PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Muzyka dawna w Wilanowie | koncert bożonarodzeniowy | 19 grudnia

aktualność

Boska inspiracja muzyki

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie zaprasza na kolejną edycję cyklu „Muzyka dawna w Wilanowie”. To spotkania w niedzielne popołudnia w zabytkowych wnętrzach pałacu wilanowskiego, gdzie raz w miesiącu melomani mają okazję słuchać muzyki o wyjątkowej wartości artystycznej i w wykonaniu wspaniałych artystów. W programie występów przeważa muzyka kompozytorów tworzących w XVII i XVIII wieku. Celem naszych spotkań jest wspieranie inicjatyw w zakresie interpretacji muzyki dawnej.

Od czasów powstania Wilanowa – letniej rezydencji króla Jana III – muzyka stanowiła istotny element życia tego miejsca. Pragniemy kontynuować tę piękną tradycję, dlatego wspieramy inicjatywy z zakresu interpretacji muzyki dawnej i prezentujemy zabytki muzyczne zgodnie z założeniami epok, w których powstawały. Publiczność ma okazję uczestniczyć w koncertach w wykonaniu artystów grających na instrumentach historycznych lub na ich kopiach we wspaniałych wnętrzach pałacu w Wilanowie. Podczas koncertów Sala Biała zamienia się w przestrzeń wypełnioną wyrafinowanymi, finezyjnymi i fascynującymi dźwiękami.

Miejsce: Koncerty odbywają się w Sali Białej pałacu w Wilanowie

Bilety: 25 zł normalny, 15 zł ulgowy – dostępne w kasie muzeum i online na bilety.wilanow-palac.pl


Harmonogram koncertów

19 grudnia 2021 r., godz. 17.00, „Concerti per la Notte di Natale” (koncert bożonarodzeniowy)

Wykonawcy:

Joanna Radziszewska – sopran oraz orkiestra barokowa CORNU COPIAE: Karolina Habało – skrzypce, prowadzenie; Agata Habera, Klaudia Matlak, Katarzyna Szewczyk – skrzypce; Anna Wieczorek – altówka, skrzypce; Anna Cierpisz – wiolonczela; Anna Bator – kontrabas; Adam Nowakowski – teorba; Maurycy Raczyński – klawesyn

Program:  

Francesco Manfredini – Concerto grosso „per il Santissimo Natale” op. 3 nr 12
Giuseppe Torelli – Concerto à Quattro, in forma di Pastorale per il Santo Natale, op. 8 nr 6
Christoph Bernhard – Kantata „Fürchtet euch nicht”
Arcangelo Corelli – Concerto grosso „Fatto per la notte di natale” op. 6 nr 8
Georg Friedrich Haendel – Kantata „Gloria in excelsis deo”


Minione

22 sierpnia 2021 r., godz. 17.00 | „Fiori di Bach”

Wykonawcy: Giardino di Delizie w składzie: Lilianna Stawarz – klawesyn, Ewa Anna Augustynowicz – skrzypce barokowe

Program: Johann Sebastian Bach (1685–1750) – sonaty i suity

26 września, godz. 17.00 | „Ekstaza w malarstwie i muzyce – Crucis vox

Wykonawcy: dr hab. Agata Sapiecha (UFC), dr Marcin Zgliński (IS PAN, ASP) oraz zespół IL Tempo

Program: Aldebrando Subissati (16061677) – Sonata XII – Crucis vox (na 4 X in festo S. Francisci) ze zbioru Sonate per violino solo e basso continuo; Sonata XIX – Medicinam (na 5 II – in festo S. Agatae) ze zbioru Sonate per violino solo e basso continuoHeinrich Ignaz Franz von Biber (16441704) – Sonata XVI z Sonat Misteryjnych (Rożańcowych) – Passacaglia g-moll na skrzypce solo na Święto Aniołów Stróżow (2 X); Jan Pieterszoon Sweelinck (15621621) – Pavana Lachrimae – klawesyn solo; Aldebrando Subissati – Sonata XV in a ze zbioru Sonate per violino solo e basso continuoMarin Marais (16561728) – Pieces de Viole: Les Voix Humaines na violę da gamba solo; Aldebrando Subissati – Sonata XVII Orietur sicut sol (na 24 XII – In Adwentu Domini) ze zbioru Sonate per violino solo e basso continuoHeinrich Ignaz Franz von Biber – Sonata X z Sonat Misteryjnych (Rożańcowych) – Ukrzyżowanie na skrzypce i basso continuo

10 października 2021 r., godz. 17.00 | „Seicento – początki baroku we Włoszech i w Polsce”

Wykonawcy: zespół Cornu Copiae w składzie: Karolina Habało – skrzypce barokowe, prowadzenie, Enrique Gomez-Cabrero Fernandez – skrzypce barokowe, Aleksandra Rybak-Żymła – wiolonczela barokowa, Adam Nowakowski – teorba, Adam Jastrzębski – klawesyn

Program: Biagio Marini – Sonata sopra „La Monica”, Stanisław Sylwester Szarzyński – Trio Sonata D-dur, Dario Castello – Sonata decima – libro secondo, Aldebrando Subissati – sonata Domine Ostende, Adam Jarzębski – Chromatica – concerto a tre, Giovanni Antonio Pandolfi Mealli – sonata La Cesta op. 3, Marcin Mielczewski – Canzona prima a 2, Tarquinio Merula – Ciaccona op. 20

21 listopada 2021 r., godz. 17.00, „Polonez u Sobieskiego”

Wykonawcy: zespół Musica Graziosa w składzie: Aleksandra Zamojska – sopran, Marzena Biwo – skrzypce barokowe, Paulina Tkaczyk – klawesyn

ProgramEryk Brikner (1705–1760) – Laudate Pueri Ps. 1; Józef Kozłowski (1757–1831) – La musique exécutée à la célébration des obsèques de S.M. le Roi de Pologne Stanislas August op. 14, pt. Missa pro defunctis: nr IX Benedictus; nr XIII Marche pour la procession, nr XIV Marche Adagio; Polonoises pour le Clavecin ou Piano-forte – Polonoise f-moll op. 5 nr 10; Polonoises pour voix et clavecin ou piano-forte – Polonoise D-dur op. 5 nr 8, Powróciwszy z wypraw wojennych – Polonoise D-dur op. 5 nr 9, Samodzierżca narodu; Antoni Leopold (XVIII/XIX) – Quatre Polonaises – Polonaise Militaire D-dur nr 1; Wybór polonezów  (II poł. XVIII w.) ze zbioru Anny Marii SaskiejMichał Kleofas Ogiński (1765–1833) – II Polonez B-dur Più non desidero (Bogactw nie pragnę już); Félicité passée (Minęły błogie dni); Do Dafnisa; Zamilcz, ach zamilcz już; Anonim Trzy pieśni o Królu Janie III Sobieskim: Marsz Sobieskiego, jak wołał naród pod broń;  Obertas. Jak Sobieski w głowie sobie układał;  Mazur. Sobieski na przedzie


Agata Sapiecha o cyklu programów Ekstaza w malarstwie i muzyce

Stanowi on owoc mojej wieloletniej fascynacji językiem ekspresji minionych epok, wspólnym dla wszystkich dziedzin sztuki wzajemnie się uzupełniających i inspirujących tak artystę, jak odbiorcę dzieła. Ta „współzależność” ujawnia się jako oczywista poprzez podążanie za sposobem wypowiedzi artystycznej w oparciu o źródła historii sztuki.
Dzięki poznawaniu i wykonywaniu siedemnastowiecznych skarbów muzycznych, szczególnie tych powstałych lub bezpośrednio związanych z Zamkiem Królewskim w Warszawie, włączyłam do repertuaru IL Tempo niezwykle ciekawe sonaty Aldebranda Subissatiego – wybitnego skrzypka i kompozytora, dla którego inspiracją były polifoniczne opracowania antyfon Giovanniego Francesca Aneria. Obydwaj muzycy działali w różnym czasie w kapeli królewskiej polskich Wazów.
Sonaty Subissatiego są jedynym zachowanym świadectwem jego twórczości, niezaprzeczalnie związanej z zamkiem warszawskim. Nieprzemijalna wartość tych utworów została wielokrotnie potwierdzona podczas naszych koncertów i prezentacji (w tym Ekstaza w malarstwie i muzyce) mojego autorstwa.
Przekazujemy Państwu odnalezione przeze mnie zamierzenia kompozytora na tle twórczości innych mistrzów, takich jak Heinrich Ignaz Fr. von Biber, Marin Marais czy o pokolenie młodszy Jan Pieterszoon Sweelinck wraz z dobraną przez dr. Marcina Zglińskiego ikonografią obrazującą techniki i środki ekspresji korespondujące z malarstwem dźwiękowym, wzbogacające wyobraźnię wykonawców i percepcję odbiorców.
Crucis vox – tytuł wydarzenia na czas Wielkiego Postu – to zarazem tytuł jednej z najciekawszych sonat Aldebranda Subissatiego, przeznaczonej na dzień św. Franciszka. Dotyka zatem misterium miłości cierpiącej i niezgłębionej: Stygmatów Świętego. Ta sonata w połączeniu z niezrównanym mistrzostwem Ekstazy Świętego Franciszka pędzla El Greca stała się najważniejszym źródłem inspiracji programów z naszego cyklu.
2021-08-04
instrumenty.jpg

Muzyka Dawna w Wilanowie 2020 | posłuchaj koncertów!

Zapraszamy do wysłuchania koncertów z 2020 roku, z cyklu prezentującego muzykę dawną w historycznych wnętrzach pałacu w Wilanowie. Melomani będą mieli okazję słuchać muzyki o wyjątkowej wartości artystycznej i w wykonaniu wspaniałych artystów.

41_klawikord.jpg

Muzyka barokowa w Rzeczypospolitej

W dość powszechnie akceptowanej, choć oczywiście stanowiącej znaczne uproszczenie, opinii historyków różnych dziedzin sztuki reakcją na renesans, do którego rozkwitu …

44_maria klementyna sobieska pier leone ghezzi 1735.jpg

Nauczyciele muzyki u Stuartów

Jakub III Stuart i Maria Klementyna Sobieska byli wielbicielami muzyki, patronami najwspanialszego w tym czasie teatru operowego w Rzymie – …

66_klawikord.jpg

Jak muzyka kameralna łagodziła w Wilanowie obyczaje

Jakub Sobieski, wysyłając w 1645 roku na zagraniczne studia swych nastoletnich synów, Marka i Jana, w ojcowskiej instrukcji zalecał potomkom: …

Kompozytorki i patronki muzyki_okładka.jpg

Kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII wieku. Wybrane portrety

Bohaterkami książki są wybrane kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII stuleciu. Łączyła je miłość do muzyki w czasach, gdy sztukę dźwięków zdominowali mężczyźni.

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem