PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Pokoje Myśliwskie (Konserwacja, PJM)

pokoje_mysliwskie.jpg

Namalowane drewno

Pokoje Myśliwskie w pałacu wilanowskim stylizowaną dekoracją nawiązują do estetyki XIX-wiecznych pałacyków myśliwskich. Ściany pokryte zostały mazerowaniem, czyli malarską imitacją okładziny drewnianej. Tworzy ona iluzoryczny efekt ram i fornirów wykonanych z różnych gatunków drewna.

Poprzednie prace restauratorskie oraz przemalowanie dekoracji Dużego Pokoju Myśliwskiego wykonano w sposób wyraźnie odróżniający się od oryginału – zarówno pod kątem kolorystyki, jak i kunsztu wykonania. Na pogorszenie stanu zachowania malowideł wpłynęły uszkodzenia konstrukcji dachu oraz duży poziom wilgoci powodujący deformacje i odpadanie coraz większych powierzchni dekoracji. Koniczne stało się także podstemplowanie sufitów. Stan pomieszczeń był alarmujący.

Głównym celem prac konserwatorskich, przeprowadzonych w latach 2005–2007, było ocalenie niszczejących Pokojów Myśliwskich, przywrócenie ich dawnego wyglądu, przebadanie dekoracji ścian i sufitów oraz wzmocnienie konstrukcji pomieszczeń. Kierowano się założeniem, aby powrócić do oryginalnych warstw dekoracji, których zachowane fragmenty zadziwiały łudząco wierną imitacją naturalnych struktur drewna.

Należało zatem odrzucić wszystkie późniejsze nawarstwienia, odbiegające od oryginału pod względem estetycznym, technicznym i technologicznym. Rekonstrukcja brakujących partii była szczególnie istotna ze względów wizualnych – wszelkie, nawet niewielkie uszkodzenia i ubytki w mazerunkowych dekoracjach niszczą wrażenie naturalnych drewnianych okładzin, powodując utratę iluzji i zaburzając efekt.

Prace rozpoczęto od usunięcia rozległych, wtórnych łat tynku i demontażu boazerii, którą założono ponownie po odnowieniu.

Wykonano skomplikowane zabiegi techniczne umożliwiające impregnację i wzmocnienie struktury tynku oraz wyprostowanie silnie zdeformowanej powierzchni. Zdjęto też betonowe płyty na strychu, aby odkryć i naprawić elementy drewniane.

Wypracowano także niestandardowe rozwiązanie, dzięki któremu stworzono lekką i mocną konstrukcję stropu.

Dekoracja malarska sufitów została wiernie zrekonstruowana, zgodnie z zachowanymi częściami oryginalnych malatur. Była to bardzo czasochłonna procedura, wymagająca nakładania w odstępach czasu licznych warstw farby, aby oddać iluzjonistyczny charakter olejnej malatury. Zachwycający efekt jest niemal nieodróżnialny od politurowanych powierzchni drewna.

Tekst: Monika Buraczyńska

2016-01-26
Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem