Zapraszamy do skorzystania z muzealnych zajęć online na żywo przygotowanych z myślą o szkołach! Na uczniów i ich opiekunów czekają doświadczeni edukatorzy, którzy przybliżą interesujące zagadnienia w formie rozmowy, prezentacji, quizów i zagadek. W programie zajęć online znalazły się zajęcia jednorazowe oraz cały cykl poświęcony historii i obyczajom dawnej Rzeczypospolitej.
Zajęcia historyczne
- Podróże w karecie (6–9 lat) – gra
Król Jan III zamówił nową karetę! Wybierzmy się w drogę z Gdańska do Wilanowa i przyprowadźmy ją królowi! Będziemy mogli poznać rzemieślników tworzących powozy i zmierzyć się z trudami podróży w XVII wieku. Czy uda nam się uniknąć spotkania ze zbójcami grasującymi po drogach? - Czas na bal! (6–9 lat) – gra | NOWOŚĆ!
Dziś wieczorem w Wilanowie rozbrzmi wesoła muzyka. Król Jan III i królowa Marysieńka zapraszają gości na bal maskowy. Cały dwór ogarnęła gorączka przygotowań, które utrudnia psotna wydra króla. Pomóż parze królewskiej wybrać kostiumy, przygotować salę balową i naucz się dworskich ukłonów. Czy zdążysz, zanim rozpocznie się karnawałowe przyjęcie? - Wizyta u króla (10–12 lat)
Podgolona czupryna czy peruka? Kontusz czy pludry? Jakim człowiekiem był Jan Sobieski? Co lubił i kto podbił serce zwycięzcy spod Wiednia? Poznajmy bliżej wielkiego władcę i jego rezydencję! - Nie taka słaba płeć! (10−12 lat) | NOWOŚĆ!
Rzucamy wyzwanie stereotypom! Niezwykłe kobiety z przeszłości, które mimo wielu przeszkód podążały za swoimi marzeniami, mogą być dla nas inspirującymi przykładami. Zapraszamy na lekcję każdego, kto choć raz w życiu stracił wiarę w swoje możliwości i usłyszał, że się „nie nadaje”, bo jest dziewczynką / chłopcem / za wysoki / za niski / nie dość bystry − a w głębi serca czuł, że byłby świetny! - W gościnie u Mości Rotmistrza (10–12 lat) – gra | NOWOŚĆ!
Rotmistrz Rybiński słynie z gościnności i… długich opowieści o spotkaniu z królem Janem III. Dzisiaj zaprasza nas do swojego majątku! Razem z rodziną rotmistrza weźmiemy udział w codziennych pracach wokół dworu szlacheckiego. Będzie też czas na gry i zabawy – Rybińscy kochają zagadki! Podobno w apteczce domowej jest mumia. Ciekawe, do czego służy! - Mitologiczne śledztwo w Wilanowie (10‒12 lat) – gra | NOWOŚĆ!
Król Jan od miesiąca nie zmrużył oka. Co jest przyczyną jego niepokoju? Co wydarzyło się ostatniej nocy? Wspólnie przeszukamy miejsce zdarzenia, zbierzemy tropy, a jeśli nadejdzie chwila zwątpienia, poprosimy o radę wyrocznię delficką. Przesłuchamy również świadków zdarzenia i poprosimy ich o zrelacjonowanie przebiegu feralnej nocy. Plotki głoszą, że w sprawę wmieszani są mitologiczni bogowie i herosi. - Pobudka (13–19 lat)
Co dziś może rozbudzić w nas chęć do bycia lepszym, do pracy nad sobą? Stanisław Żółkiewski, pradziad Jana III, zalecił synowi, by uczył się od niego cnoty i prawdziwego trudu. Odnosząc się do postaci słynnych bohaterów historycznych, porozmawiamy o tym, jakie cechy powinien posiadać autorytet, by być wzorem godnym do naśladowania.
Zajęcia dofinansowano z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Niepodległa”. - Wilanów perłą baroku (13–19 lat)
Pałac w Wilanowie, nazywany perłą baroku, to miejsce, które pozwala poznać i zrozumieć nie tylko sztukę baroku i jej cechy stylistyczne, ale też uchwycić ducha tej epoki. - Kultura sarmacka (13–19 lat)
Przejawy staropolskiej kultury sarmackiej towarzyszą nam również dzisiaj, choć nie zawsze jesteśmy ich świadomi. O Sobieskim nieraz mówiono „Sarmata na tronie”. Przekonajmy się, ile z tego sarmatyzmu można zobaczyć w Wilanowie. - Co się wydarzyło 3 maja 1791 r.? (12–19 lat) | NOWOŚĆ!
W trakcie lekcji podejmiemy dyskusję wokół wydarzeń z 3 maja 1791 r. Zapytamy, czy data ta, w odróżnieniu od innych przywołanych przez nas dat, jest w jakikolwiek sposób kojarzona z przełomowym momentem w historii narodu polskiego. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję samodzielnie sformułować pytania, a odpowiedzi poszerzą ich wiedzę na temat Konstytucji 3 maja. Zdobyte wiadomości zweryfikujemy, czytając tekst Ustawy Rządowej oraz jego interpretacje sformułowane przez historyków. Dowiemy się również, jak należy poprawnie zapisywać nazwę dokumentu podsumowującego prace Sejmu Czteroletniego: Konstytucja 3 Maja czy Konstytucja 3 maja? Zaprezentujemy również faksymile dokumentu oraz jego pierwodruk.
Cykl „Kultura staropolska”
Cykl zajęć online przybliżających polskie korzenie, polecanych zwłaszcza dzieciom i młodzieży polonijnej.
- Pograjmy w kraszanki! O Wielkanocy dawniej i dzisiaj (6–12 lat) | NOWOŚĆ!
Święta w każdym domu wyglądają inaczej. Może przygotowujecie sięgającą prawie nieba palmę wielkanocną lub chodzicie z włóczebnikami, a może szukacie słodyczy ukrytych w ogrodzie? Opowiedzcie o swoich zwyczajach wielkanocnych i zobaczcie, jak inni spędzają święta. Dowiedzcie się, skąd wzięły się wielkanocne symbole i jak długą mają historię! - Na sarmackim dworze (10–12 lat) | NOWOŚĆ!
Jak wyglądało życie na sarmackim dworze? Prześledźmy losy szlachcica i szlachcianki od narodzin, poznajmy związane z nimi tradycje i obyczaje. Jak wyglądała nauka szkolna, czy dawniej istniała edukacja domowa? Z jakim ceremoniałem wiązał się szlachecki ślub, a z jakimi pogrzeb? Poznajcie sekrety z życia szlachty! - Portret Sarmaty (10–16 lat)
Opowieść o obyczajach staropolskich, wylotach kontusza, grzeczności – jaka komu przystoi, oraz o tym, czy rzeczywiście szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie, wreszcie o pogrzebach równie wystawnych jak śluby... - Od dworu do pałacu – architektura a codzienność (10–16 lat)
Jak wyglądały domy mieszkańców dawnej Rzeczypospolitej? Gdzie jadano posiłki i co znajdowało się w folwarku? Na zajęciach dowiemy się, jak wyglądało otoczenie dawnych Polaków i jak wpływało na ich życie. - Rzeczpospolita wielu narodów: międzynarodowe korzenie polskiej kultury (10–16 lat)
Rzeczpospolita Obojga Narodów, ale… „koń turek, chłop mazurek, czapka magierka, szabla węgierka” – kultura staropolska czerpała z wielu źródeł. Jak obecność wielu grup etnicznych i zróżnicowanie kulturowe wpływało na całokształt Rzeczypospolitej i co z tej spuścizny pozostało nam do dzisiaj? - Rośliny i zwierzęta w kulturze polskiej (10–16 lat)
Jakie znaczenie mają w kulturze orzeł, niedźwiedź, sowa i bóbr? Która roślina już w średniowieczu została objęta ochroną gatunkową i dlaczego? Jakie jabłka lubiła najbardziej królowa Marysieńka i kim był czworonożny pupil króla Jana III? Zapraszamy do wysłuchania opowieści o niezwykłych roślinach i zwierzętach, z których wiele można zobaczyć w wilanowskich ogrodach.
Zajęcia przyrodnicze
- Król ogrodnik (6–9 lat)
Praca w ogrodzie przynosi dużo radości. Nawet sam król Jan III z przyjemnością zajmował się ogrodami oraz dbał o to, aby zachwycały pięknem i oryginalnością. W trakcie zajęć poznamy zasady tworzenia ogrodu barokowego, dowiemy się, jakie rośliny uprawiano w królewskim ogrodzie oraz jakie owoce lubiła jeść królowa Marysieńka. Poznamy także licznych sprzymierzeńców ogrodnika. Lekcja ta będzie zachętą dla uczniów do jedzenia warzyw i owoców! - (Wio)senna przyroda (6–12 lat) | NOWOŚĆ!
Skąd rośliny wiedzą, że mogą znów wypuścić zielone liście? Które zwierzęta pierwsze zaczynają wiosenne zaloty? Jak małemu ziarenku udało się przetrwać zimowe mrozy i w jaki sposób przeistoczy się kiedyś w potężne drzewo? Poznajcie odpowiedzi na te pytania i dowiedzcie się, gdzie szukać pierwszych oznak wiosny! - Wilanowskie obserwatorium przyrody (10–15 lat)
Jakie rośliny i zwierzęta zobaczyć można w królewskich ogrodach? Co sprawia, że żyje w nich tak wiele ptaków i owadów? Podczas zajęć dowiemy się, dlaczego to historyczne miejsce jest ważną ostoją dla wielu organizmów. Pokażemy także, po jakich cechach rozpoznawać można różne gatunki zwierząt i roślin oraz jak wyglądają ślady i tropy pozostawiane przez parkowe zwierzęta. - Style w ogrodach (16–19 lat)
Oprawę pałacu w Wilanowie stanowią wspaniałe ogrody. Od wschodu do pałacu przylega dwupoziomowy ogród barokowy. Na północy i południu rozciągają się malownicze parki krajobrazowe zwane angielskimi. Czym różnią się ogrodowe style? Jakie niezwykłe rośliny zobaczyć można w wilanowskich ogrodach? W czasie zajęć pokażemy, jak zmieniała się moda ogrodowa od XVII do XIX wieku na przykładzie ogrodów wilanowskich. - Przyroda w miastach (13–19 lat)
Miasto to szczególny ekosystem, który człowiek dzieli z licznymi gatunkami zwierząt i roślin. Jakie są to gatunki, czym różnią się ich populacje od tych poza miastem? W czasie spotkania opowiemy o rodzimych i egzotycznych gatunkach roślin i zwierząt, które zobaczyć można w mieście, o zagrożeniach, na jakie narażona jest przyroda w obszarach zurbanizowanych, oraz o enklawach dzikiej natury takich jak rezerwat przyrody Morysin.
Zajęcia rekonstrukcyjne
- Przy stole – o kulturze i historii (7–19 lat)
Podczas zajęć opowiemy, jakie zasady panowały przy stole za czasów króla Jana III i które z nich przetrwały do dziś. Dowiecie się, które miejsce przy stole zająć, kiedy i jakimi sztućcami zacząć jeść. I jak to wreszcie jest z łokciami na stole – można oprzeć czy nie? - W staropolskiej kuchni (7–19 lat)
Kuchnia staropolska pełna była zagadek, kontrastów i niecodziennych połączeń smakowych. To doborowa mieszanka wielu kultur, w której tradycje Zachodu doprawione są wyraźnymi smakami Wschodu. Podczas zajęć poznamy dawne smaki i tradycje, razem zgłębimy historię barokowej kuchni. Z pomocą edukatorów kulinarnych poznamy dania przyrządzane według przepisów z pierwszych polskich książek kucharskich. Zapraszamy na wirtualne warsztaty kulinarne, na których przybliżmy kuchnię króla Jana III. - Święta w staropolskiej kuchni (12–19 lat) | NOWOŚĆ!
Święta to wyjątkowy czas – sięgamy wtedy do tradycyjnych potraw oraz kultywujemy zwyczaje naszych przodków. Przyjrzyjmy się okresowi Wielkiego Postu – jak ten szczególny przedświąteczny czas wpisuje się w naturalny cykl przyrody? Poznajmy staropolskie tradycje kulinarne związane z obchodami Wielkiej Nocy. Co podawano podczas Święconego, czyli uroczystego śniadania wielkanocnego? Zajrzymy również do dawnych przepisów oraz rozszyfrujemy symbolikę produktów wykorzystywanych podczas świąt.
Dzięki dofinansowaniu z programu „Kultura Dostępna” część zajęć w 2020 r. była przeprowadzona bezpłatnie. Pula bezpłatnych zajęć została wyczerpana.
Realizacja działań online w ramach programu „Kultura Dostępna”.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Rezerwacja:
t: (+48) 798 290 977 lub (+48) 22 544 28 50 (pon.–pt., godz. 9–16)
Koszt zajęć: 180 zł (w języku polskim), 250 zł (w języku obcym)
Czas trwania: około 45 min. (oprócz zajęć rekonstrukcyjnych, która trwają ok. 60 min.)
Po telefonicznym lub mejlowym ustaleniu terminu Biuro Rezerwacji prześle opiekunowi grupy link, pod którym odbędzie się lekcja online. Prosimy o rozesłanie informacji i linku uczniom. W zajęciach można wziąć udział za pośrednictwem dowolnego urządzenia z dostępem do internetu. Zachęcamy nauczycieli do wspólnego uczestniczenia.
Prosimy o zapoznanie się z regulaminem organizacji zajęć online oraz instrukcją logowania: