PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska
WCAG 2.1 nieslyszacy
PL EN
Unia Europejska
Unia Europejska

Szafeczka witrynowa neogotycka

karta katalogowa kolekcji

Kolekcja

Rzemiosło artystyczne
Polska
XIX w.
Sosna, fornir mahoniem, masyw mahoniowy, rzeźbiony, politura; szkło białe; żelazo
107 x 101 x 28 cm
Wil.5708

Szafeczka witrynowa neogotycka .jpg

Zaczęło się od Strawberry Hill, rezydencji angielskiego pisarza Horacego Walpole’a, który w ramach protestu przed oświeceniowym racjonalizmem w 1750 r. przebudował swoją siedzibę, nawiązując w jej stylizacji do gotyku. Okna zakończono ostrymi łukami, pojawiły się elementy charakterystyczne dla dekoracji tego okresu: wieżyczki, maswerki, plątanina suchego akantu. W tym otoczeniu Walpole napisał pełną mrocznych tajemnic i romantycznych uniesień powieść Zamczysko w Otranto. Opowieść gotycka, wydaną w 1764 r.

Wkrótce zarówno pałac, jak i powieść stały się wzorem dla arystokracji całej Europy zwracającej oczy ku bogatemu skarbcowi historii, zasobnemu w niezwykłe opowieści i zapomniane aranżacje dekoracji architektury, wyposażenia wnętrz: tkanin, mebli, ubiorów.

W Polsce przełomu XVIII i XIX w. powrót do historii, do czasów pełnych chwały wolnej Rzeczypospolitej miał podtekst nie tylko romantyczny, ale przede wszystkim patriotyczny.

Już w 1801 r. Christian Piotr Aigner zaprojektował i wybudował w Wilanowie na zlecenie Stanisława Kostki Potockiego galerię gotycką – jedną z pierwszych w Polsce. W jej wnętrzu, z pewnością pojawiły się neogotyckie sprzęty. Niestety, do dzisiaj zachowały się tylko nieliczne egzemplarze: krzesełko, dwie etażerki, stolik, szafeczka. Zakupiona witrynowa szafka ścienna uzupełnia zasób muzealny. Jest świetnym przykładem mebla neogotyckiego, w którym dekoracyjny gzyms koronujący, maswerki w przeszklonych drzwiczkach oraz ażurowa listwa na dolnej krawędzi szafki spełniają potrzeby estetyczne użytkowników, „wielbicieli” wieków średnich.

Anna Kwiatkowska

Podziel się:
Wykop Facebook
2014-07-10
57_kościół św. anny w warszawie aigner kostka potocki.jpg

Aigner Chrystian Piotr (artykuł, Silva Rerum)

Aigner Chrystian Piotr (1756-1841) – studiował w Rzymie dzięki stypendium króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Po powrocie do Polski w 1782 …

Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Muzeum w Internecie

Partnerzy

Sponsorzy

Idea & Design
Copyright © Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych Użytkowników. Pliki cookies mogą Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptują Państwo stosowanie plików cookies. Potwierdzam, że aktualne ustawienia mojej przeglądarki są zgodne z moimi preferencjami w zakresie stosowania plików cookie. Celem uzyskania pełnej wiedzy i komfortu w odniesieniu do używania przez nas plików cookies prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności.

✓ Rozumiem