Portret Jana III Sobieskiego (Grafika, portret)
- Autor: Aleksander Tarasewicz
- Według obrazu:
- Wydanie pierwsze:
- Czas powstania: po 1677
- Wydawca:
- Miejsce wydania:
- Materiał/Technika:
- Wydanie kolejne:
(Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska, Krystyna Krawiec-Złotkowska) - Przedstawiona osoba: Jan III Sobieski
- Instytucja przechowująca: Biblioteka Narodowa w Warszawie
- Miejsce przechowywania: Warszawa
- Państwo: Polska
- Numer inwentarza: G.211
- Inne egzemplarze:
Fundacja XX Czartoryskich, Kraków, Polska, portret
Należący do wielkich rzadkości miedzioryt Aleksandra Tarasewicza jest wzorowany na olejnym portrecie króla w ujęciu do kolan autortwa nieokreślonego malarza polskiego z ok. 1677 r., pochodzącym ze zbiorów Radziwiłłów w Nieborowie. Portret cechuje się dobrą charakterystyką twarzy i wielką dokładnością w odtwarzaniu szczegółów, niewątpliwie malowany był z natury. Dekoracyjny miedzioryt, zredukowany do popiersia w stosunku do malarskiego ogyrinału, należy do najwcześniejszych tego typu graficznych wizerunków króla. Zwraca uwagę niespotykane potraktowanie elementów herbowych jako trójwymiarowych rzeźb widocznych na pierwszym planie kompozycji.
polecane

Miedzioryt stanowi de facto kartę tytułową dzieła Chwałkowskiego i należy do rzadkości. Ta anonimowa kompozycja rozpada się na …

Wśród stosunkowo licznych portretów króla Jana III Sobieskiego w karacenie wyróżnia się wyjątkowo piękny obraz olejny ze zbiorów …

W XVI wieku Europę oplotła sieć kontaktów między ośrodkami graficznymi: sieć przepływu ksiąg, wzorców i rycin. Stopniowo zaczynała …