PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Portrety Aleksandra Benedykta Sobieskiego i Konstantego Władysława Sobieskiego

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Malarstwo
Malarz nieznany, Hyacinthe Rigaud, krąg
Francja
1696 (?)
Olej, płótno
112,5 x 89 cm
Portret Aleksandra Wil.5932, Portret Konstantego Wil.5931

Portrety Aleksandra i Konstantego Sobieskich.jpg

Dwa wspaniałe pod względem klasy artystycznej oraz stanu zachowania portrety młodszych królewiczów, Aleksandra (1677–1714) i Konstantego (1680–1726), powstały najprawdopodobniej podczas wizyty młodych Sobieskich we Francji, która odbyła się w 1696 r., kilka miesięcy po śmierci króla Jana. Podróż nad Sekwanę była jednym z elementów zawiłych rozgrywek politycznych i walki o znaczenie rodu Sobieskich w staraniach o tron Rzeczypospolitej. Podczas trwającego przeszło pół roku pobytu bracia mieli okazję zaprezentować się na dworze wersalskim najjaśniejszemu królowi Francji. Kontakty z dworem Ludwika XIV nie przebiegały jednak bez kłopotów związanych z etykietą i sztywnym stosowaniem się do reguł dyplomatycznych. To zaś skutkowało przykrościami, których doświadczali młodzi Sobiescy. Wszystko dlatego, że byli oni tylko potomkami elekcyjnego monarchy, a nie książętami krwi, i nie przysługiwało im odpowiednio uroczyste przyjęcie.

Portret Aleksandra Sobieskiego.jpg

To właśnie z obawy przed konfuzjami związanymi z ceremoniałem Aleksander i Konstanty nie odebrali przyznanego im wówczas przez króla Francji odznaczenia – Orderu św. Ducha. Tymczasem wydaje się, że okazją do powstania wilanowskich portretów była właśnie ta okoliczność. Aleksander i Konstanty, ukazani w wytwornych pozach, ubrani w kirysy przykryte aksamitnymi płaszczami, przepasani są błękitnymi wstęgami charakterystycznymi dla tego odznaczenia. Być może obrazy powstały jako oficjalna pamiątka podniesienia Sobieskich do grona kawalerów odznaczenia.

Portret Konstantego Sobieskiego.jpg

W 1696 r. osiadł w Paryżu i rozpoczął intensywną działalność malarz portrecista Hyacinthe Rigaud, którego styl w znacznym stopniu determinuje charakter i sposób malowania obu portretów. Ciekawostką do rozstrzygnięcia w toku dalszych badań nad obrazami pozostaje dostrzegalna różnica w sposobie oddania samych twarzy portretowanych w stosunku do ich sylwetek. Obrazy pochodzą z prywatnej kolekcji we Francji.

Marta Gołąbek

Jan III w skórze lamparciej

Jan III otrzymuje insygnia orderu św. Ducha

30 listopada 1676, Kolegiata p.w. św. Wawrzyńca Męczennika w Żółkwi, Żółkiew, Ukraina
W kolegiacie żółkiewskiej p.w. św. Wawrzyńca Męczennika odbyła się uroczysta dekoracja króla …

Portret króla Jana III.jpg

Portret króla Jana III

Król przedstawiony na tym kameralnym portrecie w półpostaci, zwrócony torsem na wprost, a twarzą ¾ w prawo, nawiązuje kontakt wzrokowy …

Jan III.jpg

Portrety króla Jana III i Kara Mustafy

Interesujący portret królewski ukazuje monarchę w popiersiu ¾ w lewo, w futrzanej czapce z klejnotem i piórem, w karacenie i …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Organizator

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookies. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem