Wystawa „Rośliny i zwierzęta”
Arcydzieła natury i kunszt nowożytnych technik graficznych, feeria kolorów prezentowanych obiektów w połączeniu z rozmachem królewskiej rezydencji oraz bogactwem otaczającej przyrody zostały wykorzystane do stworzenia niezwykłej, wielowarstwowej opowieści. Wystawa, którą można było oglądać od 7 maja do 15 sierpnia 2021 r. w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, była wizualną ucztą dla miłośników sztuki, interesującą propozycją dla reprezentantów nauk biologicznych, a dla najmłodszych - zaproszeniem do wspaniałej podróży w głąb egzotycznej dżungli.
Na wystawie niczym w soczewce spotkała się przeszłość i teraźniejszość. Dla wielu gości była to okazja do zachwytu nad pięknem świata i wyrażenia podziwu dla twórców atlasów historii naturalnej, ale też do refleksji o tempie rozwoju cywilizacyjnego i potrzebie bardziej zrównoważonego korzystania z zasobów naszej planety.
W unikatowej artystycznie kolekcji rycin oraz albumów przyrodniczych prezentowano dzieła Ulissesa Aldrovandiego, Georges’a Cuviera i Georges-Louisa Leclerca hr. Buffona najważniejsze dzieło Marii Sibylli Merian, podsumowujące prowadzone przez nią badania nad florą i fauną – przede wszystkim owadami – Surinamu.
Struktura narracyjna wystawy prezentującej zbiory Instytutu Systematyki i Ewolucji Zwierząt PAN oraz Biblioteki PAU i PAN w Krakowie w drugim wydaniu (po Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie, 2020 r.) została poszerzona o obiekty należące do Biblioteki Narodowej w Warszawie, a także grafiki z prywatnej kolekcji autora koncepcji wystawy, Krzysztofa Radoszka. W nowej aranżacji dzieła sztuki nawiązały dialog z architekturą pałacowych wnętrz. Dodatkowym łącznikiem z nowym miejscem była prezentowana na wystawie ceramika użytkowa z kolekcji wilanowskiej, między innymi serwis deserowy dekorowany motywami botanicznymi, inspirowanymi słynną kopenhaską zastawą – „Flora Danica”, a także finezyjne kreacje roślinne Johanna Joachima Kändlera, wirtuoza miśnieńskiej porcelany.
Kontakt dla mediów:
media@muzeum-wilanow.pl
Elżbieta Grygiel, tel. 785 905 714; Marlena Pierepioka, tel. 882 341 110
Przy wsparciu finansowym:
Patronat medialny:
Partnerzy:
Polecane

Kolekcja cytrusów króla Jana III
Pierwsze wzmianki o cytrynach i pomarańczach zostały odnotowane w Rzeczypospolitej już w XV i XVI w., kiedy to sprowadzano je …

W muzeum kultury i natury
Podporządkowanie świata przyrody ludzkim potrzebom przez wieki przyjmowano za aksjomat, który nie wymaga dodatkowych uzasadnień. Intensywność i rozmach współczesnego dyskursu …

Kolekcja Ulissesa Aldrovandiego i jej polskie eksponaty
Pojawienie się nowych tendencji w badaniach nad przyrodą jest charakterystyczne dla wczesnego okresu nowożytnego. Uczeni zaczęli łączyć ożywione studia filologiczne …

Polska encyklopedia botaniczna z XVIII wieku
Ksiądz Krzysztof Kluk (1739-1796) był człowiekiem ogromnie pracowitym. Poza swoimi zwykłymi obowiązkami proboszcza w Ciechanowcu, z zapałem zajmował się naukami …

Atlas roślin rodzimych i obcych: Johann Philipp Breyne, jego córki i szlachetny ananas
Johann Philipp Breyne, słynny naturalista żyjący w Gdańsku w osiemnastym wieku, był ojcem kilkorga dzieci, z których tylko część osiągnęło …
![Koper_Herbarz polski, to iest o przyrodzeniu zioł y drzew rozmaitych [...] księgi dwoie doctora Marcina Urzędowa, Kraków 1595; Biblioteka Narodowa](https://www.wilanow-palac.pl/image.php/27538_article_list/koper.jpg)
Staropolskie ogrody i kultura kolekcjonowania
Potop szwedzki rozdzielił historię barokowych ogrodów w Rzeczypospolitej na dwa okresy. W pierwszym dominowały wpływy włoskie, w drugim – francuskie, …

Botanicy i kolekcjonerzy w XVII wieku
Ogrody botaniczne narodziły się w okresie nowożytnym w związku ze zmianą kulturową odnoszącą się do sposobu traktowania roślin. Pojawiły się …