PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Pejzaż z odpoczywającymi pasterzami

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Malarstwo
Giovanni Francesco Grimaldi
Włochy
1630–1680
Olej, płótno
73,5 x 89,5 cm
Wil.1987

Pejzaż z odpoczywającymi pasterzami_1.jpg

Urokliwy krajobraz ze sceną pasterską to jedno z dość rzadkich malowideł sztalugowych Giovanniego Francesca Grimaldiego (1606–1680), wielce w swym czasie cenionego malarza fresków, rysownika i grafika pochodzącego z Bolonii (czym zyskał sobie przydomek Il Bolognese), a działającego głównie w Rzymie oraz epizodycznie w Paryżu, również w roli architekta. Trudnił się dekorowaniem pałaców najznamienitszych rodzin rzymskich, pracował także poza miastem, zawsze starannie, acz dość wybrednie dobierając swą klientelę. W 1634 r. Grimaldi został członkiem rzymskiej Akademii św. Łukasza, od 1666 r. pełnił funkcję jej prezydenta. Twórczość jego wpisuje się w nurt, jaki zapoczątkowali Annibale Carracci i Domenico Zampieri zw. Domenichinem.  Związał się z kręgiem artystów, którym przewodził Pietro da Cortona. Lubował się w kolorystyce żywej, częstokroć nawet bywał krytykowany za stosowanie zbyt jaskrawych odcieni zieleni; malował krótkimi i delikatnymi pociągnięciami pędzla. Wykonywał sztychy na podstawie swych własnych prac oraz według pejzaży Tycjana i Carraccich.

Pejzaż z odpoczywającymi pasterzami_2.jpg

Na obrazie wilanowskim artysta roztacza przed oczyma widza iście sielankowy widok na rozległą dolinę obramowaną wysokimi drzewami, zanurzoną w cieniu gór. W centrum kompozycji, na trawie, odpoczywa grupa trzech osób. Młody mężczyzna w berecie z piórem gra na fujarce. Melodii przysłuchują się dwie pasterki: jedna stoi, wspierając się na kiju, druga leży z naręczem kwiatów. Towarzyszy im śpiący pies, obok pasą się kozy. W głębi obrazu zauważamy kolejne postaci: pasterza wspartego na kiju i trochę dalej drugiego, gnającego stado owiec w kierunku połyskującej tafli jeziora czy też zakola rzeki; dwie osoby przechadzające się nad brzegiem wody. U wrót doliny, w pewnym oddaleniu, wznoszą się mury miasteczka położonego u stóp wzgórza, na którego szczycie widzimy dalsze zabudowania i zamek. Na horyzoncie majaczą zamglone masywy górskie. Krajobraz zasadniczo budują łagodne przejścia tonalne, miejscami urozmaicone dość ostrymi przełamaniami kolorystycznymi, dominują tony błękitne i zielone. Spokojne, rozświetlone niebo współgra z idyllicznym nastrojem całości.

Dominika Walawender-Musz

35_sztuka-wijnen1046.jpg

Astrolog obserwujący zrównanie jesienne i scena pożegnania Adonisa z Wenus

Tonąca w mroku scena, rozświetlona jedynie blaskiem świec, promieniami zachodzącego słońca oraz wschodzącego księżyca, należy do dzieł najbardziej tajemniczych i trudnych do odczytania. Tego typu obrazy – rebusy były szczególnie modne w okresie baroku, zwłaszcza w kręgu artystów rzymskich.

Aleksandra_i_Izabela_Potockie_na_strone

Aleksandra i Izabela Potockie przechadzające się w okolicach jeziora Albano

Umieszczona w napisie na kartce na odwrocie płótna informacja o wykonaniu portretu w 1788 roku jest błędna (402 Hrabina Stanisławowa Potocka z domu Xka Lubomirska i siostra Ignacowa Potocka, malowane we Włoszech 1788 p.[sic!] Labruzzi Krajowid z przedstawieniem jeziora Albano), ponieważ Izabela Potocka już wówczas nie żyła.

Jan_Stanisław_Kątski

Portret Jana Stanisława Kątskiego

Portret wyróżniający się wysokim poziomem artystycznym został uznany za dzieło Louis de Silvestre’a (1676-1760) ze zwzględu na bliskie analogie z …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem