Spektakle Teatru Królewskiego
Szanowni Państwo,
Drodzy Goście Teatru Królewskiego w Wilanowie
Informujemy, że Teatr Królewski nie wystawia przedstawień w pałacu. Oferujemy jednak możliwość zorganizowania spektaklu w Państwa szkole, domu kultury, świetlicy, a nawet w plenerze. Jesteśmy głęboko przekonani, że o magii teatru decydują przede wszystkim ludzie, a nie tylko miejsca, dlatego postaramy się zapewnić Państwu oraz uczniom niesamowite przeżycia podczas naszych przedstawień.
W celu rezerwacji spektakli zapraszamy do kontaktu:
ANNA RUSZKOWSKA
Stowarzyszenie Twórcze Scena Królewska
e-mail: aruszkowska@muzeum-wilanow.pl
tel.: 506 277 924
Poniżej mogą się Państwo zapoznać
z naszymi spektaklami:
- Calineczka
- Dziadek do orzechów
- Dziwowisko sarmackie
- Historya miłości Jana i Marysieńki kuchnią przeplatana
- Kot w butach
- Królowa Śniegu
- Muzyka o Małym Księciu
- Opowieść wigilijna
- Pan Pasek i wydra
- Pierrotów dwóch
- Przygody Alicji w krainie czarów
- Spektakl tureckiego teatru cieni Karagöz – „Łódź”
- Wielka podróż Lulie
- W świecie bajki
Spektakl tureckiego teatru cieni Karagöz – „Łódź”
aktualność
Dzieci i dorosłych zapraszamy na spektakl teatru Karagöz pt. „Łódź”.
Wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO turecki teatr cieni Karagöz to jedna z kilku tego typu tradycyjnych technik teatralnych, jakie możemy spotkać w Azji. Jego początki są dość niejasne. Jedni są przekonani, że przybył do Turcji na początku XVI w. z Egiptu, inni mówią, że to rodzima tradycja, która zrodziła się w Bursie, niedaleko Stambułu, w XIV w. Jakkolwiek by było, teatr ten od swoich początków aż do końca XIX w. był w Turcji jedną z najbardziej popularnych rozrywek. Lubili go wszyscy: władcy i ludzie prości, żołnierze i kobiety, starzy i młodzi.
Do naszych czasów zachowało się prawie 50 sztuk teatru Karagöz, z czego 29 uchodzi za klasyczne. Choć są wśród nich adaptacje wschodnich legend i romantycznych eposów znanych na całym Bliskim Wschodzie, to jednak większość opowiada o przygodach dwóch przyjaciół, którzy wciąż pakują się w różnego rodzaju tarapaty. Są nimi Karagöz, od którego imienia teatr wziął swoją nazwę, oraz Hacivat. Karagöz jest prosty, niewykształcony i rubaszny, a Hacivat to jego przeciwieństwo. Różni ich wszystko – są jak ogień i woda – lecz bez siebie nie mogą żyć.
Tej dwójce towarzyszy cała plejada postaci, którymi są zazwyczaj przedstawiciele różnego rodzaju mniejszości i grup społecznych zamieszkujących dawny Stambuł. Są więc wśród nich muzułmanie, chrześcijanie i Żydzi, Kurdowie, Arabowie, Ormianie i Grecy, przybysze z Anatolii i znad Morza Czarnego, a także goście z Iranu i Europy. Dużo jest kobiet, są tancerze i tancerki, pijacy, opiumiści, bandyci oraz wszelkiego rodzaju dziwacy, jakich można było spotkać niegdyś na ulicach Stambułu. Każda z tych postaci ma właściwy sobie charakter, język oraz sposób bycia i przedstawiana jest w sposób dowcipny, z dużym przymrużeniem oka.Akcja przedstawień okraszona jest dużą ilością słownego humoru i przeplatana tradycyjną turecką muzyką, śpiewem i tańcem.
To adaptacja starej tureckiej sztuki. Akcja dzieje się na wodzie. Główni bohaterowie – Karagöz i Hacivat – pracują na łodzi i przewożą ludzi na drugi brzeg Bosforu, by udowodnić swoim żonom, że potrafią zarabiać. Bogaty młodzieniec, wiecznie przysypiający opiumista, przybyły z Afryki Arab oraz biegły w sztuce zbijania cen Żyd to tylko niektórzy z ich klientów. Każdy kurs wygląda inaczej i obfituje w różnego rodzaju niespodzianki.
WYKONAWCY: Umut Nebioglu i Albert Kwiatkowski
Calineczka
aktualność
Spektakl na fortepian i marionetkę
na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena
(gościnny występ teatru Elffy)
Utrzymana w baśniowej konwencji wzruszająca opowieść prostej kobiety i małej dziewczynki: dwóch bohaterek patrzących na świat różnymi oczyma.
Dźwięki płynące z fortepianu w niepojęty sposób łączą te dwie postaci. Ten artystyczny eksperyment ma na celu przybliżyć wciąż aktualną twórczość H.Ch. Andersena. Wydobywa z niej refleksję nad niejednoznacznością otaczającego nas świata, w którym przegląda się nasza rzeczywistość.
Muzyka, taniec, śpiew, rytm, słowo i improwizacja, a przy tym mnóstwo postaci – bohaterów baśni Andersena – to wszystko w jednym interaktywnym spektaklu. Z Elffami i ze swoimi bliskimi wyruszycie w magiczną podróż ku lepszemu poznaniu siebie.
SCENARIUSZ, REŻYSERIA, ANIMACJA MARIONETEK: Anna Polarusz
MUZYKA, WYKONANIE FORTEPIANOWE: Patryk Huńkowski
Dziadek do orzechów
aktualność
Dla najmłodszych widzów przygotowaliśmy niezwykłe przedstawienie. Klimatyczną opowieść o przygodach Klary i jej drewnianego Dziadka do orzechów.
Przedstawienie grane jest głównie w okresie przedświątecznym, ponieważ akcja toczy się w czasie świąt Bożego Narodzenia. Chętnie jednak wystawimy spektakl również w ciągu roku, zmieniając nieco treść, tak by opowiadał o historii pewnego prezentu. Udział w przedstawieniu biorą aktorzy i lalki (płaskie marionetki wzorowane na XVIII-wiecznych – animowane od góry w przestrzeni pięknej scenki marionetkowej).
Spektakl skierowany jest do dzieci od 3 lat.
PREMIERA odbyła się 7 grudnia 2013 r.
WYSTĘPUJĄ: Alina Więckiewicz i Magdalena Waligórska
Dziwowisko sarmackie
aktualność
Podróż do świata dawnej, szlacheckiej Rzeczypospolitej. Spektakl przypomina o wartościach kultury sarmackiej opierającej się zasadach praworządności i honoru, odchodząc od stereotypowego obrazu epoki jako czasów pełnych biesiad, prywaty i politycznych buntów.
To okazja do przypomnienia o polskim dziedzictwie kulturowym i obyczajach szlacheckich od schyłku XVI w. Przy tym dowcip w konwersacji i nie tylko, intrygi miłosne, fechtunek i taniec z epoki, czyli dla jednych karykatura, dla innych – zwierciadło tożsamości narodowej.
PREMIERA odbyła się 28 października 2009 r.
SCENARIUSZ, REŻYSERIA: Marcin Masztalerz
SCENOGRAFIA: Eliza Bajor
KOSTIUMY: Sylwia Majewska
MUZYKA: Danuta Masztalerz
ASYSTENT REŻYSERA: Sylwia Najah
CHOREOGRAFIA TAŃCA: Sylwia Majewska
CHOREOGRAFIA WALKI: Przemysław Szajewski
WYSTĘPUJĄ: Sylwia Najah, Marcin Masztalerz, Grzegorz Grzywacz
Historya miłości Jana i Marysieńki kuchnią przeplatana
Jest to pierwszy spektakl Teatru Królewskiego, w którym sięgnęliśmy do unikatowych listów miłosnych Jana Sobieskiego do Marii Kazimiery
Ta niezwykła korespondencja stała się kanwą opowieści o rodzącym się uczuciu pomiędzy Janem (późniejszym królem Rzeczypospolitej) a młodziutką Marią Kazimierą d’Arquien. Listy Sobieskiego to nie tylko fascynujący przykład literatury w konwencji romansu pasterskiego, nie tylko autentyczne przeżycia kochającej się pary wraz ze wszystkimi przeciwnościami losu, ale też dokumentacja codzienności ówczesnego życia, obyczajów, wypraw wojennych, polityki.
Spektakl nawiązuje do dawnej tradycji teatru dworskiego, która w sposób szczególny zapisała się w historii sztuki, zwłaszcza w XVII wieku. „Teatr w teatrze” – ta niezwykła formuła teatralna możliwa jest dzięki zastosowaniu techniki marionetek i scenki marionetkowej będącej miniaturą pałacu w Wilanowie w czasach Sobieskiego.
Aktorzy ubrani w przepiękne historyczne kostiumy teatralne z opery „Narciso” Domenico Scarlattiego według projektu wybitnej scenografki Zofii Wierchowicz zapraszają nas do wejścia w świat XVII-wiecznego dworu, na którym rozgrywa się nasza opowieść. Marionetki wykonane przez Ani Polarusz – w unikalnej technice lalek porcelanowych, w kostiumach stylizowanych na XVII wiek – nadają spektaklowi dodatkowy, niepowtarzalny czar.
A jako że barok słynął z wyrafinowanej kuchni, w naszym spektaklu nie mogło zabraknąć odniesień do słynnych przepisów kulinarnych. Wszystko łączy muzyka z epoki, dopełniając w ten sposób czarowną opowieść o miłości i tęsknocie, rozstaniach i powrotach, intrydze, polityce, wyprawach wojennych, które doprowadziły na tron królewski Jana III.
SCENARIUSZ I REŻYSERIA: Alina Więckiewicz
SCENOGRAFIA: Ani Polarusz
KOSTIUMY: Zofia Wierchowicz
SCENKA MARIONETKOWA: Janusz Korzeniowski
KONSULTACJA: Anna Ruszkowska
WYSTĘPUJĄ: Grzegorz Gierak, Alina Więckiewicz, Ani Polarusz
PREMIERA: 14 lutego 2016 r., Galeria Freta, Rynek Nowego Miasta
Kot w butach
aktualność
„Kot w butach” to piękna europejska baśń ludowa zapisana i wydana w XVI w. przez Giovanniego Francesco Straparolę. Dzięki Janowi Brzechwie, który zaadaptował ją dla polskiego odbiorcy i napisał rytmicznym, wpadającym w ucho wierszem, możemy do dziś zachwycać się urokiem tej wdzięcznej i mądrej opowieści.
Mamy nadzieję, że nasz spektakl w wykonaniu dwóch aktorów, łączący pantomimę i teatr słowa, oczaruje najmłodszych widzów niekonwencjonalną grą, przepiękną muzyką i baśniową scenografią.
PREMIERA odbyła się 14 marca 2010 r.
REŻYSERIA: Marcin Masztalerz
MUZYKA: Danuta Masztalerz
WYSTĘPUJĄ: Grzegorz Grzywacz i Marcin Masztalerz
Królowa Śniegu
aktualność
Spektakl na gitarę elektryczną, marionetki, aktorów i widzów
według tekstu Hansa Christiana Andersena
„Królowa Śniegu” to muzyczno-plastyczny spektakl pełen emocji, utrzymany w klimacie pięknej muzyki gitary elektrycznej i marionetek. Pobudzi wyobraźnię małych i dorosłych widzów, opowie niezwykłą historię o ciepłej miłości Kaja i Gerdy oraz o zimnej miłości Czarodzieja i Królowej Śniegu.
Twórcy spektaklu wraz z publicznością spróbują odpowiedzieć na pytanie, jaka jest Królowa Śniegu?
PREMIERA odbyła się 23 lutego 2013 r.
SCENARIUSZ: Anna Polarusz, Krzysztof Cybiński
MARIONETKI: Anna Polarusz
MUZYKA i wykonanie: Mariusz Żólkiewka (VINATi)
TEKSTY PIOSENEK: Krzysztof Cybiński
WYSTĘPUJĄ: Anna Polarusz, Krzysztof Cybiński
Zachęcamy do lektury bardzo ciekawej recenzji spektaklu:
http://www.czytamyigramy.pl/krolowa-sniegu-w-wilanowie/
Muzyka o Małym Księciu
Ten spektakl jest dla małych i dużych widzów. Wszyscy dorośli byli kiedyś dziećmi, chociaż niewielu z nich o tym pamięta. Mały Książę jest z nami po to, żebyśmy mogli zobaczyć, co jest najważniejsze, czego nie da się zobaczyć gołym okiem, żebyśmy usłyszeli swoim sercem historię o Małym Księciu, który spadł z nieba… Jednak był zbyt mały, żeby móc zrozumieć tyle sprzeczności.
Twórcy spektaklu stworzyli tę historię i muzykę, żeby opowiedzieć, jak i dlaczego powstała książka Antoine’a Saint-Exupéry’ego Mały Książę. I dlaczego jest ona taka ważna.
Zapraszamy do obejrzenia naszej historii i posłuchania magicznej muzyki zespołu SUNDARAM grającego muzykę instrumentalną własnej kompozycji.
Mariusz Żółkiewka – gitara solowa, kompozytor
Wojciech Ruciński – gitara basowa
Dariusz Świechowski – perkusja
Ania Polarusz – scenariusz, reżyseria, marionetki, wykonanie aktorskie
Opowieść wigilijna
aktualność
Jedna z najpiękniejszych i najbardziej wzruszających opowieści o magii Świąt Bożego Narodzenia, choć tak naprawdę o magii każdego dnia. Znana niemal wszystkim historia zgryźliwego i gburowatego samotnika Scrooge'a, którego odwiedza duch dawnego przyjaciela, przepowiadając mu, że w ciągu trzech kolejnych nocy doczeka się odwiedzin trzech zjaw, które wskażą mu, jak żyć, aby stać się dobrym człowiekiem.
Przedstawienie Teatru Pantomimy ukazuje znaną historię w niecodzienny i zaskakujący sposób. Po raz pierwszy „Opowieść wigilijna” zostanie zaprezentowana bez użycia słów.
Miło nam pochwalić się, że przedstawienie w naszym teatrze stało się źródłem inspiracji dla Asi Świrskiej, której pracę prezentujemy obok.
PREMIERA odbyła się 15 grudnia 2007 r.
SCENARIUSZ, REŻYSERIA, CHOREOGRAFIA: Bartłomiej Ostapczuk
WYSTĘPUJĄ: Marta Grądzka, Ewelina Grzechnik, Paweł Kulesza i Brtłomiej Ostapczuk
Pan Pasek i wydra
aktualność
Monodram oparty na pamiętnikach Jana Chryzostoma Paska opowiada historię oswojonej wydry, która cieszyła się taką sławą, że sam król Jan III zapragnął ją mieć.
Zachęcamy młodzież, dorosłych, a także dzieci do obejrzenia oraz posłuchania tej żywej i barwnej opowieści. Aktor posługuje się barwnym językiem staropolskim zaczerpniętym wprost z „Pamiętników” Paska.
REŻYSERIA: Jarosław Kilian
SCENOGRAFIA: Justyna Łagowska
PROJEKTANT LALKI: Adam Kilian
WYSTĘPUJE: Grzegorz Gierak
Pierrotów dwóch
aktualność
Spektakl opowiada o przygodach jednej z najbardziej znanych postaci w dziejach teatru – Pierrota. Wywodzi się on z włoskiej komedii dell’arte, pojawia się we francuskim teatrze jarmarcznym, jest bohaterem niezliczonej liczby dzieł poetyckich i muzycznych. Przedstawienie nawiązuje do tradycji sztuki pantomimy z XIX w. W naszej wersji opowiadamy o zaskakujących przygodach Pierrota, jego pasjach, radościach, zauroczeniach i rozczarowaniach.
„Pierrotów dwóch” to podróż przez sny i marzenia, przez świat wyobraźni, w którym – jeśli tylko zdobędziemy się na odrobinę radosnej naiwności – wszystko będzie możliwe. Spektakl opowiedziany jest za pomocą mowy ciała, gestów i mimiki. Zrozumiały dla wszystkich. Jest jak powrót do dawnych czasów, gdy dorośli widzowie pragnęli znaleźć chwilę wytchnienia, a dzieci – zobaczyć coś absolutnie nowego.
Od narodzin Pierrota minęło kilkaset lat, a ta postać wciąż ukazuje nam coś, za czym wszyscy tęsknimy i w co wierzymy: że wciąż jesteśmy w stanie śmiać się równie szczerze.
Miło nam pochwalić się, że przedstawienie w naszym teatrze stało się źródłem inspiracji dla Asi Świrskiej, której pracę prezentujemy obok.
SCENARIUSZ, REŻYSERIA, CHOREOGRAFIA: Bartłomiej Ostapczuk
MUZYKA, SCENOGRAFIA: Teatr Mimo
WYSTĘPUJĄ: aktorzy Teatru Pantomimy Mimo
Przygody Alicji w krainie czarów
aktualność
Najmłodszych widzów zachęcamy do obejrzenia „Przygód Alicji w krainie czarów”. Historia o Alicji, która trafia do niezwykłego świata, była i jest natchnieniem dla wielu twórców sztuk teatralnych, oper, baletów, filmu, a nawet pantomimy.
Zapraszamy serdecznie na fantastyczną podróż do magicznego świata bajkowych stworów, śpiewających kwiatów i nieprawdopodobnych zdarzeń.
Spektakl skierowany jest do dzieci od 8 lat.
PREMIERA odbyła się 6 listopada 2010 r.
SCENARIUSZ, REŻYSERIA: Marcin Masztalerz
MUZYKA: Danuta Masztalerz
SCENOGRAFIA, KOSTIUMY: Alina Więckiewicz
WYSTĘPUJĄ: Alina Więckiewicz, Grzegorz Grzywacz, Marcin Masztalerz
Spektakl tureckiego teatru cieni Karagöz – „Łódź”
aktualność
Dzieci i dorosłych zapraszamy na spektakl teatru Karagöz pt. „Łódź”.
Wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO turecki teatr cieni Karagöz to jedna z kilku tego typu tradycyjnych technik teatralnych, jakie możemy spotkać w Azji. Jego początki są dość niejasne. Jedni są przekonani, że przybył do Turcji na początku XVI w. z Egiptu, inni mówią, że to rodzima tradycja, która zrodziła się w Bursie, niedaleko Stambułu, w XIV w. Jakkolwiek by było, teatr ten od swoich początków aż do końca XIX w. był w Turcji jedną z najbardziej popularnych rozrywek. Lubili go wszyscy: władcy i ludzie prości, żołnierze i kobiety, starzy i młodzi.
Do naszych czasów zachowało się prawie 50 sztuk teatru Karagöz, z czego 29 uchodzi za klasyczne. Choć są wśród nich adaptacje wschodnich legend i romantycznych eposów znanych na całym Bliskim Wschodzie, to jednak większość opowiada o przygodach dwóch przyjaciół, którzy wciąż pakują się w różnego rodzaju tarapaty. Są nimi Karagöz, od którego imienia teatr wziął swoją nazwę, oraz Hacivat. Karagöz jest prosty, niewykształcony i rubaszny, a Hacivat to jego przeciwieństwo. Różni ich wszystko – są jak ogień i woda – lecz bez siebie nie mogą żyć.
Tej dwójce towarzyszy cała plejada postaci, którymi są zazwyczaj przedstawiciele różnego rodzaju mniejszości i grup społecznych zamieszkujących dawny Stambuł. Są więc wśród nich muzułmanie, chrześcijanie i Żydzi, Kurdowie, Arabowie, Ormianie i Grecy, przybysze z Anatolii i znad Morza Czarnego, a także goście z Iranu i Europy. Dużo jest kobiet, są tancerze i tancerki, pijacy, opiumiści, bandyci oraz wszelkiego rodzaju dziwacy, jakich można było spotkać niegdyś na ulicach Stambułu. Każda z tych postaci ma właściwy sobie charakter, język oraz sposób bycia i przedstawiana jest w sposób dowcipny, z dużym przymrużeniem oka.Akcja przedstawień okraszona jest dużą ilością słownego humoru i przeplatana tradycyjną turecką muzyką, śpiewem i tańcem.
To adaptacja starej tureckiej sztuki. Akcja dzieje się na wodzie. Główni bohaterowie – Karagöz i Hacivat – pracują na łodzi i przewożą ludzi na drugi brzeg Bosforu, by udowodnić swoim żonom, że potrafią zarabiać. Bogaty młodzieniec, wiecznie przysypiający opiumista, przybyły z Afryki Arab oraz biegły w sztuce zbijania cen Żyd to tylko niektórzy z ich klientów. Każdy kurs wygląda inaczej i obfituje w różnego rodzaju niespodzianki.
WYKONAWCY: Umut Nebioglu i Albert Kwiatkowski
Wielka podróż Lulie
aktualność
Ta urokliwa, mądra i inspirująca współczesna japońska baśń opowiada o górze lodowej Lulie, która wyruszyła w pełną przygód, niebezpieczną podróż z bieguna północnego na biegun południowy. Pod wpływem tej baśni Amerykanin Jefferey Stock skomponował poemat symfoniczny na orkiestrę, chór oraz solistów, a utytułowany polski polarnik i podróżnik Marek Kamiński zorganizował wyprawę „Razem na biegun”, na którą zaprosił niepełnosprawnego chłopca. Przedstawienie przygotowane na VII Japoński Październik w Pałacu w Wilanowie z myślą o dzieciach i dla dzieci oraz ich bliskich. Z ciekawą, kolorową scenografią, rekwizytami i muzyką napisaną specjalnie na tę okazję, do dziś grany ze względu na dużą popularność.
Miło nam pochwalić się, że przedstawienie w naszym teatrze stało się źródłem inspiracji dla Asi Świrskiej, której pracę prezentujemy obok.
PREMIERA odbyła się 11 października 2009 r.
SCENARIUSZ, REŻYSERIA: Marcin Masztalerz
MUZYKA: Danuta Masztalerz
SCENOGRAFIA: Eliza Bajor
WYSTĘPUJĄ: Marcin Masztalerz i Grzegorz Grzywacz
KONSULTACJA: Halina Pacwa Rentei
PATRON: Ambasada Japonii i Ikebana Internationale z siedzibą w Tokio
W świecie bajki
aktualność
„Miłe złego początki, lecz koniec żałosny”. „Wśród serdecznych przyjaciół psy zająca zjadły”. „Już był w ogródku, już witał się z gąską”. „Wolnoć Tomku w swoim domku”. Znacie? Znamy! To posłuchajcie jeszcze raz bajek Ignacego Krasickiego, Adama Mickiewicza i Aleksandra Fredry, słuchanych może w dzieciństwie lub czytanych w szkole, a na pewno powtarzanych we fragmentach, nieraz bezwiednie, jako potoczne przysłowia czy powiedzenia.A może uda się je opowiedzieć także bez słów? Wydaje się to całkiem prawdopodobne, skoro w naszym przedstawieniu udział bierze mim. Sprawdźcie sami!
Spektakl skierowany jest do dzieci od lat 6.
PREMIERA odbyła się 17 października 2001 r.
WYSTĘPUJĄ: Grzegorz Gierak i Grzegorz Grzywacz