© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
   |   16.06.2021

Imieniny króla Jana III | spektakle i warsztaty taneczne | 27 czerwca 2021

Imieniny króla Jana III zawsze obchodzono z należną jego godności oprawą. 27 czerwca 2021 roku kontynuowaliśmy tę tradycję w postaci radosnego świętowania królewskich imienin w pałacu w Wilanowie.

Jako że dawne świętowanie nie mogło obyć się bez muzyki i tańca,  tak i my w niezwykłym przedstawieniu połączyliśmy tradycję i współczesność, kunszt ruchu i muzykę. Natomiast podczas warsztatów pod okiem profesjonalnych tancerzy odkrywaliśmy możliwości naszego ciała. Daliśmy porwać się rytmowi, zarówno w tej bardziej klasycznej, jak i współczesnej wersji.

Wieczór baletowy w dwóch częściach

Fêtes Galantes to spektakl oparty na tańcu barokowym z I poł. XVIII w., tematyką nawiązujący do ogrodowych zabaw z czasów francuskiego rokoka, ilustrowanych przez największych malarzy tego okresu (Antoine Watteau, Jean-Honoré Fragonard, Nicolas Lancret).

Podczas wytwornych ogrodowych spotkań tancerze zaprezentowali choreografie z najbardziej znanych baletów tego okresu kompozycji André Campry, Jean-Philippe’a Rameau, Josepha Bodina de Boismortiera. Wśród wielu modnych wówczas tańców znalazły się te najbardziej znane, jak menuet, chaconne, forlana, sarabanda, gawot, oraz nowo powstałe: musette, trigaudon, tambourin. Precyzja drobnych kroków oraz eleganckie, harmonijne ruchy rąk wprowadziły widzów w tajniki stylu barokowego noble danse. Tancerze w kostiumach z epoki, tych dworskich i baletowych, wyczarowali świat wytwornych i wyrafinowanych fêtes galantes. Sceny i choreografie spektaklu zainspirowane zostały w dużej mierze barokowymi ogrodami królewskiej rezydencji w Wilanowie.

Inscenizacja: Romana Agnel
Choreografia: Romana Agnel, Dariusz Brojek oraz oryginalne choreografie z XVIII w. – L. Pecour
Kostiumy: Monika Polak-Luścińska, Elżbieta Wójtowicz-Gularowska
Wykonawcy: tancerze Baletu Cracovia Danza

W Kilku krótkich sekwencjach Jacek Przybyłowicz zestawił dworską, pełną subtelności muzykę francuskiego baroku (Marin Marais) z wyrazistym, mocnym ruchem tancerzy, w efekcie tworząc niezwykle emocjonalny spektakl. Ograniczony muzyką konwenans, który w kompozycji Marais próbował wyrwać się poza narzucone ramy, wpływał także na ruch tańczących – również oni poruszali się, zachowując swoistą, odartą z dodatkowych ozdobników etykietę. Sam choreograf o swojej pracy powiedział, że to afabularna forma posługująca się współczesnym językiem choreograficznym.

Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Oprawa plastyczna: Jacek Przybyłowicz
Muzyka: Marin Marais
Asystent choreografa: Stephane Aubry
Wykonawcy: Dominika Babiarz, Wiktor Davydiuk, Marika Kucza, Beatrice Rancani, Mateusz Sierant, Giorgio Tinari, Gal Trobentar Zagar

Spotkanie z choreografami w przerwie spektaklu

Spotkanie z Romaną Agnel oraz Jackiem Przybyłowiczem poprowadziła Katarzyna Gardzina. Rozmawialiśmy m.in. o sztuce choreografii i inspiracjach.

Romana Agnel – tancerka, choreografka, pedagog tańca, historyk sztuki; założycielka, dyrektor naczelny i artystyczny jedynego w Polsce profesjonalnego Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” (dawniej „Ardente Sole”) – miejskiej instytucji kultury w Krakowie. Absolwentka Społecznej Szkoły Baletowej w Krakowie (klasa prof. M. Mirockiej). Ukończyła historię sztuki na paryskim Uniwersytecie Sorbony. We Francji poznała tańce różnych narodów, a także zdobyła specjalizację w zakresie tańców charakterystycznych oraz historycznych („Le Ballet Légenda’ire d’Ile de France”, „Le Bal Paré” , VII Konserwatorium w Paryżu, „Thěâtre Baroque de France”). Jest również tancerką klasycznego tańca indyjskiego Bharata Natyam, którego uczyła się u Smt. M.K. Saroja w Madrasie.

Jacek Przybyłowicz – tancerz, choreograf, absolwent Państwowej Szkoły Baletowej i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie – pedagogika baletu. Od 2014 r. członek Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca oraz wykładowca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, kurator Programu Tańca Europy Środkowej w Azji, organizowanego przez Chińskie Ministerstwo Kultury. W latach 2009–2014 dyrektor Baletu w Teatrze Wielkim w Poznaniu. W tym czasie był również kuratorem artystycznym Poznańskiej Wiosny Baletowej i współtwórcą cyklu edukacyjnego Teren Tańca – Reinterpretacje, współorganizowanego przez Teatr Wielki w Poznaniu i Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wielokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego spektakle regularnie pojawiają się na wielu zagranicznych festiwalach tańca, m.in.: we Włoszech, Francji, na Cyprze, w Niemczech, Czechach, Rumunii, Szwecji, Danii, Norwegii, Hiszpanii, na Węgrzech, w Chinach, USA, Tunezji, Rosji i na Ukrainie. W 2012 r. został odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. 

Warsztaty

Klasyka dla młodychwarsztaty baletowe (dla dzieci 5–11 lat)

Warsztaty wprowadzające do tańca klasycznego. Poznaliśmy baletowe kroki oraz posłuchaliśmy krótkiej historii baletu.

Prowadzenie: Katarzyna Białkowska-Madej – pedagog tańca klasycznego, wieloletnia tancerka Teatru Wielkiego w Warszawie.

Obecność w ruchu warsztaty tańca współczesnego (dla młodzieży i dorosłych)

Założeniem warsztatów było odnajdywanie naturalności w poruszaniu się ciała. Poprzez synchronizację oddechu, poszukiwanie płynności w napięciu i rozluźnianiu oraz świadome przenoszenie ciężaru własnego ciała uczestnicy odkrywali ruch w sobie i siebie w ruchu.

Prowadzenie: Ilona Gumowska – tancerka, choreografka, pedagożka tańca, psycholożka

Pokulajmy się! – warsztaty (dla duetów dziecka z opiekunem)

Warsztaty pozwoliły wsłuchać się we własne ciało oraz odkrywać je w relacji z ciałem drugiej osoby. Swobodnie oddaliśmy się ekspresji twórczej, czerpiąc inspirację od siebie nawzajem, oraz dzieliliśmy się radością płynącą ze wspólnego tanecznego spotkania.

Prowadzenie: Monika Szpunar – tancerka i choreografka, miłośniczka ruchu, improwizacji oraz pracy kolektywnej. Członkini inicjatywy choreograficznej praktyki siostrzeństwa, w ramach której wraz z Magdą Fejdasz i Weroniką Pelczyńską współtworzy projekt KULA, badający, jak indywidualne działania (pojedynczy ruch) mogą oferować nowe możliwości wspólnego uczestnictwa oraz w jaki sposób wspólny cel może wzmocnić znaczenia konkretnego ciała.

Dyskretny urok dawnych karnetów balowych (dla dzieci od 10 r.ż. z opiekunami)

Karnet balowy – mały notes, bez którego żadna dama nie wyobrażała sobie pójścia na przyjęcie. Pojawił się w XVIII w. i od razu zyskał ogromną popularność. Służył do zapisywania kolejności i nazw tańców oraz partnerów tanecznych. Notesik często był także miniaturowym dziełem sztuki o wartościach artystycznych i sentymentalnych. Bywał elementem większego niezbędnika balowego o nazwie szatelenka. W trakcie warsztatów przybliżyliśmy historię karnetów balowych oraz uważnie przyjrzeliśmy się charakterowi pisma dam z epoki baroku i rokoka. Pamiątką z warsztatów były samodzielnie wykonane notesiki.

Prowadzenie: Katarzyna Pietrzak – autorka i koordynatorka programów edukacyjnych dla gości indywidualnych. Specjalizuje się w realizacji projektów z zakresu historii powszechnej, literatury, rzemiosła artystycznego i sztuki zdobienia. Ceni niestandardowe i innowacyjne metody oraz działania edukacyjne. Współtwórczyni nagrodzonego w 2016 r. Warszawską Nagrodą Edukacji Kulturalnej programu „Scriptorium Villa Nova”, popularyzującego sztukę kaligrafii i wiedzę z zakresu paleografii. Autorka wielu wydawnictw edukacyjnych, w tym specjalistycznych publikacji do nauki kaligrafii.

Za oprawę kwiatową wydarzenia odpowiadała: