© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
   |   20.05.2020

Bernardino Luini, Andrea del Sarto i zaginiony „Święty Jan Chrzciciel z barankiem” z kolekcji wilanowskiej

Około 1525 r. Bernardino Luini (ok. 1480-1532), jeden z najzdolniejszych uczniów Leonarda da Vinci (1452-1519) w Mediolanie, namalował w technice temperowo-olejnej na niewielkiej desce (28 x 25 cm) obraz przedstawiający małego Jezusa z barankiem[1], który obecnie znajduje się w zbiorach mediolańskiej Veneranda Biblioteca Ambrosiana[2].

W pierwszej połowie XIX w. (ok. 1830) Auguste Foucaud (1786-1860), francuski malarz, rysownik i grafik (uprawiał zarówno grafikę artystyczną, jak i reprodukcyjną) wykonał litografię według dzieła Bernardina Luiniego, wzorowanego na kompozycji Leonarda da Vinci, wielokrotnie powtarzanej, a także przekształcanej przez uczniów i naśladowców Mistrza w licznych wersjach. Na wystawie Leonardiana w kolekcjach polskich w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie prezentujemy po raz pierwszy odbitkę litografii Foucauda na papierze maszynowym gładkim, podpisaną: Le Petit St. Jean, użyczoną na wystawę dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego we Wrocławiu[3].  

Litografia ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu przypomina o tym, że w kolekcji wilanowskiej, w grupie dzieł łączonych z kręgiem inspiracji twórczością Leonarda da Vinci, znajdował się uważany dzisiaj za zaginiony obraz małego formatu Święty Jan Chrzciciel z barankiem, w XIX w. przypisywany Florentyńczykowi zwanemu Andrea del Sarto (właśc. Andrea d’Agnolo di Francesco di Luca; 1486-1530)[4].

W 1923 r. obraz Andrei del Sarta Święty Jan Chrzciciel z barankiem pozyskało do swoich zbiorów Museo Nacional del Prado w Madrycie (1510, technika olejna, deska, 23 x 16 cm; nr inw. P000579)[5]. Dzieło eksponowane w końcu XIX w. w galerii w pałacu w Wilanowie mogło być kopią obrazu „madryckiego”, bądź nawet jego repliką.



[1] Na temat identyfikacji postaci zob. katalog wystawy: A. Woźniak-Wieczorek, ‘Leonardiana’ w kolekcjach dzieł sztuki polskich rodzin w XIX wieku, s. 107.
[2] https://www.ambrosiana.it/en/opere/the-infant-jesus-with-a-lamb/ (dostęp: 17.05.2020).
[3] Zob. katalog wystawy, nota kat. aut. Izabeli Żak (Muzeum Narodowe we Wrocławiu), poz. 27, s. 196-197.
[4] Więcej na ten temat zob. tekst w katalogu wystawy: A. Woźniak-Wieczorek, ‘Leonardiana’ w kolekcjach dzieł sztuki polskich rodzin w XIX wieku, s. 107-109.
[5] https://www.museodelprado.es/en/the-collection/art-work/saint-john-the-baptist-with-the-lamb/aa6ae477-b6ca-4e9d-9f4e-577d288041c6 (dostęp: 17.05.2020).