© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
   |   15.04.2014

Alegoria Chwały

Alegoria Chwały to XVII-wieczna stiukowa dekoracja umieszczona na elewacji ogrodowej głównego korpusu pałacu – w miejscu, którędy król i jego rodzina wychodzili do salonu ogrodowego. Przejście to miało charakter oficjalny i uroczysty, a zamieszczona nad nim rzeźba służyła heroizacji gospodarza.

Autorami supraporty z lwią skórą byli nieznani z nazwiska wilanowscy sztukatorzy Jan i Antoni. Dekorację pozłotniczą – pod czujnym okiem króla – wykonał Jan Apelles w 1682 roku.

 

Pół wieku później kolejni właściciele pałacu dodali do dekoracji nagiego, uskrzydlonego młodzieńca i dwa putta. Uskrzydlony młodzieniec to Geniusz Chwały – unosi się on wraz ze skórą lwa będącą atrybutem mitologicznego Herkulesa, do którego często porównywano polskiego króla Jana III. W lewej ręce trzyma wieniec laurowy symbolizujący zwycięstwo. Kompozycja została pomyślana tak, aby trzymał go właśnie nad głową króla, gdy ten pojawiał się w drzwiach Gabinetu Holenderskiego.

Obok lwiej skóry znajdują się dwie wykonane ze złoconego brązu figury uskrzydlonych nagich chłopców – puttów – z których jeden trzyma w ręce zapaloną pochodnię, a drugi – gałązkę wawrzynu. Wawrzyn symbolizuje zwycięstwo, bohaterskie czyny, triumf i sławę, pochodnia zaś przywołuje słońce oraz jest emblematem prawdy.

Prace konserwacyjne przy rzeźbie zakończyły się w grudniu 2014 r. Z ich przebiegiem można zapoznać się TUTAJ.

Środki na realizację prac konserwatorsko-restauratorskich przy dekoracji rzeźbiarskiej Alegoria Chwały przekazał Totalizator Sportowy.