Portret Jana III Sobieskiego (Grafika, portret)
- Autor: nieznany
- Według obrazu:
- Wydanie pierwsze: Alt - und Neues Preussen oder Preussischer Historien Zwey Theile...
- Czas powstania: 1684
- Wydawca:
- Miejsce wydania: Frankfurt, Lipsk
- Materiał/Technika: miedzioryt, akwaforta
- Wydanie kolejne:
(Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska) - Instytucja przechowująca: Muzeum Narodowe w Warszawie
- Przedstawiona osoba: Jan III Sobieski
- Miejsce przechowywania: Warszawa
- Państwo: Polska
- Wymiary: 288 x 176 mm (płyta)
- Numer inwentarza: 4082
- Inne egzemplarze:
Biblioteka Narodowa w Warszawie, Warszawa, Polska, portret
Biblioteka Narodowa w Warszawie, Warszawa, Polska, portret
Biblioteka Narodowa w Warszawie, Warszawa, Polska, portret
Biblioteka Narodowa w Warszawie, Warszawa, Polska, portret
Biblioteka Kórnicka PAN, Kórnik, Polska, portret
Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa, Polska, portret
portret, Biblioteka Narodowa w Warszawie, Warszawa, Polska
Król, ujęty en pied, ubrany w długi wzorzysty żupan z drogocennymi pętlicami oraz we wzorzysty płaszcz królewski z gronostajowym kołnierzem, spięty na piersiach wydłużoną zaponą z klejnotów, trzyma w prawej ręce buławę, lewą - częściowo ukrytą pod płaszczem - wspiera na biodrze. U lewego boku przytroczona szabla, na nogach wysokie buty.
Rycina, pomimo swoich niewielkich rozmiarów, zachowała reprezentacyjny charakter, głównie z uwagi na strój polski, oddany tu z maksymalnym i wcale nie umownym przepychem. Ta zauważalna na pierwszy rzut oka pieczołowitość grafika w rejestrowaniu szczegółów nasuwa przypuszczenie, że musiał on korzystać nie z pamięci czy wyobraźni, lecz z jakiegoś dobrego ikonograficznego źródła, np. niezachowanego dziś obrazu z portretem Sobieskiego. Już samo oddanie faktury tkanin dodatnio świadczy o umiejętnościach rytownika, którego tożsamości niestety nie znamy.