© Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Sieć Europejskich Rezydencji Królewskich (ARRE)

Od czerwca 2006 r. Muzeum Pałacu w Wilanowie jest członkiem Association des Résidences Royales Européennes (ARRE), organizacji znanej obecnie jako Network of European Royal Residences. To sieć 31 instytucji kultury zarządzających ponad 100 historycznymi rezydencjami królewskimi w Europie:
w Austrii (Schloss Schönbrunn, Scloss Eggenberg), Belgii (Palais de Charles Quint), Danii (Kongernes Samling, Danish Agency for Culture and Palaces, Frederiksborg Castle), Hiszpanii (Patrimonio Nacional), Niderlandach (Het Loo Paleis), Francji (Versailles, Chambord, Compiègne), Monako (Pałac Książęcy), w Niemczech (Stiftung Preussische Schloesser und Gaerten – Berlin Brandenburg, Kulturstiftung Dessau-Worlitz, State Palaces, Castles and Gardens of Saxony), Polsce (prócz Muzeum Pałacu w Wilanowie – Zamek Królewski w Warszawie oraz Muzeum Łazienki Królewskie), Portugalii (Mafra, Parques de Sintra – Monte da Lua), Wielkiej Brytanii (Historic Royal Palaces), na Węgrzech (Gödöllő) i we Włoszech (Venaria Reale, Racconigi, Turyn, Caserta, Neapol, Miramare, Monza).

W ramach Sieci Europejskich Rezydencji Królewskich (ARRE) promujemy wiedzę o europejskim dziedzictwie i budujemy partnerstwa w procesie realizacji wspólnych projektów kulturalnych.

Siedziba Sekretariatu Network of European Royal Residences znajduje się w Wersalu. Więcej informacji o  siostrzanych rezydencjach zrzeszonych w Sieci i o przebiegu wspólnie realizowanych projektów znaleźć można na stronie: www.europeanroyalresidences.eu. 

Pracownicy Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie uczestniczą w konferencjach i warsztatach (technical meetings) ARRE, podczas których wymieniają się wiedzą i praktycznymi rozwiązaniami problemów związanych z opieką nad historycznymi rezydencjami, dzielą się też efektami badań naukowych. Tematy spotkań to m.in. konserwacja prewencyjna, edukacja muzealna, obsługa publiczności w muzeach rezydencjalnych, komunikacja społeczna, e-strategie i dokumentacja cyfrowa (także GIS), bezpieczeństwo zbiorów i gości.

Realizujemy też wspólne projekty, takie jak projekt „Discovering European Heritage” (grant UE) czy „Miejsce przy królewskim stole”, którego polska edycja otrzymała nagrodę Europa Nostra 2019. W latach 2009–2013 w ramach programu „Leonardo da Vinci” profesjonaliści z Wersalu i Wiednia odbyli miesięczne staże w Muzeum Pałacu w Wilanowie, a pracownicy wilanowskiego muzeum zdobywali doświadczenie i dzielili się wiedzą w trakcie 16 staży zagranicznych w siostrzanych rezydencjach królewskich w Niemczech, Francji, Portugalii i Wielkiej Brytanii. W 2019 r. kolejna grupa odbywała staże w pałacach królewskich w Portugalii i we Włoszech, w ramach projektu „Uczę się, aby nauczać. Rozwój kompetencji społecznych poprzez programy dla seniorów w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie” realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER).

Logo ARRE

Oto niektóre warsztaty i projekty realizowane w ramach Sieci Europejskich Rezydencji Królewskich z udziałem polskich specjalistów – pracowników Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie:       

  • Natural collections in Royal Residences, Muzeum Łazienki Królewskie, 26-27 października 2023 r.
  • Management Meeting / ARRE General Assembly 2023, Het Loo, Niderlandy, 22-23 czerwca 2023 r.
  • Conservation and Presentation of Historic Tapestries, Historic Royal Palaces, 17-18 kwietnia 2023 r.
  • Textiles: Preservation of wall hangings. The Royal Danish Collection, 14-15 listopad 2022 r.
  • Management Meeting / ARRE General Assembly 2022, Wersal, 24-25 marca 2022 r.;
  • Technical meeting „Lighting in Royal Residences”, Poczdam, 27-28 lutego 2020 r.;
  • Technical meeting „Commercial Development”, Gödöllö, 14–15 listopada 2019 r., 
  • European Showcase „A Place at the Royal Table”, Bruksela, 26–27 września 2019 r., 
  • Technical meeting „Rozszerzona rzeczywistość, nowe technologie w rezydencjach królewskich”, Sintra, 4–5 kwietnia 2019 r.
  • Walne zebranie reprezentantów rezydencji królewskich zrzeszonych w Sieci ARRE, Monaco, 13–14 czerwca 2019 r.
  • „Masterclass: The future of social media in palaces museums in Europe”, zorganizowane przez Patrimonio Nacional i ARRE w La Granja de San Ildefonso, 22–25 maja 2019 r.
  • Palace Day – wspólna promocja dziedzictwa kulturowego w mediach społecznościowych, 19 lipca 2019 r.
  • „A Place at the Royal Table” – wielopoziomowa współpraca w ramach programu „Miejsce przy królewskim stole” z instytucjami zrzeszonymi w ramach ARRE; projekt wpisujący się w obchody Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018, nagrodzony Europa Nostra Award 2019
  • W maju 2019 r. w ramach programu ARRE Mobility Grants kierownik Działu Ogrodowego Łukasz Przybylak odbył dwutygodniowy staż w ogrodach Historic Royal Palaces: Hampton Court, Kensigton Palace i Kew Gardens. Ten instrument wspierania mobilności wykorzystało wielu ogrodników z rezydencji królewskich zrzeszonych w Sieci.
  • Posiedzenie Zarządu Sieci Europejskich Rezydencji Królewskich; Wersal, 9–12 grudnia 2018 r. 
  • Technical Meeting – Micro-Folie – the digital museum; zapoznanie się z funkcjonowaniem centrum kulturalno-edukacyjnego Micro-Folie na obrzeżach Paryża oraz wykorzystaniem nowych technologii w procesie edukacji i popularyzacji wiedzy o sztuce i kulturze; zainicjowanie współpracy między ARRE a La Villette; Paryż, 11–13 października 2018 r.
  • Palace Day – działania w mediach społecznościowych, łączące pałace na całym świecie wokół tematu wspólnego dziedzictwa kulturowego. Edycja poświęcona tematowi kulinariów i włączona w projekt „A Place at the Royal Table”; 19 lipca 2018 r.
  • Otwarcie Europaeisches Picknic in Sanssouci – wystąpienia prof. Hartmuta Dorgerloha, dyrektora Stiftung Preußische Schlösser und Gärten Berlin-Brandenburg i Elżbiety Grygiel otwierające wydarzenie organizowane w ramach projektu „A Place at the Royal Table” realizowanego w Sieci Europejskich Rezydencji Królewskich (ARRE) pod patronatem Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018. 23 czerwca 2018 r.
  • Management Meeting / General Assembly ARRE; Madryt 30 maja – 1 czerwca 2018 r.
  • Zebranie Zarządu ARRE; Kopenhaga 15–17 kwietnia 2018 r.
  • Technical Meeting „Royal Kitchen Garden”; Kopenhaga 22–23 marca 2018 r.
  • Why do we eat the way we do? – wystawa prezentowana w Schloss Hof w Austrii, organizowana w ramach międzynarodowego projektu „A Place at the Royal Table” w ramach współpracy członków Sieci Europejskich Rezydencji Królewskich (ARRE) i ich inicjatywy obchodów Europejskiego Roku Dziedzictwa – 15 marca – 30 listopada 2018 r.
  • Technical meeting „Present the “hidden” collections: the open storages” – seminarium zorganizowane przez zespół Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie z udziałem specjalistów z Niemiec, Portugalii, Rosji, Włoch i Francji, 22–23 lutego 2018 r.,
  • Technical meeting „Sharing experience in the daily management of an archaeological site, open to the public” zorganizowane w Pałacu Coudenberg w Brukseli, 9–10 listopada 2017 r.
  • Technical meeting „How to strengthen the learning potential of historical residences? Good practices and recommendations” zorganizowane przez zespół Muzeum Łazienki Królewskie, 21–22 września 2017 r.,
  • Technical meeting „Tourism promotion, Group Tourism”, seminarium zorganizowane w Pałacu Królewskim w Casercie  we Włoszech, 6–7 kwietnia 2017 r.
  • Technical meeting „ARRE Corporate image”, 16–17 lutego 2017 r. W Het Loo Paleis dyskutowano o tym, jak wzmocnić promocję działań ARRE poprzez zmianę identyfikacji wizualnej oraz aktywną komunikację z publicznością
  • ARRE workshop – drugie spotkanie dotyczące organizacji projektu „A Place at the Royal Table”, wspólnego działania w ramach „European Cultural Heritage Year 2018 – Sharing Heritage”, Het Loo Paleis, 15 lutego 2017 r.
  • Technical meeting „Site security" w Tower of London, 5-6 grudnia 2016 r., spotkanie poświęcone zagrożeniom ze strony ataków terrorystycznych
  • Technical meeting „Organizing and hosting events in royal residences”, dyskusja na temat możliwości i wyzwań związanych z wydarzeniami publicznymi w rezydencjach królewskich odbyła się w Château Chambord 15-16 listopada 2016 r.
  • ARRE workshop – „European Cultural Heritage Year 2018 – Sharing Heritage”, 18 października 2016, Charlottenburg; dyskusja o wspólnym projekcie, który będzie realizowany w ramach ARRE w 2018 r., europejskim Roku Dziedzictwa. Powstaje projekt „A Place at the Royal Table”
  • Technical meeting ARRE – Pałac Reggia di Venaria Reale, temat spotkania „Sharing communities. Projects and practices for a shared strategy in social and digital communication and others digital uses”, 30–31 maja 2016
  • Walne zgromadzenie ARRE – Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, 21–22 maja 2015 r.
  • Technical meeting ARRE – Pałac w Poczdamie, temat spotkania „Let there be light! Lighting and its Impact on Historic Interiors”, 5–6 lutego 2015 r.
  • Technical meeting ARRE – Le Centre de recherche du château de Versailles, temat spotkania „Research and royal residences", 20–21 listopada 2014 r.
  • Technical meeting ARRE – Château Chambord, temat spotkania „Refurnishing Palaces and Castles”. 16–19 listopada 2014 r.
  • Konferencja współorganizowana przez ICOM/DEMHIST i ARRE w Compiegne, temat: „Authenticity in the Conservation of Historic Houses and Palace-Museums”, 7–11 października 2014 r.
  • Management Meeting / General Assembly ARRE, Mafra (Portugalia), 22–23 maja 2014 r. 
  • Zebranie zarządu ARRE – Mafra (Portugalia) – 21 maja 2014 r.
  • ARRE Technical Meeting: „Using GIS (Geographic Information System) to improve maintenance of a historic residence” – 20–21 lutego 2014 r. w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Udział wzięli reprezentanci Château de Versailles, Historic Royal Palaces, Stiftung Preußische Schlösser und Gärten, Muzeum Pałacu w Wilanowie.
  • ARRE technical meeting – „Improving our Knowledge of visitors to the European Royal Residences”: 7–8 listopada 2013 r. Prezentacja pracowników muzeum „Gaining an interest – implementation of public survey results in the cultural and education offer”.
  • Technical meeting ARRE „Entering the digital age: European royal residences and E-strategies” w Gödöllő na Węgrzech, 19–20 września 2013 r. Prezentacja pracowników muzeum: strona wystawy „Primus inter pares”, aplikacje mobilne muzeum.
  • Seminarium w Stacji Naukowej PAN w Paryżu z udziałem ekspertów z Château de Versailles i Muzeum Pałacu w Wilanowie „Stosunki polsko-francuskie na przełomie XVII i XVIII w. w soczewce pałacu wilanowskiego”, 18 czerwca 2013 r.
  • Seminarium w Stacji Naukowej PAN w Wiedniu z udziałem ekspertów ze Schloss Schönbrunn i Muzeum Pałacu w Wilanowie „Schönbrunn i Wilanów. Konserwacja zabytkowych tekstyliów ściennych i konserwacja zapobiegawcza w historycznych rezydencjach królewskich”, 11 marca 2013 r.
  • Wymiana specjalistów: projekt „Sharing Skills in Europe” finansowany ze środków Programu Leonardo da Vinci, umożliwił odbycie stażu 8 pracownikom Muzeum Pałacu w Wilanowie (2010–2012), kolejnych 8 osób wyjechało w 2013 r. Czterotygodniowe staże realizowano w: Poczdamie, Wersalu, Hampton Court, Mafrze, Schloss Schönbrunn. W ramach tego samego programu 6 specjalistów z muzeów Francji i Austrii odbyło staże w Wilanowie (w zakresie konserwacji prewencyjnej i opieki nad zabytkami architektury). O stażach wilanowskich pracowników można przeczytać na blogu Leonardo w Wilanowie.
  • Friederisiko – Friedrich der Grosse – międzynarodowe warsztaty dla sieci ARRE z zakresu interpretacji ekspozycyjnej w Poczdamie; uczestniczyło w nich 7 osób (2012).
  • ARRE Study Days – tygodniowe szkolenie dla członków ARRE; 5 pracowników muzeum uczestniczyło w intensywnym szkoleniu w Poczdamie (2011).
  • Projekt edukacyjny DEHRR (klasy dziedzictwa i edukacja muzealna) realizowany we współpracy z Chambord, Wersalem i Schloss Schönbrunn, finansowany ze środków programu Culture (2010–2012).
  • programy badawcze, dotyczące udostępniania zbiorów i obiektów (w tym: konserwacja prewencyjna i mikrobiologia w muzeum).