Förster junior, Sonata „La Sidon“ (ca 1660) KBPJ 41.

Wysłuchaj koncertu:

13 grudnia 2020 r., godz. 18.00: „Ewolucja kwartetu – od baroku do romantyzmu”

Kwartet smyczkowy to formacja o niezwykle bogatej historii. Jak kształtowała się jego idea na przestrzeni wieków? Czy kwartet smyczkowy istniał przed klasycyzmem? Niezwykły koncert młodego kwartetu smyczkowego instrumentów historycznych Quartetto Nero odkryje nieznane oblicze tej formacji kameralnej. Zespół specjalizuje się w wykonawstwie muzyki z epoki baroku, klasycyzmu i wczesnego romantyzmu, a swoje intrygujące brzmienie zawdzięcza grze na oryginalnych instrumentach historycznych (lub ich kopiach), z użyciem strun jelitowych i specjalnych smyczków, odpowiednich do muzyki poszczególnych epok.

WYKONAWCY:
Agata Habera – skrzypce, Paulina Woś – skrzypce, Anna Wieczorek – altówka, Katarzyna Cichoń – wiolonczela

PROGRAM:
Johann Sebastian Bach, Die Kunst der Fuge BWV 1080, Contrapunctus I
Alessandro Scarlatti, Sonata Quarta a quattro, Largo, Grave, Allegro, Minuet
Joseph Haydn, Kwartet smyczkowy D-dur op. 20 nr 4, Allegro di molto, Un poco Adagio e Affettuoso, Minuetto alla Zingarese, Presto e scherzando
Karol Kurpiński, Fantazja na kwartet smyczkowy

Wysłuchaj koncertu:



Realizacja działań online w ramach programu „Kultura Dostępna”.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Kultura Dostępna logo 

Podziel się:
Wykop Facebook
2019-08-23
koncert_niccolo_dell_abbate_xvii_w_przyciety.jpg

Instrumenty w baroku (artykuł, Silva Rerum)

Rozwój stylu monodycznego i wzrost dramatyzmu wpłynął na ukształtowanie się instrumentów barokowych. Musiały charakteryzować się one dużymi możliwościami dynamicznymi, szeroką …

Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery w Rzymie_okładka.jpg

Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery w Rzymie (artykuł)

Królowa Maria Kazimiera była osobą ze wszech miar niezwykłą; obdarzona nie tylko wybitną urodą, ale też nieprzeciętnym umysłem, miała ogromne ambicje polityczne i należała do grona sawantek. Była przy tym kobietą spełnioną, kochaną przez swego drugiego męża Jana Sobieskiego i czułą matką gromadki dzieci. Dr Aneta Markuszewska przedstawia jeszcze inne oblicze Marysieńki – wybitnej koneserki muzyki i mecenaski, która już jako królowa wdowa realizowała swoje estetyczne ambicje rezydując w Rzymie (1699–1714).

35_sztuka-rubens1599.jpg

Boże Narodzenie w staropolskiej tradycji (artykuł, Silva Rerum)

Oczywiście do tak ważkich świąt przygotowywano się już dużo wcześniej, bo od lata. Wówczas to trzeba było nazbierać grzybów w …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem