Zapraszamy nauczycieli zainteresowanych interdyscyplinarnością na spotkania, podczas których zaprezentujemy możliwości edukacyjne wynikające z wystawy Rośliny i zwierzęta. Atlasy historii naturalnej z epoki Linneusza. Warsztaty, spacery i współpraca z innymi nauczycielami pozwolą na przekroczenie barier przedmiotów szkolnych i spojrzenie na muzealne eksponaty innym okiem.
Szkolenie kierujemy do:
- nauczycieli nauczania początkowego,
- nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych: biologii, historii, języka polskiego, etyki, filozofii, historii sztuki,
- nauczycieli innych przedmiotów zainteresowanych interdyscyplinarnością w nauczaniu szkolnym, możliwością wykorzystania ekspozycji muzealnych.
Harmonogram
Do czego historykowi przyda się ryba? Jak korzystać interdyscyplinarnie z wystawy Rośliny i zwierzęta
23 kwietnia, 15.00–16.00 | warsztaty online
Atlasy historii naturalnej z epoki Linneusza zapierają dech w piersiach. Gdy jednak staniemy przed ścianą z przedstawieniami ryb we wszystkich kolorach tęczy, być może poczujemy się nieco przytłoczeni, szczególnie jeśli ichtiologia nie jest naszą mocną stroną. A przecież za każdą z tych ilustracji kryją się sprawy ludzi: ich pragnienie zrozumienia i uporządkowania świata, historia odkryć geograficznych, podbojów, handlu, poczucie estetyki, symbolika, poezja i wiele innych. W czasie warsztatów przybliżymy koncepcję wystawy i razem poszukamy nie zawsze oczywistych możliwości wykorzystania ekspozycji muzealnej w pracy z uczniami.
Rośliny i zwierzęta, dwugłos humanistyczno-przyrodniczy
28 maja, 14.00–16.00 | spotkanie stacjonarne na wystawie
Zapraszamy na spacer po wystawie prowadzony przez przyrodnika oraz humanistę. Zestawienie dwóch punktów widzenia może stanowić, mamy nadzieję, źródło ciekawych pomysłów i dyskusji. W trakcie spotkania przedstawimy również ofertę edukacyjną towarzyszącą wystawie.
Inwazja egzotyki – jak mówić o kolonializmie w ogrodzie?
28 czerwca, 14.00–16.00 | spotkanie stacjonarne w ogrodach wilanowskich
Rośliny i zwierzęta z dalekich krain mogą stanowić dumę i ozdobę ogrodów, ale też zagrożenie dla rodzimej fauny i flory. W jakich okolicznościach trafili do nas ci egzotyczni goście? Jaką lekcję możemy wyciągnąć z przeszłości? Podczas spotkania przyjrzymy się kwestiom doniosłym, choć czasem trudnym. Przedstawimy również materiały związane z wystawą do pobrania z naszej strony.
Jak wykorzystać dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze w szkolnej edukacji zintegrowanej?
29 czerwca, 14.00–16.00 | warsztaty online
Nie wszystkie obiekty z kolekcji wilanowskiej są równie okazałe i znane jak portret konny Stanisława Kostki Potockiego pędzla Jacques’a Louisa Davida. W naszych zbiorach znajdują się również przedmioty trochę niepozorne, ale równie ciekawe, takie jak gemmy czy pocztówki. Ukazują różne aspekty działania człowieka oraz powiązania między dziedzinami nauki i sztuki. Zapraszamy do wspólnego wyznaczenia kierunków programu edukacyjnego towarzyszącego planowanej ekspozycji stałej, poświęconej kolekcjonerstwu XVIII i XIX wieku.
Ogród pożytkowy – wykorzystanie metod rekonstrukcji historycznej do zajęć szkolnych
30 czerwca, 14.00–16.00 | spotkanie stacjonarne w ogrodzie
Można śmiało powiedzieć, że interdyscyplinarność leży u podstaw rekonstrukcji ogrodu pożytkowego. Wiedza z zakresu historii uprawy roślin uzupełnia się z tą o wymaganiach glebowych czy wykorzystaniu w medycynie. Warsztat zapozna z możliwościami wykorzystania metod rekonstrukcyjnych podczas zajęć z uczniami.
UWAGA! Do udziału w warsztatach rekonstrukcyjnych uprawnia obecność na minimum dwóch poprzednich spotkaniach, w tym 29 czerwca.
Po szkoleniu można uzyskać zaświadczenie uczestnictwa.
Informacje praktyczne:
- Do otrzymania zaświadczenia uczestnictwa uprawnia udział w minimum dwóch spotkaniach!
- Obowiązują zgłoszenia.
- Spotkania online prowadzone są poprzez platformę MS Teams.
- Link do spotkania online zostanie wysyłany na adres e-mail podany w zgłoszeniu.
- Szkolenie jest bezpłatne.
Spotkania stacjonarne:
- Limit uczestników zostanie ustalony zgodnie z aktualnie obowiązującymi obostrzeniami sanitarnymi. Decyduje kolejność zgłoszeń.
- Zastrzegamy możliwość zamiany warsztatów stacjonarnych na formę online bądź ich odwołania.
- Miejsce zbiórki: przed bramą główną Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.
Zgłoszenia: bilety@muzeum-wilanow.pl
Kontakt: Małgorzata Ziemińska, m: mzieminska@muzeum-wilanow.pl, t: 505 405 506
Prowadzący
Spotkania prowadzą pracownicy Muzeum:
- Ewa Behrens-Nowakowska – historyczka sztuczki i graficzka, miłośniczka róż, zgłębiająca ich znaczenie kulturowe i gospodarcze. Pasjonatka eksperymentalnej fotografii przyrodniczej, z podziwem studiująca prace Karla Blossfeldta.
- Aleksandra Głowacz – historyczka sztuki, autorka wielu programów edukacyjnych i konkursów dla młodych projektantów. Kierowniczka Działu Edukacji w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Miłośniczka architektury i barokowych założeń rezydencjalnych.
- Joanna Jaroć – etnolożka z wykształcenia i pasji, rekonstruktorka kulinarna, niestrudzenie pielęgnująca wilanowski ogród pożytkowy. Z roślin znalezionych na łące potrafi wyczarować kolorowe sałatki, pachnące mydła i wiele innych niezwykłych rzeczy.
- dr Joanna Paprocka-Gajek – historyczka sztuki, kierowniczka Działu Sztuki w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Autorka książek oraz licznych artykułów. Wilanowskie argentaria nie mają przed nią tajemnic!
- Joanna Pniewska – przyrodniczka zajmująca się drzewami i ptakami. Swoją pasją chętnie dzieli się z gośćmi wilanowskich ogrodów. Miłośniczka lasów i spędzania czasu wolnego na łonie natury.
- Małgorzata Ziemińska – z wykształcenia historyk, edukatorka odpowiedzialna za programy dla grup. Intryguje ją odmienność myślenia ludzi minionych epok i innych miejsc. Nie potrafi oprzeć się urokowi sztuki Dalekiego Wschodu.