Brama triumfalna na cześć króla Polski Jana III Sobieskiego wzniesiona z okazji jego wjazdu do Gdańska (Grafika, )
- Autor: Peter Bock
- Według obrazu: Godfried Peschwitz
- Wydanie pierwsze: Kurtzer Bericht von Sr. Königl. Majestät in Pohlen angestelten Reyse in Preussen [...]
- Czas powstania: 1677
- Wydawca: Jakob Weiss
- Miejsce wydania: Gdańsk
- Materiał/Technika: papier żeberkowy, miedzioryt
- Wydanie kolejne:
(Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska) - Instytucja przechowująca: Biblioteka PAN w Gdańsku
- Miejsce przechowywania: Gdańsk
- Państwo: Polska
- Wymiary: 28,1 x 18,2 cm
- Numer inwentarza: NK 7802, 8° adl. 9
Rycina przedstawia bramę ustawioną przed siedzibą królewską przy Długim Targu 3 w Gdańsku z okazji przybycia pary królewskiej do Gdańska 1 sierpnia 1677 roku. Brama miała formę pawilonowego, zgeometryzowanego portyku. Składała się z czterech symetrycznie rozmieszczonych portali arkadowych, flankowanych kolumnami stojącymi na wysokich cokołach. Baldachimowa budowla łuku zwieńczona była czterema girlandami, podtrzymywanymi przez uskrzydloną postać alegorii Sławy. Nad trzema arkadami łuku umieszczone były popiersia królów poprzedników: Władysława IV, Jana Kazimierza i Michała Korybuta Wiśniowieckiego. Nad centralną arkadą stało popiersie Jana III Sobieskiego. W centrum łuku heraldyczny orzeł podtrzymywał w dziobie banderolę z gratulacyjnym napisem: Niech Bóg powiększy twe państwo i lata panowania. Cnoty króla, męstwo i mądrość, personifikowały alegoryczne figury Marsa i Pallas Ateny. Program gloryfikacji władcy dopełniały umieszczone na płycinach cokołów malowidła.
polecane
Rysunek interpretowany początkowo jako szczegółowy projekt techniczny bramy triumfalnej przygotowanej w 1677 roku na okazję wizyty Jana III …
W dawnej kulturze nie istniała wyraźna granica między różnymi rodzajami sztuki. Uniwersalny jej charakter przejawiał się w syntezie …