PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Portret trumienny Zygmunta Tarły (zm. 1689) (?)

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Malarstwo
Malarz polski
Polska
kon. XVII w.
Olej, blacha miedziana
33 x 44,6 cm
Wil.1978

Interesujący przykład półpostaciowego, owalnego portretu trumiennego, namalowanego na sześciobocznej, wtórnie przyciętej blasze. Podobizna zmarłego umieszczona jest centralnie w owalnej, złotej ramce na srebrzystoszarym tle, po bokach znajdują się złote litery: Z. T. |S. P. Jest to prawdopodobnie skrót napisu: Zygmunt Tarło starosta pilzneński. Całość w drugiej złotej ramce, ujętej w malowany, zastępujący repusowanie ornament z wici roślinnej, na tle którego u góry i u dołu umieszczono złote litery o niewyjaśnionym znaczeniu: ZC | P I K. M. Osobę portretowaną zidentyfikowano na podstawie znajdującej się na odwrocie obrazu kartki maszynopisu: Zygmunt Tarło h. Topór (Starosta Pilzneński) syn Piotra Aleksandra wojew. Lube - | skiego i Jadwigi Lanckorońskiej | zmarł 1689 r.| o.

Portret trumienny Zygmunta Tarły.jpg

 Portret wyróżnia staranne, nieschematyczne opracowanie rysów Tarły oraz modelowanie niemalże światłocieniowe. W XVII i na początku XVIII w. powstały zbliżone konterfekty, namalowane w owalu na sześciobocznej, srebrnej, bogato repusowanej blasze. Tu wspomnieć można Portret Jakuba Szczawińskiego (kościół parafialny w Szczawinie Kościelnym), a także Portret nieznanego szlachcica oraz Portret Aleksandra Dominika Lubomirskiego (Muzeum 600-lecia Jasnej Góry w Częstochowie).

Malowany ornament obramienia blachy występuje na Portrecie Jakuba Farqvhar (zm. 1653; Muzeum Narodowe w Poznaniu). Ponadto tworzono podobne wizerunki, ukazujące półpostać zmarłego, np. Portret nieznanego szlachcica (po 1650; katedra gnieźnieńska, oraz Portret Zygmunta Dziembowskiego (1674; Muzeum w Międzyrzeczu Wielkopolskim).

Krystyna Gutowska-Dudek

2014-07-31
vanitas czaszka.jpg

Srebrny portret trumienny Ludwiki Anny Teodory Leszczyńskiej

Zwyczaj tworzenia portretów trumiennych upowszechnił się w Rzeczpospolitej w XVII i XVIII wieku jako wyjątkowy, charakterystyczny element kultury sarmackiej. Były …

Starzec w celi nad czaszką_akwaforta z BN_XVIIIw.jpg

Vanitas vanitatum et omnia vanitas – Marność nad marnościami i wszystko marność

Cytat ten został zaczerpnięty z biblijnej Księgi Koheleta. Pełne pesymizmu słowa przypadły do gustu szczególnie ludziom żyjącym w okresie baroku. …

rycerz_A.Oleszczynski_1837-38_BN.jpg

Śmierć rycerska w kulturze sarmackiej

Szlachta Rzeczypospolitej, choć już w XVI w. przekształciła się w stan ziemiański, zawsze określała się mianem stanu rycerskiego. Ideały rycerskie …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem