© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Publikacje konserwatorskie

Publikacje:

Michelangelo Palloni, malarz fresków, red. Elżbieta Modzelewska, Warszawa 2017
Michelangelo Palloni (29 IX 1642–1711/13), pochodzący z Campi nieopodal Florencji jeden z najważniejszych późnobarokowych artystów-dekoratorów pracujących na ziemiach Rzeczypospolitej. Był artystą wrażliwym na kolor i światło, potrafiącym umiejętnie budować ekspresyjną narrację z pomocą póz i gestów oraz grupować postaci w zretoryzowanej kompozycji, często w skrócie perspektywicznym, w oprawie doskonale rozrysowanej architektury. O randze jego dorobku nie świadczą wyłącznie realizacje na zlecenie Jana III, prymasa Michała Stefana Radziejowskiego czy magnatów kresowych, jak kanclerz wielki litewski Krzysztof Zygmunt Pac oraz wojewoda wileński i hetman wielki litewski Kazimierz Jan Sapieha. Pierwszeństwo w artystycznym pejzażu ówczesnej Rzeczypospolitej zapewniło mu najwyższej klasy rzemiosło, połączone z umiejętną i niepozbawioną inwencji adaptacją wzorów florenckich, weneckich i rzymskich.
Kup teraz w e-sklepie.


Błażej Szyszkowski, Aleksander Kokular - malarz i opiekun kolekcji wilanowskiej, Warszawa 2012
Monograficzne opracowanie dokonań Aleksandra Kokulara, warszawskiego malarza i pedagoga pierwszej połowy XIX wieku, opiekuna kolekcji wilanowskiej, jednego z pierwszych polskich kustoszy.
Dzięki wszechstronnie ukazanej sylwetce malarza udaje się określić, jaką rzeczywiście rolę odegrał ten artysta w kolejnym etapie kształtowania wnętrz pałacowych i kolekcji wilanowskiej. A jednocześnie uświadomić, jak wiele zagadek kryją okoliczności i warunki, w jakich rodziły się zamówienia i zmieniały artystyczne preferencje. Wiele z nich pozostaje wciąż tajemnicą.
/fragment wstępu pióra Anny Lewickiej-Morawskiej/
Kup teraz w e-sklepie.






Marzanna Ciechańska, Papierowe obicia ścienne w pałacu w Wilanowie - studium portretowe.  Historia, technologia i konserwacja, Warszawa 2010

Marzenna Ciechańska daje oryginalny i bardzo zajmujący wykład o historii dekoracyjnych, ściennych obić papierowych na przykładzie tapet z Pokoi Chińskich w pałacu wilanowskim. Szeroko zarysowane w opracowaniu tło porównawcze zagadnienia jest wielce inspirujące do refleksji nad ulotnością stwierdzeń o trwaniu rzeczy, nad niezwykłą skutecznością, która obejmuje każdą jego składową. Autorce zawdzięczamy również przeprowadzenie konserwacji wspomnianych tapet wilanowskich.
Kup teraz w e-sklepie.






Święto Baroku. Sztuka w służbie prymasa Michała Stefana Radziejowskiego (1645-1705). Prace konserwatorskie. Warszawa 2009
Wydawnictwo towarzyszące wystawie "Święto Baroku. Sztuka w służbie prymasa Michała Stefana Radziejowskiego (1645-1705)". Ogromny wysiłek konserwatorski towarzyszący przygotowaniom do wystawy został w tej publikacji częściowo udokumetnowany. Są tutaj opisane i zilustrowane prace przy najważniejszych obiektach, związanych z postacią Radziejowskiego, takich jak nastawa ołtarzowa z obrazem "Ukrzyżowanie" z kościoła w Aleksandrowie Kujawskim czy pozłacana rzeźba prymasa z jego nagrobka w Kościele Św. Krzyża w Warszawie.
Kup teraz w e-sklepie.







Sekrety Dwóch Amorków. Zapomniane "leonardiana" w zbiorach wilanowskich. Problematyka konserwatorska. Katalog wystawy. Warszawa 2007
W kolekcji Muzeum Pałacu w Wilanowie są dwa tajemnicze obrazy: „Putto z łukiem” i „Putto wsparte na gałęzi”. Prace konserwatorskie przeprowadzone w latach 2003-2006 dostarczyły materiałów porównawczych, dzięki którym odczytano ikonografię obu płócien, będącymi faktycznie wyciętymi z większego dzieła fragmentami. Katalog wystawy przybliża proces konserwacji cennych obrazów, objaśnia tajemnice warsztatu konserwatora.




Piękno za woalem czasu. Katalog wystawy. Warszawa 2001
Nakład został wyczerpany.