PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
WCAG 2.1 nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Lekcje i warsztaty historyczne


Warsztaty historyczne

Klucz do fasad pałacu w Wilanowie (10–15 lat)

elewacja.jpg

Pewnego razu architekt Wilanowa Augustyn Locci wspomniał królowi, że ma wspaniały pomysł na ozdobienie fasad wilanowskiej rezydencji i opisze go w kolejnym liście. Trudno uwierzyć w to, co stało się później. Współpracownicy Locciego mówili, że mistrz biegał z rozwianym włosem dookoła pałacu i prosił, by bogowie przywrócili mu pamięć. Augustyn Locci oszalał! Co gorsza zapomniał, jakie jest znaczenie napisów umieszczonych na wilanowskiej fasadzie. Mamrotał o Sybilli i przepowiedni o herosach z przyszłości, którzy uwolnią go od klątwy. A wtedy znów będzie wiadomo, co oznaczają napisy na fasadzie oraz skąd się wzięły. Kto wie, może mówił o Was… Zapraszamy do udziału w grze terenowej obfitującej w fikcyjne zagrożenia i całkiem realne wyzwania intelektualne. 

Opowiem o królu (13–19 lat)

baner_do_filmu_twarze_krola2.jpg

– warsztaty filmowe

Ilu ludzi, tyle opowieści o Janie Sobieskim. Poznaj władcę wielowymiarowego, Lwa Lechistanu, i opowiedz nam o nim na swój sposób! Warsztaty będą okazją do stworzenia filmowej relacji z wizyty w pałacu w Wilanowie i wzbogacenia barwnej legendy o królu Janie III o własną opowieść o tym wyjątkowym władcy.

Warunkiem aktywnego udziału w zajęciach jest posiadanie przez uczestników własnych smartphonów.

Oferta obowiązuje w roku 2020.

______________________________________________________________________

Bilety:

t:  22 544 28 50 (pon.–pt., godz. 9–16)

m: bilety@muzeum-wilanow.pl


Lekcje historyczne

Królewska rodzina (4–6 lat)               

rodzina krolewska lalki.jpg

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 

Kim byli członkowie rodziny królewskiej, która zamieszkiwała pałac w Wilanowie? Skąd wiemy, które pomieszczenie należało do króla, a które do królowej? W trakcie spaceru po najstarszej części pałacu poznamy wszystkich członków rodziny królewskiej oraz rozszyfrujemy zabawne przezwiska nadane królewnie i królewiczom. Dowiemy się, czym pałac różni się od zamku oraz jak królewska rodzina spędzała czas w Wilanowie. Policzymy, kto zajmował większą liczbę komnat – król czy królowa? W królewskim orszaku podążymy z kolorowanką i królewskimi lalkami wykonanymi przez artystkę.

Wizyta u króla (6–12 lat)             

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 

Chociaż król Jan III nie podejmie nas w swojej rezydencji osobiście, to dobrze go poznamy podczas zwiedzania komnat, w których i on przebywał ponad 300 lat temu. Dowiemy się, kogo nazywał swoją „niepokonaną pasją”, ile książek zgromadził w królewskiej bibliotece i co lubił czytać. Odpowiemy też na pytanie, czy zwycięzca spod Wiednia naprawdę wyruszył na wojnę w sandałach. Spostrzegawczy goście znajdą w królewskich apartamentach szaroburego kota i małą małpkę. Na chwilę wcielimy się też w XVII-wiecznego szlachcica, wkładając żupan i kontusz…

Wizyta u królowej (6–12 lat)         

wizyta u królowej, fot. R. Pudło.jpg

Poznajmy historię niezwykłej kobiety, która doprowadziła do koronacji króla Jana III – jego żony Marii Kazimiery, zwanej Marysieńką. Była to starannie wykształcona dama o przenikliwym umyśle, wybitnej urodzie i licznych talentach. Niczym polityk służyła mężowi radą, a jednocześnie spełniała się jako kochająca żona i opiekuńcza matka. Jaka była na co dzień? Jak się ubierała? Co przysparzało jej zmartwień, a z czego czerpała największą radość? Odkryjmy sekrety tej nietypowej władczyni. Na chwilę wcielimy się też w XVII-wieczną szlachciankę, wkładając suknię i liczne ozdoby…

Pierwsza gwiazdka (6–12 lat)            

– zajęcia sezonowe (23 listopada–18 grudnia 2020 r.)

To zajęcia o tradycjach bożonarodzeniowych, związanych z dekorowaniem domu, potrawami wigilijnymi, muzyką świąteczną. Pokażemy, że postać Świętego Mikołaja powszechnie przedstawianego dziś jako gruby krasnal w czerwonym palcie ma niewiele wspólnego z pierwowzorem – biskupem w ornacie i mitrze. Zastanowimy się też, jak dawniej ubierano choinkę i skąd wziął się ten zwyczaj, dlaczego Święty Mikołaj przynosi prezenty oraz jak w przeszłości celebrowano Gwiazdkę. Podczas zajęć odniesiemy się także do opowieści związanej z narodzinami Jezusa, którą można prześledzić na wilanowskich obrazach.

Król wojownik (8–12 lat)

pomnik_konny_jana_iii.jpg

Spacerując po królewskich komnatach, zobaczymy dzieła sztuki upamiętniające zwycięstwa króla Jana III. Dowiemy się z nich, jakiego rodzaju bronią posługiwał się król i jaką zbroję nosił. Rozwiązując zagadki, poznamy nazwy miejsc, w których król stoczył zwycięskie bitwy, dowiemy się, jakimi cechami charakteru musi odznaczać się doskonały wódz, co król pisał w listach do królowej Marysieńki z wypraw wojennych i jak nazywał się jego ulubiony rumak. Przekonamy się również, o czym musiał pamiętać artysta, uwieczniając wizerunek zwycięskiego wodza, oraz sami wczujemy się w rolę nadwornego portrecisty, malując portret króla wojownika.

Obyczaje w dawnej Polsce (10–12 lat)

Jak wyglądało życie codzienne szlachcica w dawnej Rzeczypospolitej? Co łączyło go z tajemniczymi Sarmatami? Czy rzeczywiście wszyscy Polacy znali łacinę, jak twierdzili zagraniczni podróżni? Jak przyrządzano chrapy łosia i ogon bobra? Dlaczego przygotowania do tradycyjnego, staropolskiego pogrzebu trwały miesiącami? W trakcie zajęć nauczymy się również wiązać pas kontuszowy i przekonamy się, czy strój szlachecki był wygodny.

Zajęcia rekomendowane w ramach programu „Warszawa z klasą, klasa z Warszawą – program 100 plus dla klas 4–6”.

Mitologiczny kod Wilanowa (10–12 lat)

Naszymi przewodnikami po wilanowskim pałacu będą antyczni bogowie i herosi. Spoglądają oni na nas z licznych malowideł i dekoracji. Dlaczego król Jan III tak bardzo lubił ich towarzystwo? Odpowiedź zabrzmi nieco tajemniczo: mityczne motywy w Wilanowie to nie tylko ozdoba. To szyfr, za pomocą którego król chciał coś przekazać gościom odwiedzającym jego pałac – zarówno żyjącym w jego czasach, jak i potomnym. Rozszyfruj ten kod razem z nami!

Zajęcia polecane jako podsumowanie materiału z zakresu mitologii starożytnej Grecji i Rzymu.

Jak w sarmackim zegarku (12–15 lat) 

detale_zegar, fot. R. Pudło.jpg

Wyruszmy razem w podróż w czasie! Tylko czym właściwie jest czas? Czy musimy go mierzyć? Jak to robiono kiedyś i jak sobie z tym zadaniem radzimy dziś? Dlaczego o czasach króla Jana III mówi się, że to okres olbrzymich postępów w chronometrii? Może sam król miał z tym coś wspólnego? Podczas zajęć poznamy sposoby pomiaru czasu na przestrzeni wieków. Przyjrzymy się zegarom z kolekcji wilanowskiej i nauczymy się różnych klasyfikacji czasomierzy. Porozmawiamy o dawnych kalendarzach, odszukamy zegar słoneczny, który od XVII wieku zdobi elewację pałacu, i sprawdzimy, czy nadal działa.

Wnętrza pałacu i ich symbolika – trasa I (13–19 lat)             

– zajęcia prowadzone także w języku angielskim 

Dzieła sztuki dekorujące wnętrza pałacu wilanowskiego mówią. Ogromną satysfakcję sprawia możliwość zrozumienia ich języka. To właśnie symbole pozwalają na przekazywanie bogatych treści w skondensowany, lecz często także niejednoznaczny i przewrotny sposób. Podczas zajęć przekonamy się, że umiejętność wnikliwej obserwacji stanowi klucz do odczytania symbolicznych i alegorycznych znaczeń. Analizując wybrane dzieła sztuki, dowiemy się, co król Jan III i kolejni właściciele pałacu chcieli przekazać zarówno współczesnym sobie, jak i potomnym.

Na sarmackim dworze (13–19 lat)

Król Jan III wzniósł swą wilanowską rezydencję, by cieszyć się urokami życia na wsi, odpoczywać w otoczeniu przyrody, doglądać prac związanych z uprawą roli i ogrodnictwem. Przyglądając się uważnie dekoracjom pałacu, znajdziemy w nich odbicie ziemiańskich upodobań króla. O dawnej etykiecie przy stole opowiedzą nam wysmakowane przedmioty, dziś już właściwie niespotykane w takich formach. Będziemy mieli także okazję przymierzyć elementy staropolskiego stroju – żupan, kontusz, pas kontuszowy, kołpak, a następnie zidentyfikować je na XVII-wiecznych portretach reprezentacyjnych szlachty.

Wilanów perłą baroku (13–19 lat)

Pałac wilanowski to niezwykła rezydencja królewska – perła polskiego baroku. Ale czym właściwie jest barok? Co w nim wyjątkowego i przełomowego? Dlaczego z pałacowego sufitu wyłania się całkiem tłuściutka noga pewnego putta? Dlaczego po złożeniu na pół plan pałacu przybiera kształt litery „L”, a wzrok płata nam figle, gdy patrzymy na posadzkę królewskiej biblioteki? Wspólnie znajdziemy odpowiedzi na te pytania i nauczymy się, jakie cechy dzieła sztuki pozwalają określić je mianem „barokowy”.

Zajęcia szczególnie polecane uczniom szkół plastycznych.

Zakochany król i królowa (15–19 lat)         

46_amoripsyche.jpg

Pałac w Wilanowie to rezydencja zakochanej pary królewskiej. Jaki był naprawdę związek przepięknej Francuzki i polskiego szlachcica? Odpowiedzi będziemy szukać w listach miłosnych, które pozostawili po sobie Jan III i Maria Kazimiera. Spróbujemy odczytać także miłosne treści ukryte w licznych dekoracjach. Freski zdobiące galerie pałacu, przedstawiające sceny ulubionej opowieści mitologicznej króla – o Amorze i Psyche – pozwolą nam zrekonstruować ten barwny mit. Spotkanie jest okazją do rozmowy o zwyczajach ślubnych w dawnej Rzeczypospolitej, dawnych kanonach urody czy afrodyzjakach.

Oferta obowiązuje w roku 2020.

______________________________________________________________________

Bilety:

t:  22 544 28 50 (pon.–pt., godz. 9–16)

m: bilety@muzeum-wilanow.pl


Warsztaty historyczne

Klucz do fasad pałacu w Wilanowie (10–15 lat)

elewacja.jpg

Pewnego razu architekt Wilanowa Augustyn Locci wspomniał królowi, że ma wspaniały pomysł na ozdobienie fasad wilanowskiej rezydencji i opisze go w kolejnym liście. Trudno uwierzyć w to, co stało się później. Współpracownicy Locciego mówili, że mistrz biegał z rozwianym włosem dookoła pałacu i prosił, by bogowie przywrócili mu pamięć. Augustyn Locci oszalał! Co gorsza zapomniał, jakie jest znaczenie napisów umieszczonych na wilanowskiej fasadzie. Mamrotał o Sybilli i przepowiedni o herosach z przyszłości, którzy uwolnią go od klątwy. A wtedy znów będzie wiadomo, co oznaczają napisy na fasadzie oraz skąd się wzięły. Kto wie, może mówił o Was… Zapraszamy do udziału w grze terenowej obfitującej w fikcyjne zagrożenia i całkiem realne wyzwania intelektualne. 

Opowiem o królu (13–19 lat)

baner_do_filmu_twarze_krola2.jpg

– warsztaty filmowe

Ilu ludzi, tyle opowieści o Janie Sobieskim. Poznaj władcę wielowymiarowego, Lwa Lechistanu, i opowiedz nam o nim na swój sposób! Warsztaty będą okazją do stworzenia filmowej relacji z wizyty w pałacu w Wilanowie i wzbogacenia barwnej legendy o królu Janie III o własną opowieść o tym wyjątkowym władcy.

Warunkiem aktywnego udziału w zajęciach jest posiadanie przez uczestników własnych smartphonów.

Oferta obowiązuje w roku 2020.

______________________________________________________________________

Bilety:

t:  22 544 28 50 (pon.–pt., godz. 9–16)

m: bilety@muzeum-wilanow.pl


Podziel się:
Wykop Facebook
2018-02-06
Powitanie wiosny_22 IV 2012, Altana2.JPG

Lekcje muzealne | w pakiecie taniej! (artykuł)

Drodzy Nauczyciele, wiosną wybierzcie się z uczniami do Wilanowa! Bogata i różnorodna oferta warsztatów oraz lekcji muzealnych pozwoli Wam zaplanować pełen atrakcji i kreatywny dzień w muzeum. Zachęcamy Was do łączenia zajęć w pałacu, parku i wilanowskiej kuchni. W pakiecie jest taniej!

warsztaty przyrodnicze Wiosenny ptaków śpiew.jpg

Lekcje i warsztaty przyrodnicze (artykuł z wewnątrzną nawigacja)

Lekcje i warsztaty przyrodnicze zapoznają z bogactwem przyrodniczym ogrodów Wilanowa oraz opowiadają o historii ogrodnictwa. Pozwalają wcielić się w badacza, ogrodnika i pszczelarza.

Edukacja_logo.jpg

Informacje praktyczne | GRUPY (artykuł)

Dowiedz się, gdzie zarezerwować spotkania muzealne i przyrodnicze oraz warsztaty, ile one kosztują oraz dlaczego w pakiecie taniej. Sprawdź, jak połączyć zajęcia oraz jakie korzyści przynosi spędzanie w Wilanowie więcej czasu!

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookie. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem