Apoteoza pary cesarskiej (Grafika, alegoria i apoteoza)
- Autor:
- Według obrazu:
- Wydanie pierwsze:
- Czas powstania: po 1683
- Wydawca:
- Miejsce wydania:
- Materiał/Technika:
- Wydanie kolejne:
(Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska) - Przedstawiona osoba: Leopold I Habsburg, Jan III Sobieski, Eleonora Magdalena Teresa, Józef Ignacy (późniejszy cesarz Józef I) Habsburg, Maria Elżbieta Habsburżanka
- Przedstawione wydarzenie:
- Instytucja przechowująca: Wien Museum
- Miejsce przechowywania: Wiedeń
- Państwo: Austria
- Numer inwentarza: HMW 19.746
- Inne egzemplarze:
alegoria i apoteoza, Wien Museum, Wiedeń, Austria
Fot. ©Wien Museum
Przedstawienie gloryfikuje rodzinę cesarską w wyraźnym kontekście militarnym. Leopold I wraz z Eleonorą Magdaleną siedzą na ozdobnym tronie, przy którym stoi dwójka najstarszych dzieci cesarskiej pary, Józef i Maria Elżbieta. Nad nimi ukazuje się w blasku oko symbolizujące Boga, od którego, z obłoków zstępuje światło i symbole bożego błogosławieństwa: ręka przekazująca insygnia władzy, uskrzydlony wieniec laurowy. Przed tronem, na stopniach, stoją zwycięscy dowódcy bitwy wiedeńskiej. Pierwszy po prawym boku cesarza, jako jedyny na niego patrzący, stoi Jan III. Warto zwrócić uwagę na skrupulatnie oddany strój polskiego króla, wyraźnie odróżniający się od innych dowódców.
Na pierwszym planie leżą łupy oraz klęczy czterech jeńców w orientalnych strojach, oddających hołd zwycięzcom.
Ten kunsztowny triumf objaśniają w pewien sposób dwa przedstawienia bitewne umieszczone w górnych rogach ryciny: po lewej stronie bitwa pod Ostrzyhomiem, po prawej – pod Wiedniem.
polecane
Fot. ©Wien Museum Rycina przedstawia triumf dowódców, którym Wiedeń zawdzięcza uwolnienie spod oblężenia tureckiego. Centralną pozycję zajmuje cesarz Leopolda …
Ofensywa sprzymierzonych sił chrześcijańskich po drugiej bitwie pod Parkanami (9 października 1683) skupiła się na zdobyciu Ostrzyhomia, leżącego …
Zdjęcie ze zbiorów Österreichische Nationalbibliothek (Pk 400, 150) Dwusetna rocznica obrony i odsieczy Wiednia (w przeciwieństwie do setnej rocznicy, …