© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Lekcje przyrodnicze

Zielona wyprawa (4–9 lat)

– zajęcia plenerowe

Wyruszymy w niezwykłą podróż w świat parkowej przyrody. Dowiemy się, jakie rośliny i zwierzęta można spotkać w wilanowskich ogrodach i nauczymy się je rozpoznawać. Zostaniemy odkrywcami – za pomocą lup i lornetek poznamy, jak zwierzęta przystosowują się do życia w różnych środowiskach. Zastanowimy się również, jak ważną rolę rośliny i zwierzęta odgrywają w życiu człowieka.

Tropem wiosny (7–14 lat)

– zajęcia plenerowe
– zajęcia sezonowe (marzec–maj)

Skąd rośliny wiedzą, że mogą znów wypuścić zielone liście? Które zwierzęta jako pierwsze zaczynają wiosenne zaloty? Jak małemu ziarenku udaje się przetrwać zimowe mrozy i w jaki sposób przeistoczy się kiedyś w potężne drzewo? Dowiedzcie się, gdzie szukać pierwszych oznak wiosny!

Liście lecą z drzew! (7–14 lat)

– zajęcia plenerowe
– zajęcia sezonowe (październik–marzec)

Podczas zimowych spacerów wydawać by się mogło, że wszystkie rośliny zasnęły... Ale czy na pewno jest to sen? Czy drzewa zimą oddychają, odżywiają się? Dlaczego niektóre drzewa nie mogą mieć zimą liści? Czy drzewa mają się czym okryć, by nie zmarzły w chłodne dni? Dowiemy się także, dlaczego choinka jest wiecznie zielona i jakie drzewa iglaste zrzucają igły na zimę. Przyjrzymy się korze i nauczymy się rozpoznawać gatunki drzew na jej podstawie.

Zimowy świat zwierząt (7–14 lat)

– zajęcia plenerowe
– zajęcia sezonowe (październik–marzec)

Gdy za oknem wieje wiatr, a stawy skuwa lód, niektóre zwierzęta wolą poczekać, aż znów zaświeci słońce i ogrzeje ich zmarznięta futra. Tylko… gdzie się wtedy chowają? Jakie zwierzęta zapadają w sen zimowy? Czym jest hibernacja? Jak „pościelić” legowisko, by było w nim wygodnie przez całą zimę? Zastanowimy się także, czy zwierzęta noszą kurtki. Opowiemy o roli futra i ptasich piór. Zajrzymy do zimowych spiżarni i sprawdzimy, co lubią podjadać czworonożni przyjaciele.

(Eko)logiczny Wilanów (7–19 lat)

– zajęcia plenerowe

Wszyscy słyszeliśmy o globalnym ociepleniu, zmianach klimatu i grożącej wielu miejscom na świecie suszy. Czy zastanawiamy się, w jakim stopniu dotyczy to bezpośrednio nas, Ciebie, Twojego kolegi ze szkoły? Czy przyroda wokół nas, ta najbliższa, też odczuwa skutki zmian? Przejdźmy się po historycznych ogrodach wilanowskich, zachwyćmy się ich pięknem! Spróbujmy także dostrzec wyzwania. Zastanówmy się, czy mamy wpływ na środowisko. A jeśli tak, to jaki? Co możemy zrobić? Wspólnie opracujemy zasady dobrego traktowania naszej planety i jej zasobów. Nie mamy czasu do stracenia!

Wilanowskie obserwatorium przyrody (10–14 lat)

– zajęcia plenerowe

Podczas zajęć będziemy rozpoznawać rośliny oraz zwierzęta występujące w królewskich ogrodach. Prócz spostrzegawczego oka w obserwacjach pomoże nam sprzęt optyczny – lupy i lornetki. Nauczymy się oznaczać rodzime i obce gatunki drzew. Poszukamy tropów i śladów zwierząt, które być może wskażą nam drogę do swoich mieszkań – dziupli, nor czy gniazd.

Zajęcia polecane jako dopełnienie materiału z zakresu królestwa roślin i zwierząt.

Style w ogrodach (13–19 lat)

– zajęcia plenerowe

Oprawę pałacu w Wilanowie stanowią wspaniałe, królewskie ogrody. Od wschodu do pałacu przylega dwupoziomowy ogród barokowy. Na północ i południe rozciągają się malownicze ogrody krajobrazowe. W jaki sposób uzyskuje się tak niezwykłe kształty roślin? Co sprawia, że układają się one w barwny dywan? Dlaczego tajemnicze zakątki nie zarosły chwastami? W czasie zajęć w historycznych ogrodach wilanowskich poznamy różne typy i style założeń ogrodowych. W części praktycznej odnajdziemy elementy charakterystyczne dla ogrodu barokowego, ogrodu w stylu angielskim i angielsko-chińskim. Wspólnie zastanowimy się też, jaką rolę odgrywały ustawione wśród zieleni posągi.

Zajęcia polecane szczególnie uczniom szkół plastycznych.

Królewski żywioł – kultura i natura w rezydencji wilanowskiej (13–19 lat)

– zajęcia plenerowe

Co skłoniło króla Jana III do budowy swojej rezydencji akurat w Wilanowie? W jaki sposób rośliny dokonują inwazji? Zapraszamy w podróż po miejscu łączącym kulturę, naturę i historię. Poznamy ważne zależności w świecie przyrody oraz wpływ człowieka na jego otoczenie. Odkryjemy losy pałacu i ogrodów w ciągu wieków. Poznamy gatunki obce dla polskiej flory i fauny, a także dowiemy się, skąd pochodzą wilanowskie rośliny egzotyczne. Przekonamy się, dlaczego bliskie sąsiedztwo rezerwatu przyrody Morysin jest tak cenne.

Zajęcia polecane jako uzupełnienie wiedzy z zakresu ochrony przyrody i środowiska naturalnego.

Przyrodnicze abecadło (13–19 lat) 

– zajęcia plenerowe

Czym jest taksonomia? Do czego wciąż używa się łaciny? Odkryjmy różnorodność biologiczną w ogrodach Wilanowa! Podczas zajęć poznamy bliżej Karola Linneusza i historię katalogowania milionów gatunków organizmów. Dowiemy się, jakie wyzwania stały przed pierwszymi badaczami, na co zwracali uwagę, opisując nowe gatunki, oraz jak je dokumentowali bez pomocy lustrzanki? Wcielimy się w botaników i odkrywców poznających nowy, nieznany dotąd świat! Może i Wasze odkrycie zapisze się na kartach historii?

Na łowy z rarogiem, arkebuzem i... lornetką (13–19 lat)

– zajęcia plenerowe
– podczas zajęć odwiedzimy także Pokoje Myśliwskie znajdujące się na 2. trasie zwiedzania pałacu

Olifant, kulawka, fuzyjka… Znaczenie tych słów oraz gwary myśliwskiej poznamy w trakcie zajęć dotyczących kultury łowieckiej. Czy król Jan III był zapalonym myśliwym? Gdzie znajdował się królewski zwierzyniec, na co polowano i co jadano na wystawnych przyjęciach? W trakcie spotkania poznamy egzotyczne zwierzęta, które towarzyszyły władcy. Zgłębimy zagadnienie łowiectwa dawniej i dziś. Dowiemy się, dlaczego ten temat wzbudza tak silne emocje. Za pomocą lornetek spróbujemy wspólnie „upolować” wilanowską zwierzynę!

______________________________________________________________________

Bilety:

t: 22 544 28 50 (pon.–pt., godz. 9–16)

m: bilety@muzeum-wilanow.pl