Bitwa pod Wiedniem (Grafika, scena historyczna)
- Autor:
- Według obrazu:
- Wydanie pierwsze:
- Czas powstania: po 1683
- Wydawca: Leonhart Loschge
- Materiał/Technika: akwaforta, miedzioryt, papier
- Wydanie kolejne:
(Aleksandra Knapik, Aleksandra Knapik, Aleksandra Knapik, Aleksandra Knapik, Aleksandra Knapik, Aleksandra Knapik, Aleksandra Knapik, Aleksandra Knapik, Aleksandra Knapik, Aleksandra Knapik, Aleksandra Knapik, Aleksandra Knapik, Aleksandra Knapik, Aleksandra Knapik, Aleksandra Knapik, Aleksandra Knapik) - Data wydarzenia: 12 września 1683
- Przedstawiona osoba: Jan III Sobieski, Maksymilian II Emanuel, Jan Jerzy III Wettyn, Jerzy Franciszek Kulczycki, Karol V Lotaryński, Jerzy Fryderyk książę Waldeck
- Miejsce wydarzenia: Kahlenberg
- Instytucja przechowująca: Wien Museum
- Miejsce przechowywania: Wiedeń
- Państwo: Austria
- Wymiary: 32,3 x 40,5 cm
- Numer inwentarza: HMW 169.751
- Inne egzemplarze:
scena historyczna, Castello Sforzesco, Raccolta delle Stampe Achille Bertarelli, Mediolan, Włochy
Fot. egzemplarz z ©Wien Museum
Bitwa ukazana została ze wzgórz Kahlenbergu. Na głównym planie, po lewej stronie rozpoznać możemy dowódców wojsk przybyłych z odsieczą pod Wiedeń: Jana III, Maksymiliana II Emanuela, Jana Jerzego III Wettyna, Karola V Lotaryńskiego oraz Jerzego Fryderyka księcia Waldeck. Zgodnie z ówczesnym zwyczajem przedstawiania bitew, poszczególne postaci oznaczone zostały kolejnymi literami alfabetu, które odnoszą do umieszczonej poniżej legendy. Dzięki temu jesteśmy w stanie zidentyfikować osoby, miejsca i sceny ukazane na obrazie, nawet nie znając przebiegu bitwy ani innych wizerunków.
Na dalszych planach ryciny widzimy wojska schodzące ze wzgórz Kahlenbergu i walczące w ruinach klasztoru. Niżej, rozległy teren podwiedeński, na którym toczone są walki, oraz fortyfikacje tureckie. W oddali miasto i szeroko rozlany Dunaj.
Dolną część przedstawienia zajmuje pokaźny kartusz ułożony z łupów bitewnych i podtrzymywany przez trzech jeńców. Wewnątrz kartusza podpis sceny (Warhaffter Entsatz der Statt Wien) i trzy przedstawienia dobrze znane z innych rycin związanych z bitwą wiedeńską. Po lewej stronie sztandar wielkiego wezyra wzięty w bitwie i wysłany przez Sobieskiego do papieża jako potwierdzenie zwycięstwa wojsk chrześcijańskich. Po prawej – odrys awersu i rewersu medalu wydanego z okazji wyzwolenia miasta. W centrum natomiast wizerunek Jerzego Franciszka Kulczyckiego, który wsławił się tym, że podczas oblężenia wydostał się z Wiednia w przebraniu tureckim, przeszedł niezauważony przez obóz wroga i zaniósł do Karola V Lotaryńskiego poselstwo z prośbą o pomoc. W ten sam sposób, bezpieczny miał wrócić do miasta z odpowiedzią. Na rycinie widzimy go właśnie w orientalnym stroju, tak jak według tradycji ikonograficznej miał wyglądać podczas całej operacji.
polecane

Jan III ukazany jest na wspiętym koniu na tle widocznej sceny z triumfalnym wjazdem po zwycięskiej bitwie pod …

Na tle panoramy Wiednia i otaczających go wojsk heroizowany portret zwycięskich wodzów armii, przybyłych z odsieczą obleganemu miastu.Na …

Fot. ©Wien Museum Rycina jest przykładem szeroko rozpowszechnionego wzorca graficznego ukazującego sztandar wielkiego wezyra, który Sobieski wysłał spod Wiednia …

Jerzy Franciszek Kulczycki (właściwie Kolczycki lub Kólczycki, ok. 1640 – 1694), tłumacz języka tureckiego i dragoman Kompanii Handlu …