Symbolika malarstwa średniowiecznego
e-learning
Ta prezentacja multimedialna opowiada o malarstwie średniowiecznym. Jak wszystkim wiadomo, obrazy i rzeźby umieszczane w kościołach mają skłaniać do modlitwy i zdobić wnętrza. W średniowieczu pełniły też inną, bardzo ważną rolę: podręcznika dla wiernych. Sztuka czytania była wtedy rzadką umiejętnością, więc obrazy opowiadały historie i przekazywały ubogim prawdy wiary. Malarze wyrażali je gestami świętych postaci i symbolicznymi przedmiotami, a także odpowiednim doborem barw; czerpali przy tym z wzorników i kierowali się wskazówkami osób duchownych. Symbol jest jak skrót myślowy. Czy potrafimy dziś zrozumieć, co chciał powiedzieć malarz żyjący 500 lat temu?
autor: Elżbieta Grygiel
konsultacja: Dominika Walawender-Musz
Polecane

O konserwacji jednego obrazu (e-learning)
Dzieła sztuki potrzebują stałej, troskliwej opieki i konserwacji. Jakie problemy stają przed konserwatorami, którzy dotykają bezcennych malowideł sprzed setek lat? W …

Pejzaż holenderski - duma i emocje (e-learning)
Moglibyśmy porównać te obrazy do fotografii, które obecnie robimy, aby zatrzymać wspomnienie miłej chwili, ładnego przedmiotu lub ludzi, którzy za …

Plafon „Jutrzenka” pędzla A. Kokulara w dawnej Wielkiej Sali Bibliotecznej (album zdjęć)
Richter Willibald, Dawna Sala Uczt Jana III w Pałacu Wilanowskim, ok.1850, akwarela, wł. Muzeum Narodowe w Warszawie. Obraz plafonowy „Jutrzenka” namalowany został przez Aleksandra Kokulara w 1832 r.

Portret Dziewczyny z Niezapominajkami („Księżniczka”) (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)
Sygnatura oraz cechy stylistyczne obrazu wskazują, że jest on dziełem Łukasza Cranacha Starszego. Artysta sygnował swoje prace od 1508 r. zazwyczaj monogramem i znakiem uskrzydlonego węża; do 1537 r. są to skrzydła nietoperza, później pochylone, ptasie (prawdopodobnie orle).

Imago Pietatis (karta katalogowa kolekcji, Kolekcja)
Cima, jeden z najwybitniejszych malarzy weneckich przełomu XV i XVI w., czerpał inspirację z twórczości Giovanniego Belliniego, który wykorzystując rozmaite symbole ikonograficzne, zdefiniował włoskie odpowiedniki wizerunku kontemplacyjnego, skodyfikowanego wcześniej w tradycji północnoeuropejskiej.

Aktualizm i aktualizacja w malarstwie XVII wieku (artykuł, Silva Rerum)
Jak zauważył przed laty Władysław Tomkiewicz, zapatrzeni w formę i wartość estetyczną historycy sztuki często nie chcą lub nie potrafią …

Motywy pracy na ikonografii renesansowej (artykuł, Silva Rerum)
Zachowane do dziś polskie przedstawienia ikonograficzne, czyli wykonane przez artystów polskich lub z Polską związanych, powstałe w okresie renesansu (od …

Staropolska kultura spektaklu (artykuł, Silva Rerum)
W dawnej kulturze nie istniała wyraźna granica między różnymi rodzajami sztuki. Uniwersalny jej charakter przejawiał się w syntezie literatury, muzyki …